Lidl Suomi

67 % ostaa joululahjoja ruokakaupasta – arvaatko suosituimman lahjan? Lidl paljastaa kuluttajatutkimuksen tulokset

Jaa

Joululahjojen ostamisen perinne säilyy vahvana erityisesti nuorten keskuudessa: 18–24-vuotiaista vain yksi prosentti kertoi jättävänsä joululahjat tänä vuonna ostamatta, kun yli 54-vuotiaista saman tekee 16 prosenttia. Nykyajan yhä kiireisemmässä arjessa joululahjat ostetaan usein ruokakaupasta, mikä on suosittua erityisesti lapsiperheissä sekä nuoremmissa sukupolvissa. 

Lidlin teettämästä tutkimuksesta* selviää, että tänä vuonna 67 prosenttia suomalaisista kuluttajista aikoo ostaa joululahjoja päivittäistavarakaupoista. Tämä on suosittua erityisesti perheissä, joissa on pieniä lapsia – heistä peräti 85 prosenttia hankkii joululahjoja ruokakaupasta. Kun tuloksia tarkastellaan ikäryhmittäin, korostuvat nuoremmat vastaajat: 1834-vuotiaista 78 prosenttia kertoo tekevänsä joululahjaostoksia ruokakaupassa. Yli 54-vuotiaiden osalta vastaava luku on 59 prosenttia.

– Nykyajan kuluttaja arvostaa nopeutta ja helppoutta. On kätevää, kun lahjat saa ostettua ruokaostosten yhteydessä. Etenkin kiireisille lapsiperheille tämä on helpotus. Nykyisin ruokakaupoissa on myös aiempaa kattavammin tarjolla tuotteita eri tarpeisiin, ja joululahjat moniin toiveisiin löytyvät lähi-Lidlistä. Meiltä löytyy jokaiselle jotain: on sisustusesineitä, leluja ja kirjoja, kodinkoneita ja vaatteita. Vuodesta toiseen hittituotteina säilyvät puulelut ja junaradat löytyvät jouluvalikoimasta tänäkin vuonna, kertoo Lidlin kampanjoinnin ja markkinoinnin johtaja Meri Aalto.

Ruokakaupasta joululahjoja ostavilta kysyttiin, mitä he ruokakaupasta ostavat joululahjaksi. Peräti 86 prosenttia kertoi ostavansa suklaata tai muita makeisia. Tämän jälkeen suosituinta on ostaa lahjaksi käyttötavaroita kuten kodintekniikkaa ja sisustusta (44 prosenttia) sekä leluja (38 prosenttia). Nuoremmat vastaajat korostuvat myös tässä: noin puolet 1844-vuotiaista aikoo ostaa ruokakaupoista käyttötavaroita joululahjaksi, yli 54-vuotiaista vain 35 prosenttia.

Vastaajista 11 prosenttia ilmoitti, että ei aio tänä vuonna ostaa joululahjoja ollenkaan. Tämänkin osalta on vaihtelua iän mukaan: 1824-vuotiaista vain yksi prosentti ei aio ostaa joululahjoja lainkaan, yli 54-vuotiaista 16 prosenttia.  

– Joululahjojen ostaminen nähdään tärkeänä tapana muistaa läheistä. Nykyään myös ymmärretään, että joululahjan ei tarvitse välttämättä olla mahtava ja kallis, vaan pienelläkin rahalla saa mainion joululahjan. Tuomme Lidleihin myyntiin joka viikko uusia tuotteita. Joku haluaa ostaa jo marraskuussa kaikki lahjat, toinen taas jättää lahjojen oston viime hetkeen. Mattimyöhäsille meillä on lohduttavia uutisia – vielä jouluviikollakin Lidleihin tulee uusia, pukinkonttiin sopivia tuotteita myyntiin, Aalto kertoo.

Lidl on julkaissut tänä vuonna usean vuoden tauon jälkeen lelukuvaston, josta löytyy joulun alla myyntiin tulevia leluja ja tuotteita. Kuvasto on jaettu suomalaisiin kotitalouksiin ja se löytyy myös myymälöistä sekä verkossa digitaalisena.  

