Sofia Virta jyrähtää: “Lastensuojelusta leikkaaminen on anteeksiantamaton virhe”

Eduskunta käsittelee tällä viikolla lakiesitystä, jonka mukaan lastensuojelun jälkihuollon ikärajaa lasketaan 25 vuodesta 23 vuoteen. Vihreiden puheenjohtaja Sofia Virta vetoaa kansanedustajiin, että eduskunta kaataisi lakiesityksen.

Jälkihuolto on ratkaisevan tärkeää nuorille, joiden lapsuutta ovat usein varjostaneet väkivalta, vanhempien päihdeongelmat ja lopulta nuoruusikäisenä laitoskierre. Jälkihuollon ansiosta heidän elämässään on ollut aikuinen, ammattilainen, joka auttaa rakentamaan omaa elämää, edellytyksiä elämänhallinnalle, opintojen valmistumiselle ja työllistymiselle.

– Lastensuojelusta leikkaaminen on anteeksiantamaton virhe, joka tulee niin taloudellisesti kuin inhimillisesti äärettömän kalliiksi. Vetoan jokaiseen salissa istuvaan edustajaan, että eduskunnalla olisi huomenna viisautta äänestää kumoon tämä täysin järjetön ja epäinhimillinen esitys, Sofia Virta ärähtää.

Vihreiden aloitteesta lastensuojelun jälkihuollon ikärajaa nostettiin vuoden 2020 alusta alkaen. Tuolloin perusteena oli muun muassa se, että tutkimusten mukaan liian aikainen jälkihuollon päättyminen lisää nuorten syrjäytymistä. Harvalla nuorella oli aiemmin edes ammattia jälkihuollon päättymisen kohdalla.

– Olen työurallani nähnyt, kun lastensuojelu onnistuu – mutta myös miten järjestelmä epäonnistuu pahimmin mahdollisin seurauksin. En ymmärrä, miten hallitus voi katsoa silmiin näitä erittäin haavoittuvassa asemassa olevia nuoria, joiden elämästä viedään nyt se ainoa turvaverkko, Virta ihmettelee.

Eduskunnan eläinavusteinen työryhmä tukee kansalaisaloitetta eläinten perusoikeuksien saamiseksi perustuslakiin29.2.2024 08:40:09 EET | Tiedote

Eläinavusteinen työskentely on todettu tehokkaaksi työmuodoksi sosiaali- ja terveysalalla. Esimerkiksi terapiassa, lastensuojelussa, koulumaailmassa sekä syrjäytyneiden ja mielenterveyskuntoutujien kanssa eläinavusteinen työskentely on tuottanut tuloksia, joita olisi ollut vaikea saavuttaa ilman eläinten mukanaoloa. Tällainen työskentely edellyttää eläinten oikeuksien ottamista huomioon.

Puheenjohtaja Sofia Virta: Epävarmuus ilmastopolitiikassa on myrkkyä vihreän siirtymän investoinneille27.2.2024 15:39:39 EET | Tiedote

Hallituksen ilmastotoimet herättävät suurta huolta, kun hiilineutraaliustavoite on karkaamassa saavuttamattomiin. Ilmaston lisäksi vaarassa on Suomen talous, kun vihreän siirtymän investoinnit uhkaavat jäädä vaille poliittista selkänojaa. Lasku tekemättömistä toimista voi nousta nyt tarvittavia ilmastotoimia kalliimmaksi myös rahassa mitattuna, Virta muistuttaa.