Kansallisgalleria avasi digitaalisen sisällön julkaisualustan

Kansallisgallerian avaama Alusta-palvelu mahdollistaa digitaalisten sisältöjen, esimerkiksi kuvien, videoiden, musiikin, podcastien ja tekstien julkaisemisen, jakamisen ja keräilyn lohkoketjuteknologian avulla. Alustan päämääränä on luoda ympärilleen yhteisö, jossa kulttuuri ja teknologia kohtaavat ja niiden avulla luodaan uutta toimintaa, uudenlaisia yhteyksiä ja sisältöjä. Alustan myötä Kansallisgalleria haluaa oppia lohkoketjuteknologian mahdollisuuksista ja tarjota yhdessä oppimisen mahdollisuuden siitä kiinnostuneille yksilöille, yrityksille ja organisaatioille.

Alustan mustavalkoinen logo.
Alusta.art on paikka luovuudelle ja uusille ilmaisun muodoille.

Kansallisgalleria toteuttaa projektin Opetus- ja kulttuuriministeriön Next Generation EU -rahoituksella. Alusta on lohkoketjuteknologiaa hyödyntävä digitaalisen sisällön alusta, joka tarjoaa luovan alan ihmisille, ryhmille ja yhteisöille työkaluja uudenlaiseen sisällön julkaisuun ja jakamiseen.

”Museoiden on tärkeää olla mukana teknologian kehityksessä. Samalla kun etsimme uusia tapoja olla museona vuorovaikutuksessa taiteilijoiden, yleisöjen ja taiteen ystävien kanssa. Etsimme uusia keinoja ja tapoja toteuttaa Kansallisgallerian tehtävää vahvistaa kulttuuriperintöä ja taiteellista sivistystä, sekä osallistua museoalan kehittämiseen”, kertoo Kansallisgallerian pääjohtaja Kimmo Levä.

Työkaluja yhteisölle, uutta osaamista kaikille

Alusta tarjoaa työkaluja taiteilijoille ja luoville ammattilaisille julkaista ja hallinnoida digitaalista taidettaan, avaten uusia ilmaisun ja omistajuuden väyliä internetissä. Alusta on rakennettu Ethereum-lohkoketjun päälle, joten sisällön julkaisu ja kerääminen edellyttää lohkoketjulompakkoa. Sen sijaan Alustan sisällöstä voi nauttia veloituksetta internetselaimen kautta osoitteessa alusta.art.

Alusta on osa laajempaa Digitaalinen Kansallisgalleria -ohjelmaa, joka etsii keinoja museotoiminnan digitalisointiin ja Kansallisgallerian hallinnoiman kansallisen taidekokoelman laajempaan käyttöön. "Alusta on vapaa maantieteellisistä rajoista, eli lähtökohtaisesti kansainvälinen. Toivomme, että sen työkalut löytää monimuotoinen, innovatiivinen ja tulevaisuuteen tähtäävä yhteisö, joka muovaa ja laajentaa digitaalisen sisällöntuotannon kenttää. Hienoa olisi, jos se innostaisi myös muita yhteisöjä ja yrityksiä ideoimaan uusia projekteja ja kumppanuuksia”, sanoo Johanna Eiramo, Digitaalinen Kansallisgalleria -ohjelman johtaja. ”Alustan ja yhteisön ylläpito on keskeinen osa arkeamme, mutta osana sitä tulemme myös innostamaan yhteisöä toimintaan mm. vuoden 2024 alussa julkaistavan generatiivisen taiteen kilpailun muodossa.”

Alustan mustavalkoinen logo.
Alusta.art on paikka luovuudelle ja uusille ilmaisun muodoille.

Alusta

Alusta on Kansallisgallerian lanseeraama digitaalisen luovan sisällön julkaisualusta, joka tuo luovan alan tekijät ja yleisön yhteen uudella ja innovatiivisella tavalla. Alusta hyödyntää viimeisintä lohkoketjuteknologiaa teosten aitouden varmistamiseen ja taiteen demokraattiseen jakamiseen.

alusta.art

Kansallisgalleria on kuvataiteen valtakunnallinen museo. Se ylläpitää kolmea Suomen tunnetuimmista museoista, jotka ovat Ateneumin taidemuseo, Nykytaiteen museo Kiasma ja Sinebrychoffin taidemuseo. Lisäksi se hallinnoi kansallista taidekokoelmaa sekä siihen liittyvää arkistoa, rakentaa kulttuuriperintöä ja edistää taiteellista sivistystä.

kansallisgalleria.fi

Muut kielet