– Pidimme muutaman vuoden tauon lelukuvaston teettämisessä, ja saimme tästä heti palautetta ja toiveita tuoda kuvasto takaisin. Haluamme vastata asiakkaidemme toiveisiin, joten tänä jouluna sitä on taas saatavilla! Lapset rakastavat selailla kuvastoa ja merkata sieltä omia joululahjatoiveitaan, ja vanhempien on helppo sen avulla tehdä joululahjaostokset ruokakaupassa käydessään, Aalto kertoo.

Lidlin lelukuvasto: Sähköiset tarjouslehdet (lidl.fi)

* Tulokset perustuvat Lidlin teettämään kyselyyn, johon vastasi yli tuhat suomalaista kuluttajaa. Vastaukset on kerätty viikoilla 4445. Aineisto on suomalaista aikuisväestöä edustava otos.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lidlin viestintä
Johanna Liukkonen
media@lidl.fi, p. (09) 2345 6400

Linkit

Tietoa julkaisijasta

Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee lähes 5800 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin tästä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi

Lidl tekee paluun musiikkibisnekseen – uusi kesäbiisi henkii Tapani Kansan menevää klassikkohittiä26.4.2024 14:07:37 EEST | Tiedote

Lidl on tunnettu soittolistoja villitsevistä kesäbiiseistään. Tänä vuonna Lidlin odotettu kesäbiisi tekee näyttävän paluun muutaman vuoden tauon jälkeen. Tapani Kansan klassikkohittiä mukaileva biisi on nyt julkaistu Spotifyssa ja Singa-laulukirjastossa. Toukokuun aikana biisiin on myös tulossa Youtubessa julkaistava musiikkivideo sekä TikTokista löytyvä tanssikoreografa. Biisillä Lidl haluaa ilahduttaa suomalaisia sekä luoda hyvää kesäfiilistä säästä riippumatta.

Kesän jäätelöissä trendinä raikkaus ja klassikkomaut – uutuudet saapuvat Lidliin23.4.2024 08:20:00 EEST | Tiedote

Lidl tuo kesän 2024 sesonkiin uusia jäätelöitä sekä aiempien vuosien suosikkeja. Tänä kesänä jäätelöiltä kaivataan raikkautta ja aitoja makuja. Lidlin viime kesän uutuustuote smoothiepuikko nappasi voiton kansainvälisessä kaupan omien merkkien kilpailussa, ja tänä kesänä vegaanisesta ja rasvattomasta smoothiepuikosta tuodaan myyntiin uusi virkistävä maku, päärynä. Kesän uutuusjäätelöt saapuvat Lidleihin lähiviikkoina.

Tutkimus paljastaa suomalaisten näkemykset ruoan hinnasta – näistä säästetään22.4.2024 08:15:00 EEST | Tiedote

Lidlin teettämästä tutkimuksesta selviää, että suomalaiset kokevat erityisesti elintarvikkeiden hintojen nousseen viimeisen puolen vuoden aikana, vaikka faktat puhuvat toista. Suurin osa kyselyyn vastanneista on muuttanut ostotottumuksiaan tehdäkseen säästöä ruokaostoksilla. Joulukuusta lähtien Lidl on laskenut lähes tuhannen tuotteen hintaa ja ostoskassin saa Lidlistä halvemmalla kuin puoli vuotta sitten.

Lidl puhuu kestävän ruokavalion puolesta – laskee kasvipohjaisten Vemondo-tuotteiden hintaa4.4.2024 08:12:41 EEST | Tiedote

Lidl on ryhtynyt konkreettisiin toimiin terveyden ja ympäristön kannalta kestävän ruokavalion edistämiseksi. Yhtiön tavoitteena on kaksinkertaistaa kasviproteiinien myynnin osuus vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteeseen päästäkseen Lidl aikoo laskea kaikkien kasvipohjaisten Vemondo-tuotteiden hintoja 8.4. alkaen. Jatkossa Vemondon kasviproteiinit ovat vähintään yhtä edullisia kuin vastaava lihaproteiini.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye