Intrum Oy

Tutkimus: Suomalaisten asenteet laskujen maksamiseen muuttumassa

Jaa

Intrumin Eurooppalainen kuluttajien maksutapatutkimus paljastaa, että kuluttajien asenteet ajoissa maksamiseen ovat muuttumassa. Suomessa 43 prosenttia kuluttajista on jättänyt yhden tai useamman laskun maksamatta ajallaan viimeisen vuoden aikana. Neljännes tuntee aiempaa vähemmän syyllisyyttä laskun maksamatta jättämisestä. 68 prosenttia sanoo, ettei ostaisi yritykseltä, jonka uskovat käyttävän vaikeaa taloustilannetta hyväkseen.

Intrumin tutkimuksen mukaan 43 prosenttia kuluttajista ei ole maksanut ajoissa yhtö tai useampaa laskua kuluneiden 12 kuukauden aikana.

Intrumin 16. marraskuuta julkaisema raportti kertoo 20 000 kuluttajan tilanteesta 20 Euroopan maassa. Tulokset piirtävät karun kuvan eurooppalaisten kuluttajien hyvinvoinnista nousevien korkojen ja korkean inflaation muodostaman tuplasokin keskellä.

Tutkimuksen mukaan 43 prosenttia suomalaisista kuluttajista on jättänyt maksamatta ajallaan vähintään yhden laskun viimeisen vuoden aikana, mikä on rutkasti enemmän kuin Euroopassa keskimäärin (35 prosenttia). Viimeksi laskuja on jätetty maksamatta Suomessa yhtä paljon vuonna 2020, kun koronapandemia koetteli kotitalouksia.

Laskun maksu unohtuu yhä useammalla ja siitä koetaan aiempaa vähemmän syyllisyyttä

Yleisin syy (48 prosenttia) laskun maksamatta jättämiseen on se, että rahaa ei yksinkertaisesti ole. Unohduksia on lähes yhtä paljon (46 prosenttia). Yhä useampi suhtautuu aiempaa välinpitämättömämmin laskujen maksuun. Neljännes suomalaisista (24 prosenttia) kertoo tuntevansa laskujen maksamatta jättämisestä vähemmän syyllisyyttä kuin vuotta aiemmin, mikä on kuitenkin vähemmän kuin Euroopassa keskimäärin (31 prosenttia). Tulokset viittaavat suhtautumisen maksamiseen olevan muuttumassa, ja että maksamatta jättämisen uskotaan olevan luonnollinen ja välttämätön seuraus haastavammasta taloudellisesta ympäristöstä.

– Maksun myöhästyminen tuo lisäkuluja kuluttajalle ja voi syventää henkilökohtaista velkakierrettä. Välinpitämätön suhtautuminen maksamiseen on huolestuttava ilmiö yrityksille aikana, jolloin nekin ovat tiukoilla ja tarvitsevat maksun tuotteistaan ja palveluistaan selviytyäkseen, sanoo Intrumin perintäpalvelujen osastopäällikkö Reetta Lehessaari.

Jousto ja empatia lisäävät yritysten vetovoimaa

Suomalaisista kuluttajista 47 prosenttia sanoo, että heillä on nyt välttämättömien laskujen ja muiden menojen jälkeen vähemmän käyttörahaa kuin vuosi sitten. Käyttövarojen kutistuessa kuluttajat kiinnostuvat brändeistä ja yrityksistä, jotka osoittavat ymmärtävänsä asiakkaiden muuttuvan taloustilanteen. Yli puolet (55 prosenttia) kuluttajista sanoo ostavansa todennäköisemmin yrityksiltä, jotka tarjoavat joustavia maksuehtoja, kuten osamaksua tai joustoa eräpäiviin.

Kuluttajien%20suhtautuminen%20yrityksiin%2C%20joiden%20he%20uskovat%20k%E4ytt%E4v%E4n%20vaikeaa%20taloustilannetta%20hyv%E4kseen.

Suurempi enemmistö (68 prosenttia) on sitä mieltä, että ollakseen vastuullisia yritysten tulisi tarjota kuluttajille joustavia maksutapoja taloudellisesti vaikeina aikoina. Yhtä moni sanoo, että eivät ostaisi yritykseltä, jos ajattelisivat sen nostavan hintojaan kustannusten noustessa, muttei laskevan niitä kustannusten laskiessa.

– Maksuviiveiden karu todellisuus on se, että monella kuluttajalla ei yksinkertaisesti ole rahaa maksaa laskuja ajallaan. Yrityksillä onkin nyt mahdollisuus osoittaa ymmärrystä asiakkaidensa taloudellista tilannetta kohtaan. Tämä ei ole helppoa, sillä yritysten on luonnollisesti pidettävä huoli myös siitä, että ne saavat maksun tuotteistaan ja palveluistaan. Eettinen ja oikeudenmukainen saatavienhallinta auttaa varmistamaan sekä saatavien kotiuttamisen että asiakassuhteen jatkuvuuden, Lehessaari toteaa.

Tietoja Eurooppalaisesta kuluttajien maksutaparaportista 2023

Intrumin Eurooppalainen kuluttajien maksutaparaportti 2023 (European Consumer Payment Report 2023) on tutkimus, jolla kerätään tietoa eurooppalaisten kuluttajien ja kotitalouksien arjesta, kuluttamisesta sekä kyvystä hallita talouttaan kuukausitasolla. Raportti perustuu kolmannen osapuolen, Longituden, toteuttamaan kyselyyn 20 Euroopan maassa. Vuoden 2023 kyselyyn osallistui yhteensä 20 000 kuluttajaa. Tutkimuksen kenttätyö tehtiin 19. heinäkuuta ja 1. syyskuuta 2023 välisenä aikana. Lataa Suomea koskeva raportti ja Euroopan laajuinen raportti.

Eurooppalainen kuluttajien maksutaparaportti on julkaistu 16. marraskuuta.

Lataa Suomea koskeva raportti

Lataa European Consumer Payment Report 2023

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Intrum on alan johtava luotonhallintapalvelujen tarjoaja 20 markkina-alueella Euroopassa. Auttamalla yrityksiä saamaan maksunsa ja tukemalla ihmisiä viivästyneiden maksujen kanssa Intrum näyttää tietä kohti tervettä taloutta ja on ratkaisevassa asemassa yhteiskunnassa. Intrumilla on noin 10 000 omistautunutta ammattilaista, jotka palvelevat noin 80 000 yritystä eri puolilla Eurooppaa. Vuonna 2022 liikevaihto oli 19,5 miljardia Ruotsin kruunua. Intrumin pääkonttori sijaitsee Tukholmassa, Ruotsissa ja Intrumin osake on noteerattu Nasdaq Tukholman pörssissä. Lisätietoja on osoitteessa www.intrum.com.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Intrum Oy

Tutkimus: Talouskriisi lisää mielenterveysongelmia ja heikentää fyysistä hyvinvointia25.4.2024 07:55:00 EEST | Tiedote

Intrumin tuoreen tutkimuksen mukaan pitkään jatkunut talouskriisi ja sen aiheuttama ahdistus lisäävät riskiä altistua mielenterveysongelmille sekä vaikuttavat haitallisesti ihmissuhteisiin. Tutkimus kertoo myös, että osa kuluttajista joutuu asettamaan fyysisestä terveydestään huolehtimisen toissijaiseksi. Ongelmat voivat johtaa haitalliseen kierteeseen, joka heikentää oman talouden hallintaa sekä lisää yhteiskunnallisia ongelmia.

Tutkimus: Elinkustannusten nousu pitää yhä suomalaisten kuluttajien talouden kireällä24.4.2024 07:47:00 EEST | Tiedote

Tuoreen tutkimuksen mukaan osa kuluttajista kokee, että heidän taloutensa on kohenemassa. Monet ovat kuitenkin edelleen erittäin huolissaan toimeentulostaan ja etsivät lisätuloja selviytyäkseen menoistaan. Erityisesti naiset ja keski-ikäiset ovat yhä ahtaalla. Intrumin Eurooppalaisen kuluttajien maksutapatutkimuksen pulssikyselyn raportti kertoo, että kuluttajat muuttavat ostokäyttäytymistään ja karsivat menojaan hallitakseen elinkustannuksiaan.

Maksuviiveellisten yritysten kokonaismäärä laskenut, mutta osassa maakunnista ja toimialoista kasvua4.4.2024 07:55:00 EEST | Tiedote

Intrumin maksuviivetutkimus vuoden 2024 ensimmäiseltä neljännekseltä kertoo, että yritysten maksuviiveiden suhteellinen määrä on laskenut 0,31 prosenttia verrattuna edellisvuoteen. Maakuntatarkastelussa maksuviiveellisten yritysten määrä on kasvanut eniten Satakunnassa, Kymenlaaksossa ja Kainuussa. Toimialoista kasvua havaittiin eniten vesi-, viemäri- ja jätehuollossa, rakentamisessa, muissa palveluissa sekä maa-, metsä- ja kalataloudessa. Suomen talous on yskinyt pitkään korkeiden korkojen ja inflaation vuoksi, eikä kevät vielä tuo helpotusta tilanteeseen. Talouden kasvun odotetaan kuitenkin käynnistyvän tämän vuoden aikana.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye