Tietokirja rintasyövästä avaa potilaan näkökulmaa sekä tutkimuksen ja hoidon edistysaskelia

Kustannus Oy Duodecim julkaisee ensi keväänä Heidi Hammarstenin tietokirjan rintasyövästä. Kirja kokoaa tietoa niin rintasyöpään sairastuneille ja heidän läheisilleen kuin terveydenhuollon ammattilaisille ja päättäjille.

Kustannus Oy Duodecimin ensi kevään Rintasyövän monet kasvot -tietokirja käsittelee rintasyöpää potilaan näkökulmasta. GettyImages

Rintasyöpään sairastuu Suomessa vuosittain 5 000 naista. Sairaus koskettaa laajasti myös heidän lähipiiriään. Rintasyövän sairastanut, taloustoimittajana ja viestintäyrittäjänä työskennellyt Heidi Hammarsten on koonnut rintasyöpää koskevasta asiantuntijatiedosta yleistajuisen tietopaketin nimeltä Rintasyövän monet kasvot – tutkimuksesta hoitopolulle.

Selkeässä ja yleistajuisessa tietokirjassa kuvataan, miten monimuotoinen sairaus rintasyöpä on ja kuinka hoito on kehittynyt ja kehittyy juuri nyt. Kirja välittää tietoa sairastuneille ja heidän läheisilleen, mutta se kertoo myös terveydenhuollon ammattilaisille ja päättäjille, miltä järjestelmä potilaan näkökulmasta ja arjesta käsin katsottuna näyttää.

Lukuisia oppaita hyvän hoidon käytännöistä

Kustannus Oy Duodecimin ensi kevään uutuuskirjoissa syvennytään laajasti myös hyvän hoidon käytäntöihin. Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille, opiskelijoille ja opettajille suunnattu Masennuksen hoidon hyvät käytännöt -opas kuvaa konkreettisesti masennuksen tunnistamisen ja hyvän hoidon periaatteet sekä suositeltavat toimintatavat eri hoitotilanteissa. Muistisairaan hoidon hyvät käytännöt -oppaan uudistetussa painoksessa paneudutaan muistisairaan ihmisen kohtaamiseen ja hyvään hoitoon. Omaishoidon hyvät käytännöt -opas auttaa omaistaan hoitavaa toimimaan sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa ja tukee omaishoidon tehtävissä työskentelevien ammattilaisten työtä.

Palliatiivinen hoito -oppikirja on suunnattu ammatilliseksi käsikirjaksi lääkäreille ja muille terveydenhuollon ammattilaisille sekä oppikirjaksi lääketieteen opiskelijoille. Kirjaa voivat käyttää työnsä tukena myös omaishoitajat sekä saattohoidossa työskentelevät vapaaehtoiset avustajat.

Sydänsairaudet käsittelee käytännönläheisesti yleisimpien sydänsairauksien hoitoa, tutkimuksia ja ehkäisyä. Teos sopii sydänpotilaita hoitavien ammattilaisten lisäksi myös potilaille ja heidän läheisilleen. Syöpäsairaudet kuvaa syövän syntyä, syitä ja ehkäisyä, syöpäseulontoja, periytymistä ja syövän diagnostiikkaa. Teos tukee syöpäsairauksien varhaista tunnistamista ja hoitojen aloittamista. Fysiatria-oppikirjan sisältö on puolestaan ajankohtaistettu viimeisimmän tutkimustiedon ja Käypä hoito -suositusten perusteella.

Tutustu Kustannus Oy Duodecimin tuleviin tieto- ja oppikirjoihin. Arvostelukappaletilaukset: kirjat@duodecim.fi