Finnvera Oyj

​​​Finnvera: Suomen vientipotentiaali on vajaakäytössä - “Varmin tapa jäädä kansainvälisen kaupan ulkopuolelle on hinnoitella itsensä ulos kilpailusta”

Jaa

Viennin osuus Suomen bruttokansantuotteesta on noin 40 prosenttia, ja sen merkitys Suomen taloudelle on suuri. Suomi voittaa viennin bkt-osuudessa selvästi suuret maat, esimerkiksi Kiinan ja Yhdysvallat. Viennin rooli kansantaloudessa voisi kuitenkin olla vielä selvästi suurempi, jos Suomen koko vientipotentiaali olisi käytössä. Suomi on 2000-luvulla jäänyt jälkeen muista Pohjoismaista viennin bkt-osuudessa. Huolestuttavaa ilmiötä selittävät Suomen viime vuosien heikko talous- ja kilpailukykykehitys. Positiivista on, että Suomen vienti keskittyy korkean tuottavuuden aloille, joskin näiden alojen osuus on ollut viime vuosina lievässä laskussa eli havaittavissa on lievää viennin ”bulkkiintumista”.

Vientiä Suomesta, rahtilaivat satamassa.

Korkea viennin osuus on tyypillistä pienille avotalouksille, jollaiseksi Suomea usein luonnehditaan. Kansainvälisessä vertailussa Suomi on viennin bkt-osuudellaan sijalla 95 kaikkiaan 216 maan tai maan osan joukossa (v. 2021). Muut Pohjoismaat sijoittuvat korkeammalle: Norja sijalla 85, Ruotsi 72 ja Tanska 46. Myös Baltian maat ovat listalla korkealla. 

Suomen sijoitus viennin bkt-osuuden vertailussa on kuitenkin matalampi, kuin yleisesti kenties ajatellaan. Ottaen huomioon kansantalouden ja yhteiskunnan edellytykset, viennin taso voisi olla Suomessa merkittävästi nykyistä suurempi, sanoo Finnveran pääekonomisti Mauri Kotamäki.

Muun muassa bruttokansantuotteen, maatalousvaltaisuuden, investointiasteen ja väestömäärän huomioivan tilastollisen mallin perusteella Suomen viennin bkt-osuus on matalampi, kuin muissa samankaltaisissa maissa. 

− Mallin perusteella vientipotentiaali voisi olla Suomen kaltaisella vauraalla ja vakaalla maalla jopa 15 prosenttiyksikköä korkeampi, kuin se, mihin Suomi tällä hetkellä yltää. Suomen talouskehitys on ollut heikkoa finanssikriisin jälkeen. Parempi rakenteellinen kilpailukyky eli kasvukilpailukyky ja kustannuskilpailukyky vauhdittaisivat vientisektorin menestystä. Ilmiö on tärkeää tunnistaa, jotta havaittua vientivajetta voitaisiin oikeansuuntaisilla politiikkatoimenpiteillä myös kuroa umpeen, Kotamäki sanoo. 

Kilpailukyvyn korjaustoimenpiteinä muun muassa sisäinen devalvaatio ja TKI-panostukset

Suomen kustannuskilpailukyky on ollut heikolla tasolla finanssikriisin jälkeen, joskin se on viime vuosina hieman korjaantunut.  

− Varmin tapa jäädä kansainvälisen kaupan ulkopuolelle on hinnoitella itsensä ulos kilpailusta. Suomella ei ole enää omaa kelluvaa valuuttaa, joka heikentyessään parantaisi vientiteollisuuden kilpailukykyä. Mikäli kustannuskilpailukyky pääsee rapautumaan, kuten Suomessa tapahtui viime vuosikymmenen alussa, tulisi olla valmius sisäiseen devalvaatioon eli korjata kilpailukykyä esimerkiksi veropolitiikan avulla. Tai voisiko Suomella muiden Pohjoismaiden tapaan olla mekanismi palkkojen liian nopean nousun rajoittamiseen vientiteollisuuden kilpailukyvyn niin vaatiessa, Kotamäki kysyy.  

Kustannuskilpailukyvyn rapautuminen on ongelmallista myös siksi, että suomalaisten yritysten kansainvälistyminen vaikeutuu eivätkä riittävän monet yritykset siten altistu kansainväliselle kilpailulle.

Kasvukilpailukykyvyn ongelmia voi osin selittää esimerkiksi TKI-panostusten alhaisuus. Myös viennin kohdemailla on vaikutusta.

