JHL: Hallituksen pitää ottaa vakavasti päättäjien huoli in house -järjestelmän romuttamisesta

Ammattiliitto JHL on aidosti huolissaan julkisista palveluista, jos ne alistetaan puhtaasti markkinavoimille. Nopeiden pikavoittojen tavoittelu ei ratkaise hyvinvointialueiden ja kuntien ongelmia.

In house -yhtiö on julkisten toimijoiden, usein usean kunnan, kuntayhtymän, hyvinvointialueen tai näiden yhdessä omistama yritys. Lisäksi valtion virastoilla on yhteisiä in house -yhtiöitä.

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine toivoo maan hallituksen perääntyvän in house -järjestelmän käytön rajaamisaikeissaan. Tuoreen Kustos ry:n selvityksen mukaan kaksi kolmasosaa hyvinvointialue- ja kuntapäättäjistä uskoo hallitusohjelman in house -kirjausten kasvattavan menoja luvattujen säästöjen sijaan.

– Meillä ei ole varaa romuttaa toimivaa järjestelmää, koska se johtaa kustannusten kasvuun hallituksen kaavailemien säästöjen sijaan.

Niemi-Laine on samaa mieltä kyselyyn vastanneiden vaikuttajien kanssa siitä, miten nämä luonnehtivat in house -yhtiöitä.

– Kokonaistaloudellisuus, kokonaisvaltaisuus, luotettavuus, huoltovarmuus, jatkuvuus, kustannustehokkuus ja volyymiedut. Nuo sanat kuvaavat oivallisesti in house -yhtiöitä, joilta julkisen sektorin toimijat hankkivat mm. palveluja.

Niemi-Laine toteaa in house -järjestelmän tuovan huomattavia säästöjä julkisille toimijoille.

– In house -yhtiön omistajat voivat hyödyntää yhteisiä asiantuntijoita ja erikoisosaajia eikä niiden jokaisen tarvitse palkata omia. Näin vältytään päällekkäiseltä tekemiseltä ja se aiheuttamilta ylimääräisiltä kustannuksilta.

Niemi-Laine huomauttaa, että in house -järjestelmän purkamista kannattavat eivät näe kokonaisvaikutuksia.

– Mitä hyötyä on esimerkiksi kunnan ulkopuolelta tulevasta hieman edullisemmasta toimijasta, jos nostaa kunnan työttömyysastetta, koska tekijät eivät ole enää saman kunnan asukkaita eivätkä maksa sinne verojaan.

– Hyvinvointialueilla on aito uhka, että ilman in house -toimijoita alueet valtaisivat ylikansalliset toimijat, jotka eivät maksaisi veroja Suomeen. Asiat pitää nähdä kokonaisuuksina eikä pelkkä hinta voi ratkaista valintaa.

Yhteyshenkilöt

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n noin 165 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.