Suosittujen Rainbow-pähkinöiden pussit uudistettiin – muovia kuluu jopa 30 % vähemmän
S-ryhmässä vastuullisen pakkaamisen edistäminen on jatkuvaa työtä ja mahdollisuuksia muovin vähentämiseen, kierrätettävyyden edistämiseen ja kierrätysraaka-aineiden käyttöön etsitään aktiivisesti. Tuorein pakkausmuutos tehtiin suosittujen Rainbow-pähkinöiden pusseihin, joissa on onnistuttu vähentämään muovia sekä parantamaan pakkauksen kierrätyskelpoisuutta.

Viime vuoden aikana muovia vähennettiin yhteensä 18 S-ryhmän oma merkki -tuotteen pakkauksessa. Mahdollisuuksia pakkausmateriaalien vähentämiseksi on selvitetty myös tänä vuonna. Tuoreimman muutoksen asiakkaat voivat pian huomata S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale, Alepa, Food Market Herkku) pähkinähyllyillä.
Neljän Rainbow-pähkinätuotteen pakkauksissa muovia on pystytty vähentämään 29–30 % pakkausta kohden. Tällä muutoksella muovia säästyy arviolta yhteensä 2400 kiloa vuodessa. Lisäksi pakkausten muovilaatu vaihdettiin vaikeasti kierrätettävästä yhdistelmämuovista niin kutsuttuun monomuoviin, jonka kierrätyskelpoisuus on parempi. Uudet pakkaukset korvaavat aiemmin käytetyn pakkauksen rullaavasti marraskuusta alkaen.
”Olemme S-ryhmässä sitoutuneet kansalliseen muovisten kertakäyttöisten annospakkausten kulutuksen vähentämistä koskevaan green deal -sopimukseen. Sopimuksen taustalla on EU:n kertakäyttömuovidirektiivi eli tuttavallisemmin SUP-direktiivi. Tämä pähkinäpusseihin tehty muutos on yksi konkreettinen esimerkki sitoumuksen piiriin kuuluvista toimenpiteistä, joilla vähennämme muovin käyttöä pakkauksissamme”, kertoo S-ryhmän marketkaupan vastuullisuuspäällikkö Anni Loukaskorpi.
Pakkausuudistuksia tehdään yhdessä tavarantoimittajien kanssa
S-ryhmälle yhteistyö tavarantoimittajien kanssa on avainroolissa.
”Järjestimme keväällä tilaisuuden kestävästä pakkaamisesta ja oli ilo huomata, että aihe kiinnosti lähes 300 S-ryhmän tavarantoimittajaa. Meille on tärkeää, että tavarantoimittajamme tietävät tavoitteistamme, jotta voimme yhdessä tuoda markkinoille ympäristön kannalta kestävämpiä pakkauksia. Pakkausten kierrättämisessä myös meillä kaikilla kuluttajilla on keskeinen rooli. Suomessa vain noin 30 % muovipakkauksista kierrätetään, kun EU:n kierrätystavoite vuodelle 2025 on 50 %. Kannustammekin ihan kaikkia lajittelemaan pakkaukset kierrätykseen”, Loukaskorpi sanoo.
Pakkausuudistuksilla tähdätään myös kierrätysraaka-aineen käytön lisäämiseen. Kierrätysmuovia hyödynnetään tavanomaisen neitseellisen muovin sijasta jo yli 100 S-ryhmän oma merkki -tuotteen kuluttajapakkauksessa. Esimerkiksi Rainbow-pyykinpesuainepakkauksissa raaka-aineena on hyödynnetty kierrätysmuovia jo useamman vuoden ajan.
S-ryhmä mukana kansainvälisessä muovisitoumuksessa jo viiden vuoden ajan
Kansainvälisen Ellen MacArthur -muovisitoumuksen tuorein raportti julkaistiin 31.10. Raportin mukaan sitoumuksessa mukana olevat yritykset ovat saaneet aikaan merkittäviä parannuksia. Esimerkiksi kierrätysmuovia on saatu lisättyä ja monien ongelmallisten muovien käyttöä on vähennetty. S-ryhmä allekirjoitti sitoumuksen vuonna 2018.
Raportin mukaan huolestuttavaa kuitenkin on, että 80 % muovipakkausalasta ei ole mukana sitoumuksessa, ja näiden toimijoiden osalta säätiö arvioi positiivisen kehityksen olevan merkittävästi hitaampaa kuin sitoumuksessa mukana olevilla. Raportti peräänkuuluttaakin lisää kunnianhimoisia toimia, jotta muovijätteen aikaansaama saastuminen saadaan loppumaan. Raportin mukaan tarvitaan sekä sääntelyä että yritysten omia aktiivisia toimia muovin kestävän käytön edistämiseksi.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anni Loukaskorpi
vastuullisuuspäällikkö, S-ryhmän marketkauppa
anni.loukaskorpi@sok.fi
puh. 010 7680 349
SOK viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.
Kuvat

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäistavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä, rautakaupassa ja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Nopeus on suurin riski – ruokarobotit muistuttavat koulujen alkaessa valppaudesta liikenteessä7.8.2025 12:10:00 EEST | Tiedote
Suomalaisista lähes jokainen pitää tärkeänä, että koulujen lähellä noudatetaan nopeusrajoitusta. Silti Liikenneturvan toteuttamissa tutkauksissa neljä viidestä kuljettajasta ajaa ylinopeudella koulujen lähistöllä oleville suojateille. Kun koulut elokuussa alkavat, katukuvassa tutuksi tulleet S-kaupat-palvelun ruokarobotit kerääntyvät koulujen ja myymälöiden lähistölle ympäri Suomea muistuttamaan erityisesti aikuisia valppaudesta, kun liikenteessä on paljon pieniä kulkijoita.
Huulet ovat palanneet tärkeäksi osaksi suomalaisten meikkirutiinia – Nämä tuotteet nousseet uusiksi myyntihiteiksi23.7.2025 08:45:00 EEST | Tiedote
29. heinäkuuta vietetään jälleen vuosittaista kansainvälistä huulipunapäivää. Huulipunat ja -kiillot ovatkin parhaillaan yhä useamman suomalaisen huulilla, sillä erilaisia huulituotteita ostetaan nyt selvästi edeltäviä vuosia enemmän. Sokoksen ja Emotionin myyntidatasta käy ilmi, että huulipunien myynti on kasvanut peräti 50 prosenttia koronavuosiin verrattuna.
Ilmanpuhdistimien myynti tuplaantui eikä pöytätuuletin enää kelpaa kaikille – Prisman myyntidata kertoo, mitä koteihin kesällä halutaan15.7.2025 09:14:18 EEST | Tiedote
Suomalaiset panostavat selvästi aiempaa enemmän kotinsa ilmanlaatuun ja viilennykseen kesäisin, kertoo Prisman tuore myyntidata. Datan mukaan ilmanpuhdistimien kysyntä on alkukesällä lähes tuplaantunut ja viilenninkaupoille suomalaiset suuntavat heti ensimmäisinä hellepäivinä. Monille viilennyslaitetta valitessa on nyt erityisen tärkeää, että laitetta voi hallita etänä. Viilentimien lisäksi tapoja torjua hellettä on monia.
S-ryhmän myynti kasvoi tammi–kesäkuussa hieman edellisvuodesta11.7.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–kesäkuussa 2025 oli 7 005,2 miljoonaa euroa. Myynti kasvoi 0,6 prosenttia edellisvuodesta. Kehityksen veturi oli marketkauppa, jonka myyntivire jatkui vahvana.
Suomalaiset innostuivat leipomaan ja sisustamaan – S-ryhmän data kertoo, miten viileästä alkukesästä on nautittu2.7.2025 08:35:00 EEST | Tiedote
Tänä kesänä ei ole vielä suuremmin hellepäiviä nähty, mikä on saanut suomalaiset nauttimaan kesästä tänä vuonna hieman eri tavoilla ja mauilla. S-ryhmän myyntidata kertoo suomalaisten innostuneen muun muassa leivonnasta sekä sisustamisesta. Kelien viileydestä huolimatta moni on päätynyt tekemään ostoksia pakastealtaalle.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme