Sitra donerar 10 miljoner euro till CMl:s Fredsfond

Sitras förvaltningsråd beslutade om att stöda fredsmedlingsorganisationen CMI genom en exceptionell donation för långsiktigt fredsarbete. Sitra donerar 10 miljoner euro till CMI:s Fredsfond för att försäkra fortsättningen på president Martti Ahtisaaris livsverk.

Bild: Topias Dean / Sitra

Jubileumsfonden för Finlands självständighet Sitra stöder den finländska fredsmedlingsorganisationen CMI:s Fredsfond genom att utöka stiftelsens kapital med en donation på 10 miljoner euro. Sitras förvaltningsråd beslutade om den unika donationen vid sitt sammanträde tisdagen den 14 november. Sitra kommer att betala donationen i två delar under de kommande två åren.

”Förändringar i internationell politik är märkarbara till och med i Finland. I detta exceptionella och mycket allvarliga läge kan även Sitra genom sin donation främja stabilisering för att hedra president Ahtisaaris livsverk”, konstaterar ordföranden för Sitras förvaltningsråd, riksdagsledamot Mika Lintilä.

CMI – Martti Ahtisaaris Fredsstiftelse är en självständig finländsk organisation som förebygger och löser konflikter med hjälp av dialog och fredsmäkling. CMI som grundades av president och Nobels fredpristagare Martti Ahtisaari år 2000 är en av världens ledande inom området fredsmäkling. CMI:s största finansiärer är finska staten, Europeiska unionen och svenska staten. CMI:s Fredsfond inrättades 2022 för att stödja CMI:s arbete. Fondens strävan är att nå ett kapital omfattande 30 miljoner euro.

Om oss på Sitra

• Sitra – framtidshuset för medborgarna i Finland – förutser företeelser som påverkar framtiden och genomför med sina partner försök som hjälper vårt samhälle att förnya sig och stärker dess kristålighet.
  • Sitras verksamhet regleras av lagen om Jubileumsfonden för Finlands självständighet (1990/717), och stiftelsens uppgifter anges i 2 § i lagen: ”Fonden har som mål att främja en stabil och balanserad utveckling i Finland, en kvantitativ och kvalitativ tillväxt i ekonomin samt internationell konkurrensförmåga och internationellt samarbete genom att i synnerhet verka för genomförande av sådana projekt som effektiverar utnyttjandet av de samhällsekonomiska resurserna eller höjer forsknings- och utbildningsnivån eller i vilka utvecklingsalternativen för framtiden reds ut.”
  • Sitras verksamhet finansieras inte med medel ur statsbudgeten, utan arbetet för morgondagens framgångsrika Finland finansieras med intäkter från kapitalinvesteringar. Vid utgången av 2022 uppgick värdet på Sitras investeringskapital uppgick till 941 miljoner euro.
  • I egenskap av en offentligrättslig fond underställd riksdagen utövas tillsynen över Sitra av förvaltningsrådet. Ärenden som ska beslutas av förvaltningsrådet bereds av styrelsen som består av understatssekreterare Susanna Huovinen (tf. ordf.), president Tarja Halonen, rektor Keijo Hämäläinen, dipl.ing., PM Jorma Ollila och understatssekreterare Petri Peltonen.

Mika LintiläOrdförande för Sitras förvaltningsråd

Tel:09 432 3080

Sitra är en aktiv framtidsaktör som undersöker och utreder samt engagerar samarbetsparter från olika sektorer i fördomsfria experiment och förnyelser. I fokus för framtidsarbetet finns Finland, som är en framgångsrik föregångare inom hållbart välbefinnande.

Andra språk