UN Global Compact Network Finland

Selvitys: Uskottaviin päästövähennystavoitteisiin sitoutuneiden suomalaisyritysten määrä tuplaantunut

Tieteeseen perustuviin ilmastotavoitteisiin sitoutuvien yritysten määrä on Suomessa vahvassa kasvussa. Toteutuneet päästövähennykset ovat kuitenkin tällä hetkellä vielä melko vaatimattomia.

Tuulimyllyjä metsämaisemassa.
Tieteeseen perustuviin ilmastotavoitteisiin sitoutuneiden suomalaisyritysten määrä on noin kaksinkertaistunut parin viime vuoden aikana.

Tieteeseen perustuviin ilmastotavoitteisiin sitoutuneiden suomalaisyritysten määrä on noin kaksinkertaistunut parin viime vuoden aikana, selviää tänään julkaistusta YK:n Global Compact Suomen julkaisusta. Selvitys valaisee suomalaisyritysten sitoutumista kansainväliseen Science Based Targets -aloitteeseen (SBTi), joka tukee globaalia tavoitetta rajoittaa ilmaston lämpeneminen 1,5 asteeseen. Aloitteesta on tullut laajasti tunnustettu standardi, jonka avulla yritykset voivat pyrkiä uskottaviin ja kunnianhimoisiin päästövähennyksiin.

Raportin tekohetkellä syyskuussa 2023 SBT-aloitteeseen oli sitoutunut 99 suomalaisyritystä, joista 62 yrityksellä oli hyväksynyt tieteeseen perustuvat tavoitteet. Noin puolet tavoitteet asettaneista yrityksistä on PK-yrityksiä. Maailmanlaajuisesti aloitteeseen on sitoutunut yli 6500 yritystä, mikä edustaa yhteensä yli kolmasosaa globaalista markkina-arvosta.

”Sitoutuneiden yritysten alati kasvava määrä on osoitus siitä, että 1,5 asteen tulevaisuus otetaan vakavasti. Aloitteeseen sitoutuneet edelläkävijäyritykset välittävät selkeää viestiä yksityisen sektorin kunnianhimosta. Tarvitsemme kuitenkin edelleen lisää tekoja, erityisesti päästöintensiivisillä toimialoilla ja rahoitussektorilla”, kommentoi UN Global Compact Suomen ilmasto- ja ympäristöasiantuntija Karoliina Koistila.

Toteutuneissa päästövähennystuloksissa parannettavaa

Päästövähennyksillä on kiire, minkä vuoksi myös yksityiseltä sektorilta vaaditaan uskottavia ponnistuksia nopeasti. 1,5 asteen mukainen tavoite edellyttää päästöjen puolittamista vuoteen 2030 mennessä. Kunnianhimoisempi nettonollatavoite taas tarkoittaa päästöjen vähentämistä vähintään 90 prosentilla ja jäljelle jäävien päästöjen neutralisointia vuoteen 2050 mennessä.

Raportin mukaan suomalaisyritysten asettamat tavoitteet ovat melko kunnianhimoisia. Suurin osa yrityksistä pyrkii vähentämään oman toimintansa päästöjä yhteensä 40–60 prosenttia, mutta kunnianhimoisimmat pyrkivät yli 90 prosentin päästövähennyksiin. Suurin osa suomalaisyrityksistä pyrkii vähentämään päästöjään sekä omasta toiminnastaan (scope 1 ja 2) että arvoketjusta (scope 3). Tällä on merkitystä, sillä yleensä pääosa yritysten päästöistä aiheutuu arvoketjuissa, eli esimerkiksi raaka-aineiden hankinnasta tai tuotteiden ja palveluiden käytöstä.

Selvityksen tulokset kuitenkin viittaavat toteutuneiden päästövähennysten olevan vielä melko vaatimattomia. Sitoutuneet suomalaisyritykset ovat vuosien 2019 ja 2021 välillä vähentäneet päästöjään vasta 3 prosenttia, mikä jää alle aloitteen vaatiman tason. Lisäksi yritysten päästöraportoinnissa on parantamisen varaa, vaikka yrityksiltä edellytetään vuosittaista raportointia työn edistymisestä.

”Suomalaisyrityksillä on vielä parannettavaa päästövähennystavoitteiden konkretisoimisessa. Maailmanlaajuisesti SBT-aloitteeseen sitoutuneet yritykset vähentävät päästöjään kuitenkin huomattavasti muita yrityksiä nopeammin. Kunnianhimoisia tavoitteita ei saavuteta yhdessä yössä, ja monilla aloilla kaivataan myös päästövähennyksiä tukevaa sääntelyä”, sanoo Koistila.

Selvityksen toteutus

Commitment to the Science Based Targets initiative in Finland -selvitys paneutuu kansainväliseen Science Based Targets -aloitteeseen sitoutuneiden suomalaisyritysten suoriin ja epäsuoriin päästöihin sekä asetettuihin päästövähennystavoitteisiin.

Katsauksen tiedot perustuvat julkisiin lähteisiin, kuten Science Based Targets -aloitteen verkkosivuihin, Suomen valtion ilmastovuosikertomuksiin, Energiaviraston dataan sekä yritysten vuosikertomuksiin, vastuullisuusraportteihin ja verkkosivuihin. Päästölaskelmissa käytetty data perustuu pääasiassa vuoden 2021 lukuihin. Selvityksen toteutti UN Global Compact Suomen toimeksiannosta Thirdrock Finland Oy.

Selvitystä, suomalaisten yritysten päästövähennystyötä sekä yritysten roolia ja toiveita COP28-ilmastokokoukseen käsitellään UN Global Compact Suomen järjestämässä webinaarissa 20.11.2023 klo 12 alkaen. Ilmoittaudu mukaan täältä.

Mikä on Science Based Targets?

Science Based Targets -aloite (SBTi) on kansainvälinen ja voittoa tavoittelematon aloite, jonka avulla yritykset voivat asettaa kunnianhimoiset päästövähennystavoitteet, jotka ovat Pariisin ilmastosopimuksen ja viimeisimmän ilmastotieteen mukaisia. YK:n Global Compact, CDP, Maailman luonnonvarainstituutti (WRI) ja WWF perustivat aloitteen vuonna 2015.

Tietoja julkaisijasta

YK:n Global Compact on maailman laajin yritysvastuuverkosto, johon kuuluu yli 19 000 yritystä yli 160 maasta. Global Compactiin sitoutuneet organisaatiot edistävät yritysvastuun kymmentä periaatetta sekä YK:n kestävän kehityksen tavoitteita, jotka muodostavat vastuullisuustyön globaalin viitekehyksen. UN Global Compact Suomi tarjoaa jäsenilleen kansainvälisen vertaisoppimisverkoston ja laajan koulutustarjonnan vastuullisuustyön kehittämiseen.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta UN Global Compact Network Finland

Yhä useampi yritys kehittää luontotyötään uuden viitekehyksen avulla22.4.2024 08:18:00 EEST | Tiedote

Yhä useampi suomalaisyritys pyrkii kehittämään luontotyötään tuoreen, maailmanlaajuisen Science Based Targets Networkin (SBTN) viitekehyksen avulla. SBTN tarjoaa yrityksille uskottavat ja tieteeseen perustuvat raamit kunnianhimoisten luontotavoitteiden asettamiselle. Yritysten suurimmat haasteet luontotavoitteiden asettamisessa liittyvät datan keruuseen ja toimittajayhteistyöhön, mutta tuore viitekehys nähdään yleisesti hyödyllisenä, selviää UN Global Compact Suomen tuoreesta raportista.

Uusi raportti: pohjoismaiset yritykset muuta maailmaa pessimistisempiä kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamisesta18.9.2023 09:25:00 EEST | Tiedote

Vuonna 2023 olemme puolivälissä Agenda 2030:ta ja YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden (SDG) saavuttamista. YK:n yleiskokouksen korkean tason viikolla Suomen, Ruotsin, Tanskan ja Norjan UN Global Compact -paikallisverkostot julkistavat raportin, joka selvittää pohjoismaisten yritysten näkemyksiä liiketoiminnasta ja kestävän kehityksen tilasta.