MEDIAKUTSU: Varsinais-Suomen elinkeinoelämän tulevaisuuskuvat vuoteen 2030

Aika: 21.11.2023 kello 9–10
Paikka: Sokos Hotel Seurahuone, 2. krs. Coco-tila (Humalistonkatu 2, Turku)
Aamiaistilaisuus medialle

Ilmoittauduthan mukaan

Tervetuloa kuulemaan Varsinais-Suomen elinkeinoelämän tulevaisuuskuvatyön valmistumisesta tiistaina 21.11 kello 9.

Turun kauppakamari on työstänyt Varsinais-Suomen elinkeinoelämän tulevaisuuskuvia eli visiota tämän vuoden. Jere Satamo

Turun kauppakamarin jäsenistö ja sidosryhmät ovat tämän vuoden aikana osallistuneet tulevaisuutta ennakoivaan työhön. Työpajojen pohjalta on syntynyt kärkiteemoja, joiden katsotaan vaikuttavan seudun menestykseen tulevina vuosina. Kerromme tilaisuudessa juuri valmistuneen tulevaisuuskuvatyön tuloksista ja sen jatkosta. Visiotyön tuotti Turun kauppakamarille Great Minds Oy.

Varsinais-Suomen kilpailukyky ja menestys vaativat vahvaa tulevaisuusajattelua
toimitusjohtaja Kaisa Leiwo, Turun kauppakamari

Tilaisuudessa ovat mukana kertomassa tulevaisuuskuvatyöhön osallistuneet: viestintäpäällikkö Anna Hakala, Meyer Turku; myyntipäällikkö Juha Ahokas, Vakka-Suomen Voima ja Turun yliopiston oikeustieteen opiskelija Siiri Parantainen.

Ilmoittauduthan mukaan

Turun kauppakamari vaikuttaa Varsinais-Suomen alueella. Turun kauppakamarilla on kauppakamariosastot myös Loimaalla, Salossa ja Uudessakaupungissa. Yritysjäseniä on tällä hetkellä yli 1900.

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio. Kauppakamari on linkki yritysten ja julkisten päättäjien välillä, ja sen toiminta perustuu kauppakamarilakiin ja vapaaehtoiseen jäsenyyteen. Turun kauppakamari on perustettu vuonna 1917, ja se on yksi Pohjoismaiden suurimmista kauppakamareista.

Varsinaissuomalaisia yrityksiä mukana valtakunnallisessa ilmasto-ohjelmassa22.2.2024 07:03:00 EET | Tiedote

Pienillä ja keskisuurilla yrityksillä on vahva halu tehdä ilmastotoimia. Keskuskauppakamarin organisoimaan ja LähiTapiolan mahdollistamaan ilmasto-ohjelmaan haki 300 yritystä, joista noin 200 valittiin mukaan. Ilmasto-ohjelmaan osallistuvat yritykset saavat koulutusta, työkaluja ja asiantuntija-apua organisaation hiilijalanjäljen laskentaan sekä opastusta vaikuttavien päästövähennystoimien tekemiseen.

Turun kauppakamarin kysely: Epävarmuus yrityksissä vaivaa, mutta suunta on jo ylöspäin24.1.2024 07:06:00 EET | Tiedote

Yritysten näkemykset suhdannekehityksestä ovat edelleen synkkiä, selviää vuoden ensimmäisestä kauppakamarien suhdannekyselystä. ”Hyvin epävarma olo kaikesta”, toteaa eräskin vastanneista Turun kauppakamarin jäsenistä. Taloutta ja suhdanteita kysyttiin 10.–12.1. ja siihen vastasi 125 Turun kauppakamarin jäsenyritystä Varsinais-Suomen alueelta. Eniten vastauksia saatiin palvelualalta.

Kysely: Varsinaissuomalaisista yrityksistä suurin osa haluaa hallituksen toteuttavan uudistukset työllisyystoimiin19.1.2024 07:00:00 EET | Tiedote

Embargo 19.1. 2024 kello 07:00 // Turun kauppakamarin kaikista vastanneista jäsenyrityksistä 78 prosenttia sanoo, että hallituksen pitäisi toteuttaa suunnittelemansa työllisyystoimet sellaisenaan. Kyselystä selviää myös, että ammattiyhdistysliikkeen helmikuulle suunnittelemat lakot haittaisivat yli puolta (51 %) kyselyyn vastanneista yrityksistä. Turun kauppakamarin jäsenyrityksistä Varsinais-Suomen alueelta vastasi 125 yrityksen toimitusjohtajaa. Kysely tehtiin 10.–12.1.