Verenluovutusbussi starttaa pääkaupunkiseudulla

Verta voi pian luovuttaa Veripalvelun toimipisteiden ja verenluovutustilaisuuksien lisäksi myös aivan uudenlaisessa ympäristössä, Verenluovutusbussissa. Varta vasten verenkeräykseen suunniteltu linja-auto kiertää pääkaupunkiseudulla, ja se tarjoaa uudenlaisen mahdollisuuden tavoittaa verenluovuttajia.

Pressmeddelanden på svenska: www.blodtjanst.fi, press releases in English: www.bloodservice.fi.

Veripalvelun Verenluovutusbussi
Kuva: Veripalvelu

Ensi viikosta lähtien Suomessa aloittaa ensimmäinen Verenluovutusbussi toimintansa pääkaupunkiseudulla.

Bussi käy esimerkiksi työpaikoilla, oppilaitoksissa sekä yleisluovutuspaikoissa kuten kauppakeskusten läheisyydessä. Luovutusten aikana bussi ei liiku.

Verenluovutusbussi vahvistaa luovutusverkostoa pääkaupunkiseudulla. Uudella bussilla halutaan päästä mahdollisimman lähelle ihmisiä ja tehdä verenluovuttamisesta entistä helpompaa, kertoo Etelä-Suomen liikkuvan Veripalvelun päällikkö Pirjo Grön.

- Verenluovutusbussi mahdollistaa luovutusten järjestämisen sellaisissa paikoissa, joista ei ole aiemmin löytynyt sopivia luovutustiloja tai esimerkiksi yrityksissä, joissa ei ole ollut tarpeeksi luovuttajia perinteistä, yrityksen omissa tiloissa järjestettävää luovutustilaisuutta varten.

Verenluovutusbussi lisää myös joustoa ja ketteryyttä verihuoltoon, koska sekä henkilökunnan että luovutustilojen liikuttaminen paikasta toiseen on mahdollista.

Luovuttaminen on samanlaista

Verenluovutusbussiin mahtuu kerralla luovuttamaan neljä henkilöä, ja itse verenluovutus on samanlaista kuin muuallakin. Tilan vähyyden vuoksi saattajat ja lapset eivät kuitenkaan voi tulla mukaan luovutukseen.

Ensimmäinen verenluovutus ei toistaiseksi ole mahdollista Verenluovutusbussissa, mutta ensikertalaiset voivat kuitenkin tulla tutustumaan luovutusprosessiin sekä antamaan verinäytteen veriryhmämääritystä varten.

Niin ensimmäistä luovutusta harkitsevien kuin konkareidenkin toivotaan varaavan ajan ja täyttävän terveyskyselyn etukäteen. Henkilökunta ohjaa ensikertalaisia varsinaisen verenluovutuksen varaamisessa kiinteään toimipisteeseen tai verenluovutustilaisuuteen.

Bussi liikkuu aluksi pääkaupunkiseudulla 3–4 päivänä viikossa. Aikataulut ja ajanvaraus löytyvät osoitteesta verenluovutusbussi.fi.

- Tämä on tärkeä uusi kokeilu saada aktivoivoitua verenluovuttajia menemällä heidän lähelleen. Nyt alkavan pilotin aikana testaamme erilaisia luovutuspaikkoja ja tämän perusteella toimintaa kehitetään edelleen, Veripalvelusta kerrotaan.

Lisätietoja:

Pirjo Grön, yksikön päällikkö, Etelä-Suomen liikkuva Veripalvelu, pirjo.gron@veripalvelu.fi, p. 029 300 1581

Suomen Punaisen Ristin Veripalvelu tuottaa sairaaloille potilaiden hoidossa tarvittavia turvallisia ja tehokkaita verivalmisteita sekä laboratoriopalveluja. Huolehdimme veren keräämisestä vapaaehtoisilta verenluovuttajilta potilashoidon tarpeiden mukaisesti. Tarjoamme sairaaloille myös kantasolu- ja elinten siirtoja tukevia palveluita. Veripalvelu on voittoa tavoittelematon organisaatio. Vuosibudjettimme on noin 60 milj. euroa ja palveluksessamme on noin 500 henkilöä. Oletko kiinnostunut laajemmin Veripalvelusta? Haluaisitko mediavierailun meille? Ole yhteydessä viestintä- ja henkilöstöjohtaja Willy Toiviaiseen (puh: +358 29 300 1830, willy.toiviainen@veripalvelu.fi) tai viestinnän asiantuntija Iira Hartikaiseen (puh: +358 29 300 1422, iira.hartikainen@veripalvelu.fi).

5 kysymystä verenluovutuksesta ja terveydestä – lääkäri vastaa26.4.2024 11:24:19 EEST | Tiedote

Pressmeddelanden på svenska: www.blodtjanst.fi. Uusia verenluovuttajia tarvitaan lisää, jotta Suomessa pysyy nyt ja tulevaisuudessa riittävä luovuttajakunta turvaamaan potilaiden hoitoa. Moni verenluovutusta harkitseva kaipaa tietoa siitä, miten verenluovutus vaikuttaa terveyteen ja voiko itse luovuttaa. Veripalvelun lääkäri Janina Forstén vastaa yleisimpiin verenluovutusta koskeviin kysymyksiin.