− Suomen ylivoimaisesti keskeisin vientimarkkina on Eurooppa, jonka talouskasvu on ollut muuta maailmaa hitaampaa jo pitkään. Toisaalta muut Pohjoismaat ovat menestyneet paremmin, vaikka niidenkin vienti kohdistuu pääasiassa Eurooppaan. 

Vientivajetta tuottaa myös ikääntyminen. Vienti on aina sidoksissa yritystoimintaan, mihin liittyy läheisesti riskinottohalu ja -kyky. Väestön ikääntyminen puolestaan vähentää riskinottohalua ja suitsii yrittäjyyttä, Kotamäki huomauttaa.

Korkean arvonlisän ja tuottavuuden alat viennin vetureina – hyötyvät viennin rahoituksesta

Positiivista on, että Suomen vientiä hallitsevat korkean tuottavuuden toimialat, jotka tuottavat eniten arvonlisää ja kerryttävät bruttokansantuotetta. Korkean tuottavuuden aloja ovat monet teknologiateollisuuden alat ja esimerkiksi kaivostoimintaan liittyvä kone- ja laitevienti. Näiden toimialojen osuus Suomen viennistä on noin 60 prosenttia. Huolestuttavaa sen sijaan on, että korkean tuottavuuden alojen osuus viennistä on laskenut vuosien 2015–2020 välillä.

− Samaan aikaan, kun korkean tuottavuuden alojen osuus viennistä laski tuntuvasti, keskisuuren tuottavuuden alojen osuus kasvoi neljänneksestä lähes kolmasosaan. Tältä osin Suomen viennissä on tapahtunut lievää ”bulkkiintumista” eli siirtymää korkean jalostusasteen tuotteista välituotteisiin tai alempaan jalostusasteeseen, sanoo Finnveran ekonomisti Mikko Lumme.

Keskisuuren tuottavuuden toimialat edustavat toiseksi suurinta osuutta Suomen viennistä. Ryhmään kuuluvat esimerkiksi elintarviketeollisuus, kulkuneuvojen valmistus ja välituotteita valmistava teollisuus.

Julkisella viennin rahoituksella näyttää olevan merkittävä rooli korkean arvonlisän viennin turvaamisessa.  Finnveran rahoittamat vientihankkeet painottuvat yli 90-prosenttisesti korkean ja keskimääräisen tuottavuuden vientialoille. Rahoituksen kohdentumiseen ja volyymien vaihteluun vaikuttaa aina yksittäisten suurten vientikauppojen ajoittuminen.

− Vientitakuiden rooli kasvaa tyypillisesti globaalin talouden epävarmuuden lisääntyessä. Viime vuosina korkean tuottavuuden alat ovat jälleen kasvattaneet osuuttaan Finnveran viennin rahoituksesta. Vienti on välttämätön osa kansantalouden toimintaa. Mitä tuottavampaa vienti on, sitä tehokkaammin se kartuttaa Suomen taloutta ja suomalaisten hyvinvointia, Mauri Kotamäki sanoo.

Lisätiedot:

Liite: ​​Arvoa luomassa ja viemässä - Raportti viennistä ja arvonlisästä, lokakuu 2023 (PDF)

Yhteyshenkilöt

Mauri Kotamäki, pääekonomisti, Finnvera, puh. 029 460 2878

Mikko Lumme, ekonomisti, Finnvera, puh. 029 460 2929

Kuvat

Suomen toteutunut vienti ja ehdollinen ennuste tilastollisen mallin mukaan.
Tilastollisen mallin perusteella Suomi on merkittävästi vientipotentiaalinsa alapuolella. Toisin sanoin Suomen viennin bkt-osuus on matalampi, kuin mitä muissa tilastollisen mallin mukaisissa samankaltaisissa maissa. Ero on merkittävä, yli 14 prosenttiyksikköä.
Lataa
Finnveran pääekonomisti Mauri Kotamäki.
Finnveran pääekonomisti Mauri Kotamäki.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Finnvera tarjoaa rahoitusta yritystoiminnan alkuun, kasvuun ja kansainvälistymiseen sekä viennin riskeiltä suojautumiseen. Vahvistamme suomalaisten yritysten toimintaedellytyksiä ja kilpailukykyä tarjoamalla lainoja, takauksia ja vienninrahoituspalveluja. Finnvera jakaa rahoitukseen sisältyvää riskiä muiden rahoittajien kanssa. Finnvera on valtion omistama erityisrahoittaja ja Suomen vientitakuulaitos Export Credit Agency (ECA). www.finnvera.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Finnvera Oyj

