YTK

Työttömyys koholla talousveturialueilla

YTK Työttömyyskassan jäsenten työttömyys pysyi lokakuussa syyskuun tasolla. Työttömyys on koholla vuodentakaiseen verrattuna etenkin Pohjois-Pohjanmaalla, Pirkanmaalla ja Uudellamaalla.

YTK Työttömyyskassan jäsenistön työttömyys oli lokakuussa 6,0 %. Työttömyydessä ei tapahtunut mainittavaa muutosta, sillä syyskuussa se oli 6,1 %.

Suomen suurimman työttömyyskassan jäsenten työttömyys on 0,9 prosenttiyksikköä korkeammalla kuin vuosi sitten. Työttömyyttä nostavat etenkin rakennusalan huono tilanne sekä teollisuuden tilauskannan hiljentyminen.

“Positiivista on se, ettei työttömyys viime kuussa kohonnut, mutta mieluummin toki olisimme vuodentakaisissa luvuissa. Talouskehitys ei kuitenkaan anna sille eväitä”, sanoo YTK Työttömyyskassan toimitusjohtaja Auli Hänninen

YTK Työttömyyskassa maksoi lokakuussa työttömyyspäivärahaa yhteensä 54,6 miljoonaa euroa. Summa nousi vuodentakaisesta selvästi. Lokakuussa 2022 YTK maksoi päivärahoja 42,9 miljoonaa euroa.

93,8 % lokakuussa maksetuista päivärahoista oli jatkohakemukseen tai soviteltavaan päivärahaan perustuvia ja 6,2 % ensihakemukseen perustuvia eli alkavan työttömyyden vuoksi maksettuja.

Pohjois-Pohjanmaalla ja Pirkanmaalla selkein ero viimevuotiseen

YTK:n työttömyysastetta nostaa se, että työttömyys on koholla kolmessa väkirikkaassa maakunnassa, joissa myös taotaan suuri osa Suomen bruttokansantuotteesta.

Uudellamaalla työttömyys on nyt yhden prosenttiyksikön korkeampi kuin lokakuussa 2022, Pirkanmaalla 1,2 prosenttiyksikköä ja Pohjois-Pohjamaalla peräti 1,6 prosenttiyksikköä. Luvut ovat isoja, sillä ne tarkoittavat parinkymmenen prosentin muutosta maakuntien työttömyysasteissa.

Verrokkimaakunta Varsinais-Suomessa työttömyys on kohonnut samassa ajassa huomattavasti vähemmän, vain 0,4 prosenttiyksikköä.

“Työttömyys on noussut vuodentakaisesta etenkin niissä maakunnissa, jotka ovat olleet talouden menestyjiä.  Poikkeuksia ovat Pohjanmaa ja Ahvenanmaa. Pohjanmaalla työttömyysaste on vuodessa noussut vain 0,3 prosenttiyksikköä ja Ahvenanmaalla työttömyysaste on laskenut viime vuodesta 0,4 prosenttiyksikköä”, Auli Hänninen kertoo.

YTK Työttömyyskassa on kaikkien alojen palkansaajien työttömyyskassa, joka vakuuttaa yli puoli miljoonaa palkansaajaa työttömyyden varalta. YTK on Suomen suurin työttömyyskassa. Tehtävämme on järjestää ansioturva jäsenillemme tehokkaasti, helposti ja inhimillisesti. Palvelemme valtakunnallisesti verkossa. Meillä työskentelee yli 200 ansioturvan ammattilaista.

Lue lisää julkaisijalta YTK

Työelämän muutos näkyy koulutustarjonnan käytössä – Tekoäly otti exceliltä kärkipaikan YTK Työelämän jäsenten verkkokirjastossa7.2.2024 07:35:00 EET | Tiedote

Uudet tiedot ja taidot ja erityisesti tekoäly kiinnostivat ennätyksellisen monia YTK Työelämä ry:n jäseniä vuonna 2023. Työelämän verkkokoulutuskirjastoon rekisteröityi useita tuhansia uusia käyttäjiä ja koulutussisältöjä katsottiin kymmeniätuhansia kertoja. Monet pohtivat juuri nyt esimerkiksi tekoälyn vaikutuksia työhön.

Työsuhteisiin liittyvän neuvonnan tarve kasvanut – YTK Työelämä on tarjonnut oikeudellista apua jäsenille jo yli kymmenen vuotta30.1.2024 07:35:00 EET | Tiedote

Kymmenen vuotta sitten YTK Työttömyyskassan jäsenille tarkoitettu yhdistys, YTK Työelämä, alkoi tarjota jäsenilleen työsuhteisiin liittyvää neuvontaa puhelimitse. Puheluita on vuosien mittaan puhuttu kiihtyvällä tahdilla, vuonna 2023 yli 16 000 kertaa. Matalalla kynnyksellä saatavalle palvelulle on tarvetta, koska työelämään liittyvät ongelmatilanteet tuntuvat vaikeilta ja tulevat usein yllättäen.