Kontiotuote-konsernin liiketoimintakatsaus 1.1.–30.09.2023

Liikevaihto laski merkittävästi, mutta markkinatilanteeseen nähden kannattavuus säilyi kohtuullisen hyvällä tasolla.

Tarkastelujakson (Q3/2023) liikevaihto oli 15,2 miljoonaa euroa ja laski 43,0 % edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna (Q3/2022: 26,7 miljoonaa euroa). Liikevoitto oli 0,9 miljoonaa euroa (Q3/2022: 1,4 miljoonaa euroa), vastaten 5,8 % liikevaihdosta. Konsernin rahoitusasema vahvistui katsauskauden aikana.

Heinä-syyskuu 2023 (Q3/2023)

• Rakennusala on ajautunut historiallisen suureen taantumaan, siitä huolimatta Kontio onnistui tekemään markkinatilanteeseen nähden kohtuullisen hyvän tuloksen.
  • Liikevoiton kehitykseen vaikuttivat merkittävät kulusäästöt sekä toiminnanohjausjärjestelmään ja IT-järjestelmäarkkitehtuuriin liittyneiden kulujen aktivoinnit.
  • Liikevaihdon jakauma asiakasryhmittäin oli seuraava: kuluttaja-asiakkaat Suomessa 75,1 %, julkis- ja projektirakentaminen Suomessa 12,2 %, vienti 5,8 % ja muu liikevaihto 6,9 %.
  • Toimitusten määrä oli kaikissa asiakassegmenteissä merkittävästi vertailukautta alhaisempi, lisäksi asiakastoimituksia siirtyi eteenpäin.
  • Uusi toiminnanohjausjärjestelmä otettiin onnistuneesti käyttöön 2.10. Järjestelmäinvestointiin liittyen on aktivoitu kuluja syyskuussa 0,9 m€.
  • Uuden toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönoton yhteydessä tarkasteltiin varaston arvostusprosesseja ja niihin liittyen tehtiin kertaluontoinen alaskirjaus sahatavaravarastoon arvoltaan 0,15 m€.
  • Katsauskauden aikana tehtiin 0,4 m€ alaskirjaus liittyen Siklatilat Oy:n konkurssiin. Saatava syntyi nopealla aikataululla kahdesta yhtä aikaa käynnissä olleesta projektista, jonka toimitukset ajoittuivat loppuvuoteen 2022. Vuoden 2023 kaikki saatavat on vakuutettu ulkopuolisen luottovakuuttajan kautta.
  • Yhtiön omavaraisuusaste oli 47,1 % ja nettovelkaantumisaste 54,4 %
  • Yhtiön tilauskanta oli kauden lopussa 14,8 (37,1) m€. Tilauskanta sisältää ne tilaukset, joilla on sovittu toimituspäivämäärä seuraavan 24 kuukauden sisällä.

Kontiotuote-konsernin tammi-syyskuu 2023:

• Liikevaihto oli 45,9 miljoonaa euroa (75,9 miljoonaa euroa) ja laski 39,6 % edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Liikevaihdon laskuun vaikutti kuluvan vuoden aikana romahtanut kysyntätilanne ja siten alhaiset toimitusmäärät. Kuluttaja-asiakkaiden lainan saanti sekä edellisen asunnon myynti ovat vaikeutuneet. Projektipuolella hankkeiden käynnistyminen on viivästynyt yleisen taloudellisen epävarmuuden, kustannusten nousun ja asuntokaupan hiljentymisen vuoksi.
  • Liikevaihdon jakauma liiketoiminta-alueittain oli seuraava: kuluttajamyynti Suomessa 77,1 %, julkis- ja projektirakentaminen Suomessa 6,0 %, vienti 7,1 % ja muu liikevaihto 9,8 %.
  • Liikevoitto oli -0,7 miljoonaa euroa (3,8 miljoonaa euroa) vastaten -1,6 %:a liikevaihdosta (5,0 %).
  • Liikevoiton heikentymiseen vaikuttivat voimakkaasti heikentyneen kysynnän lisäksi muun muassa ensimmäisen puolen vuoden aikana loppuun saatetut tuotantoinvestoinnit, joita tehtiin merkittävissä määrin oman henkilöstön voimin ja näitä kuluja ei ole aktivoitu.

Konsernin avainluvut (tilintarkastamaton)

Avainluvut, 1 000 €

1.1.-30.9.2023

1.1.-30.9.2022

1.1.-31.12.2022

Liikevaihto

Liikevaihdon kasvu, %

-39,6 %

Käyttökate (EBITDA)

Liikevoitto/-tappio (EBIT)

-1,6 %

Voitto/tappio ennen tilinpäätössiirtoja ja veroja

-1 086

-2,4 %

Taseen loppusumma

Omavaraisuusaste, %

Nettovelkaantumisaste, %

Henkilöstömäärä kauden lopussa

Henkilöstömäärä keskimäärin

Kontiotuote-konsernin toimitusjohtaja Mika Rytky:

Kontion heinä-syyskuun tulos oli yleiseen rakennusalan tilanteeseen nähden hyvällä tasolla. Katsauskauden tulosta parantavat merkittävät kulusäästöt sekä uuteen toiminnanohjausjärjestelmään ja IT-järjestelmäarkkitehtuuriin liittyneiden kulujen aktivoinnit. Liikevaihto laski merkittävästi edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna ja toimitusten määrä oli alhainen kaikissa asiakassegmenteissä.

Kontion liikevaihto laski merkittävästi tammi-syyskuussa edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Projektitoimitusten määrä on laskenut ja projektien aloitukset siirtyvät eteenpäin. Myös toimitettujen vapaa-ajan asuntojen sekä omakotitalojen määrä oli vertailukautta pienempi.

Rakentamisen tarvikepanosten hintojen nousu on pysähtynyt, mutta merkittävää alentumista ei ole tapahtunut. Poikkeuksena sahatavaran hinta on palautunut, mutta sen merkitys yksin rakentamiskustannuksista on kuitenkin varsin maltillinen.

Kotimaan kuluttaja-asiakassegmentissä myynti- ja toimitusmäärät ovat vähentyneet rahoituskulujen nousun ja ostovoiman heikentymisen myötä. Kesän jälkeen kiinnostuneiden asiakkaiden määrä on lähtenyt laskuun normaalin kausivaihtelun myötä. Kuluttaja-asiakkaiden päätöksentekokyky ja -halu ovat vaikeutuneet selvästi yleisen taloudellisen epävarmuuden myötä.

Myös projektirakentamisessa ja viennissä rakentamiskustannusten nousu, inflaatio sekä korkojen nousu ovat hidastaneet asiakkaiden päätöksentekoa sekä projektien käynnistymistä. Näiden projektien toteutumisen ajankohtaa on vaikea ennustaa, mutta tarve ei ole kadonnut ja aiheuttaa patoutunutta kysyntää.

Liiketoimintaympäristön heikentymisen vuoksi Kontiotuote Oy on edelleen kolmannen vuosineljänneksen aikana sopeuttanut kapasiteettia vastaamaan kysyntätilannetta. Henkilöstösopeutukset on toteutettu pääosin lomautuksilla. Kokonaisuudessaan henkilöstöön kohdistuvat sopeutukset, mukaan lukien vuokrahenkilöstön vähentäminen sekä suunnittelun alihankintatehtävät, nousevat kuluvan vuoden aikana yli 6 m€.

Yleisestä taloudellisesta tilanteesta johtuen kysyntä patoutuu ja purkautuessaan nostaa erittäin todennäköisesti myynnin ja toimitusten määrän korkealle tasolle. Kontio on investoinut merkittävästi viime vuosina sekä tuotannon kapasiteettiin, että koko toimitusketjun järjestelmiin ja siten Kontiolla on erittäin hyvät valmiudet vastata kasvavaan kysyntään tulevaisuudessa.

Katsauskauden jälkeiset olennaiset tapahtumat

Uusi toiminnanohjausjärjestelmä on otettu käyttöön 2.10.2023 ja käyttöönotto sujui suunnitelman mukaisesti.

KONTIOTUOTE-KONSERNI

Mika Rytky

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Mika Rytky, puh. 040 687 8449, mika.rytky@kontio.fi

Toimitusjohtaja Mika Rytky
mika.rytky@kontio.fi

Ranuantie 224
93100 Pudasjärvi

Kontio on maailman suurin hirsirakennusten valmistaja. Kontion liikevaihto vuonna 2022 oli 95,3 miljoonaa euroa, henkilöstön määrä 284. Kontiolla oli vientiä vuonna 2022 oli 17 eri maahan.

Kontiotuote-konsernin vuosikatsaus 1.1.–31.12.20221.3.2023 10:15:38 EET | Tiedote

Tässä vuosikatsauksessa esitettävät taloudelliset tiedot ovat tilintarkastettuja. Suluissa esitetyt luvut viittaavat edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon, ellei toisin mainita. VAHVAA LIIKEVAIHDON KASVUA, IRTAANTUMINEN PRT-FOREST -KONSERNISTA Kontiotuote-konsernin vuoden 2022 liikevaihto kasvoi 29,6 % ja oli 95,3 (73,5) miljoonaa euroa. Liikevaihdon jakauma liiketoiminta-alueittain oli seuraava: kuluttajamyynti Suomessa 72,1 % (69,5 %), julkis- ja projektirakentaminen Suomessa 10,5 % (5,0 %), vienti 10,5 % (12,5 %) ja muu liikevaihto 6,8 % (13,0 %). Vientiä oli kuluneena vuonna 17 (19) maahan. Konsernin käyttökate oli 5,6 (7,4) miljoonaa euroa eli 5,8 % (10,0 %) liikevaihdosta. Käyttökatteen kehitykseen vaikuttivat muun muassa poikkeuksellisen voimakas materiaalihintojen nousu sekä kasvua tukevat panostukset tiedonhallintajärjestelmiin ja organisaation kyvykkyyksiin. Konsernin liikevoitto oli 3,0 (5,0) miljoonaa euroa vastaten 3,1 % (6,8 %) liikevaihdosta. Konsernin rahavarat olivat