EIR:n ja Finnveran pilottihanke Ukrainan tueksi vauhdittamaan suomalaisyritysten vientiä30.6.2025 09:15:28 EEST | Tiedote

Finnvera ja Euroopan investointirahasto (EIR) ovat allekirjoittaneet sopimuksen uudesta takausjärjestelystä, jonka turvin Finnvera voi myöntää lisää vientitakuita Ukrainaan. Sopimuksen tavoitteena on tukea EU-yrityksiä kaupankäynnissä Ukrainan kanssa sekä lujittaa taloussuhteita Ukrainan EU-jäsenyysprosessin tukemiseksi. Kyseessä on pilottihanke, joka mahdollisesti laajenee myöhemmin.

Talouden tabut julki SuomiAreenassa: Vaikuttajat ja asiantuntijat purkavat talouskasvun esteitä Finnveran ja Nasdaq Helsingin keskustelussa24.6.2025 10:12:19 EEST | Tiedote

Pitkä talouden alavire on saanut yritykset ja sijoittajat epäilemään, kannattaako Suomeen investoida. Kasvu ruokkii kasvua, mutta mistä ideat, pääomat ja tahto käynnistämään Suomen talouden nousu? Finnvera ja Nasdaq Helsinki järjestävät Porin SuomiAreenassa keskustelun talouskasvun esteistä ja ratkaisuista torstaina 26.6.2025. Lavalle nousee joukko vaikuttajia ja asiantuntijoita talouden, sijoittamisen ja rahoittamisen sekä kasvuyritysten johtopaikoilta.

Finnvera myönsi mikroyrityksille lainoja yhteensä 20 miljoonaa euroa kasvuun ja investointeihin – ”Merkittävät työllistävät vaikutukset”23.6.2025 08:30:00 EEST | Tiedote

Finnveran lainaa saaneet mikroyritykset suunnittelevat työllistävänsä rahoituksen avulla yhteensä 500 uutta työntekijää. Yritykset ovat erittäin kasvuhakuisia ja arvioivat liikevaihtonsa kasvavan tuntuvasti lähivuosina. Finnvera myönsi mikroyritysten kasvuhankkeisiin lainaa kuuden kuukauden määräaikaisessa pilotissa, jonka tavoitteena oli mahdollistaa pienimpien yritysten kasvua ja kehittämistä sekä kartoittaa mikroyritysten rahoitushaasteita. Lokakuun 2024 alusta maaliskuun 2025 loppuun lainaa myönnettiin yhteensä 20 miljoonaa euroa noin 440 yritykselle. Lainan kysyntä nousi jopa ennakoitua korkeammaksi.

Finnveran Juuso Heinilä: Suomen talouden näkymät merkittävästi positiivisemmat kuin vuosi sitten – Vientikauppojen rahoitusneuvottelujen määrä noussut selvästi4.6.2025 14:46:20 EEST | Tiedote

Suomen talouden näkymät yritysten investointien, kasvuhankkeiden ja rahoituskysynnän perusteella selvästi paremmat kuin vuosi sitten ja positiivisemmat kuin yhteiskunnan tasolla uskotaan, sanoo Finnveran toimitusjohtaja Juuso Heinilä. Vuosi sitten näkymä oli synkkä, yritysten konkurssit ja maksuvaikeudet kasvoivat ja suurimmillakin yrityksillä oli hankaluuksia markkinoilla. Muutos vuoden aikana on ollut merkittävä. Pk- ja midcap-yritysten investoinnit ja kasvuhankkeet ovat nousussa. Samoin suomalaisten veturiyritysten vientikaupat ovat selvästi kasvussa. Finnverassa tämä näkyy tuntuvana kasvuna tulevien vientikauppojen rahoitusneuvottelujen määrässä.

Rahoitus Icon 4 -risteilyaluksen rakentamiseen varmistunut – ”Valtava merkitys suomalaiselle meriteollisuudelle”31.5.2025 13:27:20 EEST | Tiedote

Finnvera on päässyt neuvottelutulokseen Icon 4 -aluksen rahoituksen ehdoista. Tämä mahdollistaa Royal Caribbean Groupille tilauksen lopullisen vahvistamisen. Hanke tuo toivottua jatkuvuutta suomalaiselle laivanrakennusteollisuudelle, sanoo Finnveran toimitusjohtaja Juuso Heinilä. Alus- ja telakkasektorin strateginen merkitys on kasvussa geopoliittisten muutosten ja huoltovarmuustekijöiden myötä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye