Aluehallitus käsitteli takaisinsoittojärjestelmää – tilanteessa selkeä parantuminen
Aluehallituksen kokouksessa 14.11. käsiteltiin selvitystä valtuustoaloitteeseen takaisinsoittojärjestelmän ruuhkautumisesta. Selvityksen perusteella kyvykkyys vastata puheluihin on parantunut merkittävästi.

Takaisinsoittojärjestelmässä ja yhteydensaannissa lääkärin ja hoitajan vastaanottojen puhelinpalveluun on ollut viime vuosien aikana haasteita. Ruuhkatilanteiden taustalla on ollut tunnistettavissa olevia taustatekijöitä, joista keskeisimmät ovat olleet koronasta johtuvat lisätehtävät, järjestelmämuutokset, hoitajalakko ja yleisesti hoitohenkilökunnan saatavuuden heikkeneminen.
Puhelunpalvelun vasteajat ovat parantuneet merkittävästi
Vuoden 2023 aikana takaisinsoittojen vasteajat ovat kohentuneet merkittävästi tehtyjen kehittämistoimenpiteiden avulla.
Kaikkiin yhteydenottoihin vastattiin syys-lokakuun aikana hoitotakuun mukaisesti, saman päivän aikana, 73 %:ssa tapauksista, ja valtaosaan viimeistään seuraavana arkipäivänä.
Parhaiten yhteydenottoihin vastattiin kiireellisen linjan puheluissa. Vasteaikojen keskiarvo tammi-lokakuun ajalta oli 2,1 tuntia ja mediaani 1,6 tuntia. Kiireettömällä asiointilinjalla takaisinsoitto tapahtui hitaammin, ja vastaava vasteaikojen keskiarvo oli 8,4 päivää ja mediaani 6 päivää. Omahoitajat vastasivat takaisinsoittopyyntöihin tammi-lokakuun aikana keskimäärin 44 tunnissa ja vasteajan mediaani oli 3,1 tuntia.
Tilanteeseen parannusta laajalla kehittämistyöllä
Takaisinsoittojärjestelmää on kehitetty erilaisin teknisin parannuksin sekä ottamalla käyttöön puhelinlinjan kiireellisyysluokitus, jossa asiakas voi jättää soittopyynnön erikseen kiireellisissä asioissa.
Puhelinpalvelun toimintamallia on parannettu etäterveysasematoiminnalla, jolloin toimintaan rekrytoitiin huomattava määrä lisähenkilöstöä. Mäntsälän lääkärivajetta paikattiin pilottitoiminnalla yhdessä Terveystalon kanssa. Yhteistyössä rakennettu allianssimalli paransi kokonaisvaltaisesti asiakaspalvelukokemusta.
Henkilöstön sitouttamiseen ja työnantajamielikuvaan on panostettu parantamalla työsuhde-etuja, sitouttamis- ja rekrytointipalkkioita, osaamisen kehittämistä, joustavan työn tukemista ja palkkausta.
Takaisinsoittojärjestelmän kehittämistä edelleen jatketaan osana hyvinvointialueohjelmaa ja valtakunnallista kestävän kasvun hankkeita (RRP2 hankkeet). Näiden osalta vastaanottotoiminnan kehittämistoimenpiteet ovat projektoitu yhteistyössä henkilöstön ja hanketoimiston kanssa. Lisäksi alueellisen potilastietojärjestelmän käytön vakiintuminen parantaa yhdenmukaisuutta alueellisesti vasteajoissa.
- Hallitus on erittäin tyytyväinen selkeään parannukseen takaisinsoittojärjestelmän toiminnassa. Tilastot kertovat nyt selvästi, että henkilöstön kanssa yhdessä tehdyt kehittämistoimenpiteet ovat olleet oikeita, toteaa aluehallituksen puheenjohtaja Helinä Perttu.
Takaisinsoittojärjestelmään merkittävä määrä puheluita
Vuoden 2023 ensimmäisen 10 kuukauden aikana vastaanottopalvelut otti vastaan yhteensä 367 264 puhelua ja takaisinsoittopyyntöjä jätettiin yhteensä 221 461 kappaletta.
Kiireellisissä asioissa takaisinsoittopyyntöjä saapui 38 710 kappaletta. Tähän linjaan soitettujen puhelujen osuus kaikista puheluista oli 15,5 %. Kohdistamattomia kiireettömiä takaisinsoittopyyntöjä jätettiin 47 191 kappaletta ja puhelujen osuus kaikista oli 18,3 %. Valtaosa puheluista (66,2 %) soitettiin omahoitajille ja heille jätettiin yhteensä 135 551 takaisinsoittopyyntöä.
Yhteydenoton saannissa ajoittaista viivettä
Yhteydenoton saannissa esiintyy ajoittain viivettä, ja tällä hetkellä osa puhelinpalvelusta on ruuhkautunut meneillään olevien influenssa- ja koronarokotusten ja Nurmijärvellä kuun alussa tehdyn potilastietojärjestelmän vaihdoksen vuoksi.
Viikon 46 alussa vastaanottopalveluiden puhelinpalvelussa, mukaan lukien rokotuspalvelut, oli noin 2400 vastaamatonta soittopyyntöä. Jonot ovat painottuneet vain osaan palveluista.
Kiireellisissä asioissa saa yhteyden vastaanottopalveluiden puhelinasiointiin edelleen samana päivänä. Tuusulassa, Mäntsälässä ja Pornaisissa saa yhteyden pääosin samana päivänä kiireettömissä asioissa ja omalle hoitovastaavalle soittaessa. Niin ikään Järvenpään hoitovastaavat vastaavat soittopyyntöihin pääosin saman päivän aikana. Muilta osin takaisinsoittoa joutuu odottamaan tällä hetkellä pisimmillään viikon.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Helinä Perttualuehallituksen puheenjohtajaKeski-Uudenmaan hyvinvointialue
Puh:040 315 2490Tietoja julkaisijasta
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue vastaa sosiaali- ja terveyspalveluista sekä pelastustoimen ja erikoissairaanhoidon järjestämisestä Hyvinkään, Järvenpään, Nurmijärven, Pornaisten, Tuusulan ja Mäntsälän alueella.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote)
Pikkulasten influenssarokotuksilla iso merkitys myös lähipiirille6.11.2025 06:58:41 EET | Tiedote
Pikkulasten influenssarokotus ei ole mikään ylimääräinen rokote, vaan alle 7-vuotiailla se kuuluu kansalliseen rokotusohjelmaan. Perheen pienimpien rokottamisella ja terveenä pysymisellä onkin iso vaikutus myös lapsen lähipiirille.
Aluehallituksen päätöksiä: allianssihankinnan uudelleen valmistelu aloitetaan, lisärahoitusta haetaan5.11.2025 13:59:57 EET | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) aluehallitus on päättänyt kokouksessaan 4.11.25 käynnistää allianssihankinnan valmistelun uudelleen ikääntyneiden palveluiden osalta.
Huoltajat voivat nyt asioida myös nuorten puolesta OmaKeusote-palvelussa3.11.2025 16:34:47 EET | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) digiasiointi OmaKeusote on kehitetty entistä käyttäjäystävällisemmäksi: tästä lähtien huoltajat voivat hoitaa asioita myös 12–17-vuotiaiden nuorten puolesta. Aiemmin tämä mahdollisuus oli rajattu alle 12-vuotiaisiin.
Keusote sai kiitosta määrätietoisesta kehittämisestä vuosittaisissa hyvinvointialueneuvotteluissa24.10.2025 12:18:50 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) vuosittaiset hyvinvointialueneuvottelut valtion ministeriöiden ja viranomaisten kanssa käytiin torstaina 23.10.2025 valtiovarainministeriön johdolla Valtioneuvoston linnassa Helsingissä ja Teams-yhteydellä. Neuvotteluissa vallitsi rakentava ja yhteistyöhakuinen ilmapiiri.
Keusote ja Hyvinkään kaupunki neuvottelevat H-sairaalan tilojen omistuksesta23.10.2025 09:40:51 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote) ja Hyvinkään kaupunki ovat käynnistäneet neuvottelut siitä, millä ehdoilla ja edellytyksillä Hyvinkään kaupunki voisi myydä Keusotelle Hyvinkään H-sairaalan Keusoten käytössä olevien tilojen omistukseen oikeuttavat osakkeet.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme