HSL:n tähtäimessä joukkoliikennematkojen lisääminen tulevina vuosina
HSL pyrkii tulevina vuosina säilyttämään joukkoliikenteen hyvän palvelutason ja lisäämään joukkoliikenteen käyttöä, mikä samalla parantaa HSL:n taloutta kasvaneina lipputuloina. Matkustuksen lisäämistä tavoittelemme etenkin kohdennetuilla ja erinomaisen asiakaskokemuksen tarjoavilla toimilla. HSL:n hallitus ehdotti yhtymäkokoukselle HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelman hyväksymistä vuosille 2024–2026 kokouksessaan tiistaina 31.10.2023.
Vuosien 2024-2026 toiminta- ja taloussuunnitelman keskeiset tavoitteet ovat peräisin HSL:n strategian keskeisistä menestystekijöistä. Menestystekijöitä ovat kasvu asiakasymmärryksellä, sujuvat matkaketjut ja tieto ja osaaminen.
HSL toimintamenojen vuonna 2024 lasketaan olevan 908,7 miljoonaa euroa. Se on 65,8 miljoonaa euroa (7,8 prosenttia) enemmän kuin vuoden 2023 ennuste. Vuonna 2025 toimintamenojen arvioidaan olevan 928,8 miljoonaa euroa.
Toimintamenoja kasvattavat operointikustannusten sekä kunnille maksettavien joukkoliikenneinfrastruktuurin käyttökorvausten kasvu. Nämä johtuvat etenkin pikaraitiolinja 15:n käynnistymisestä. Infrakorvausten arvioidaan muodostavan toimintamenoistamme vuonna 2024 ennätyksellisen korkeat 220,6 miljoonaa euroa (24,3 prosenttia), ja summa kasvaa tulevina vuosina entisestään.
Toimintatulojen arvioidaan vuonna 2024 olevan 894,1 miljoonaa euroa, mikä on 28,3 miljoonaa euroa (3,3 prosenttia) enemmän kuin vuoden 2023 ennuste. Toimintatuloista 43,1 prosenttia on lipputuloja ja 55 prosenttia kuntaosuuksia.
Toiminta- ja taloussuunnitelma perustuu tavoitteeseen, jossa matkustajamäärät kasvavat 375 miljoonaan nousuun vuonna 2024, mikä on 5,5 prosenttia vähemmän kuin koronaa edeltävänä vuonna 2019. Lipputuloja tavoittelemme yhteensä 385,0 miljoonaa euroa, mikä ylittää vuoden 2019 tason (383,1 miljoonaa euroa). Vuonna 2024 lipputulotavoite on 8,9 miljoonaa euroa (2,4 prosenttia) suurempi kuin vuoden 2023 ennuste.
Yhteyshenkilöt
Jussi SaarinenHallinto-tulosalueen johtaja
Puh:040 820 8194jussi.m.saarinen@hsl.fiHelsingin seudun liikenne HSL vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta, tilaamisesta ja lipuista sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on noin 400 työntekijää. Vuonna 2022 HSL:n toimintakulut olivat 734 miljoonaa euroa ja toimintatuotot 815 miljoonaa euroa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehtiin 304 miljoonaa nousua, mikä on suurin osa Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Kehärata täyttää tänään kymmenen vuotta – I- ja P-junat ovat löytäneet paikkansa HSL:n liikenteessä1.7.2025 10:59:20 EEST | Tiedote
I- ja P-junat viettävät merkkipäiväänsä tänään. Muun muassa Helsingin keskustan, lentoaseman sekä Itä- ja Länsi-Vantaan yhdistävä Kehärata valmistui tasan kymmenen vuotta sitten, 1.7.2015.
Matkustajilta kiitettävä yleisarvosana joukkoliikenteelle24.6.2025 12:42:35 EEST | Tiedote
Kevään 2025 HSL:n joukkoliikenteen asiakastyytyväisyystutkimuksessa 82 prosenttia matkustajista oli joko erittäin tai melko tyytyväisiä joukkoliikenteeseen antaen sille yleisarvosanaksi 4 tai 5 asteikolla 1–5. Syksyllä 2024 tyytyväisten matkustajien osuus oli 83 prosenttia.
HSL uudistaa raitiovaunujen väritystä Helsingissä24.6.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Raitiovaunujen väritys uudistuu Helsingissä maltillisesti, kun raitioverkko laajenee uusille alueille. Turkoosi pikaratikan väritys on tulevaisuudessakin käytössä erillisillä radoilla kulkevilla linjoilla, kuten linjalla 15 ja tulevalla Vantaan ratikalla. Kaikilla muilla raitiolinjoilla liikennöidään perinteisellä keltavihreällä värityksellä, joka samassa yhteydessä uudistuu hieman.
Rantaradan junaliikenteessä viiden viikon katko juhannuksen jälkeen18.6.2025 11:30:00 EEST | Tiedote
Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen viideksi viikoksi juhannuksen jälkeen 23.6.–27.7. Lisäksi HSL-junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja viikonloppuisin syksyllä. Myös toukokuussa rantaradan junaliikenteessä oli vuorokauden mittaisia katkoja. Katkot vaikuttavat lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla. Rantaradan työt liittyvät Espoon kaupunkirata -hankkeeseen, joka jatkuu vuoteen 2029 asti.
HSL:n hallituksen päätöksiä 17.6.202517.6.2025 16:26:03 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 17. kesäkuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme