Kiasman johtajaksi on valittu Kiira Miesmaa

Kansallisgallerian hallitus on valinnut Nykytaiteen museo Kiasman johtajaksi Kiira Miesmaan 1.6.2024 alkavalle viisivuotiskaudelle.

Nykytaiteen museo Kiasma.
Nykytaiteen museo Kiasma. Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen

Kiasman johtajaksi valittu FM Kiira Miesmaa on työskennellyt esihenkilö- ja johtotehtävissä eri kokoisissa organisaatioissa taidealalla niin julkisella kuin yksityisellä sektorilla. Galerie Forsblomilla hän on vastannut gallerian operatiivisesta johtamisesta. Gallerian toimiessa Tukholmassa hän vastasi molempien gallerioiden strategisesta johtamisesta yhdessä galleristin kanssa. Miesmaa on määrätietoisesti panostanut kotimaisen taiteen kansainvälistymiseen gallerian osallistuessa nykytaiteen messuille eri puolilla maailmaa. Hän on ollut mukana HIAP:n hallituksessa vuodesta 2019.

”Kiira Miesmaalla on erittäin hyvät lähtökohdat viedä Kiasmaa ja Kansallisgalleriaa eteenpäin seuraavalla viisivuotiskaudella. Miesmaan osaaminen täydentää hyvällä tavalla Kansallisgallerian johtoryhmää”, toteaa hallituksen puheenjohtaja Matti Vanhanen

Kansallisgalleria käynnisti Ateneumin ja Kiasman johtajahaut yhtä aikaa kesäkuussa 2023. Ateneumin johtajaksi valittiin marraskuun alussa Anna-Maria von Bonsdorff, joka aloittaa tehtävässään 1.1.2024. Molemmat museonjohtajat kuuluvat Kansallisgallerian johtoryhmään ja kehittävät Kansallisgallerian toimintaa yhdessä pääjohtajan ja muiden Kansallisgallerian osastonjohtajien kanssa.

Miesmaa seuraa tehtävässä Kiasman nykyistä johtajaa Leevi Haapalaa, jonka toinen kausi tehtävässä päättyy 31.5.2024. ”Haapala on tehnyt hienoa työtä Kiasman johtajana. Hän on luotsannut Kiasman läpi vaikean korona-ajan ja suuren peruskorjauksen. Hänen aikanaan Kiasmassa on nähty mm. kaksi suurta kansainvälistä ARS-näyttelyä ja merkittävien kotimaisten taiteilijoiden kuten Markus Copperin ja Tom of Finlandin näyttelyt, monista kansainvälisistä nimistä puhumattakaan”, Kansallisgalleria pääjohtaja Kimmo Levä kiittää.

Kansallisgallerian hallituksen puheenjohtaja Matti Vanhanen, p. 0400 317511, matti.t.vanhanen@gmail.com tai Kansallisgallerian pääjohtaja Kimmo Levä, p. 050 911 3884

Nykytaiteen museo Kiasma.
Kansallisgallerian hallitus on valinnut Nykytaiteen museo Kiasman johtajaksi Kiira Miesmaan.

Kansallisgalleria