Maapallo ja Homo sapiens potilaana – tervetuloa 23.11. kirjailtaamme Tiedekulmaan!

Kuinka globaalit ympäristöongelmat vaikuttavat ihmisten terveyteen? Millainen on planetaarinen elämäntapa? Näihin kysymyksiin etsitään vastauksia Helsingin yliopiston Tiedekulman Stage-lavalla 23.11. klo 17.30 järjestettävässä kirjaillassamme. Tervetuloa mukaan!

Kirjailtamme perustuu tänä vuonna julkaisemiimme Kari Raivion Maapallo potilaana -kirjaan ja Hanna Haverin, Soili Soisalon ja Eeva Voutilaisen Planetaarinen ruokavalio & elämäntapa -kirjaan. Duodecim

Mistä maapallo kärsii ja onko globaali muutos vielä mahdollista? Kuinka planetaarista elämäntapaa voi toteuttaa, entä mitkä ovat sen suurimmat jarrut?

Keskustelussa ovat mukana LKT, professori, kansleri emeritus Kari Raivio ja neurologian erikoislääkäri ja planetaarisen terveyden lääkäri Hanna Haveri. Tilaisuuden juontaa tiedetoimittaja Tiina Raevaara. Tervetuloa mukaan kirjailtaan Tiedekulmaan (Yliopistonkatu 4, Helsinki) tai striimin äärelle torstaina 23.11.2023 klo 17.30! Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

Kirjailtamme perustuu tänä vuonna jKustannus Oy Duodecimin julkaisemiin kirjoihin, Kari Raivion teokseen Maapallo potilaana ja Hanna Haverin, Soili Soisalon ja Eeva Voutilaisen kirjaan Planetaarinen ruokavalio & elämäntapa.

Ilmastonmuutos, lajikato ja saasteet sairastuttavat maapallon ja muodostavat vakavia terveysriskejä ihmiskunnalle. Maapallon muutosta on tarkasteltava myös planeetan terveyden näkökulmasta, joka korostaa luonnon hyvinvoinnin, ihmisten terveyden ja yhteiskuntien toiminnan välistä keskinäisriippuvuutta.

Julkisen keskustelun painottuminen pääasiassa ilmaston lämpenemiseen estää näkemästä tärkeitä rinnakkaisia kehityskulkuja. Ilmaston lämpenemisen lisäksi näkökulman on ulotuttava vahvemmin myös muihin ihmisen aiheuttamiin ongelmiin eli luontokatoon, saastumiseen ja lämpenemisen lieveilmiöihin, kuten merien happamoitumiseen ja merenpinnan kohoamiseen. Maapallon sairastaessa elinolosuhteet heikkenevät ja sillä on väistämättömiä vaikutuksia ihmisten terveyteen.

”Jokaisen päättäjän pitäisi miettiä sukupolvien välistä oikeudenmukaisuutta. Maapallo on lainassa lapsiltamme, kuten vanha intiaanipäällikkö Seattle sanoi aikoinaan,” Raivio toteaa.