Sofia Virta: Kansainvälisten osaajien muuttokustannukset verovapaiksi

Vahva elinkeinoelämä ja toimivat markkinat vaativat tuekseen hallituksen, joka katsoo eteenpäin. Suomi tarvitsee kipeästi uusia investointeja, yritystoimintaa ja vauhtia työllisyyteen, sillä ei talous kasva ja uudistu vain menoja leikkaamalla.

– Osaavan työvoiman saatavuus on jo vuosia ollut yksi keskeisimmistä suomalaisyritysten kasvun esteistä. Tätä haastetta hallitus ei ota tosissaan, Vihreiden puheenjohtaja, Sofia Virta kummastelee.

Vihreiden vaihtoehtobudjetissa esitetään, että ensiksi otettaisiin käyttöön työnhakuviisumi, luovuttaisiin saatavuusharkinnasta, puolitettaisiin perheenyhdistämisen tulorajat ja helpotettaisiin jo maassa olevien työllistymistä laajalla keinovalikoimalla.

– Toivon myös, että hallitus harkitsisi ehdotustani siitä, että kansainvälisten osaajien työnantajien maksamista muutto- ja matkakuluista tehtäisiin verottomia. Ja tietysti ihan selvää on, että näistä hallituksen kaavailemista kansainvälisten osaajien ulosheittolaeista pitää luopua.

Suomalaisten yritysten eniten kannattama veroale on ansiotuloverotuksen keventäminen. Vihreät onkin tarjonnut vaihtoehtobudjetissaan hallitukselle ratkaisua, jossa työn ja toimeliaisuuden verotus kevenisi 200 miljoonaa euroa enemmän kuin hallituksella, mutta vastaavasti ympäristöhaittoja ja luonnonvarojen käyttöä verotettaisiin ankarammin.

– Verotuksen rakennetta uudistetaan siis niin, että samalla on mahdollista sekä parantaa työllisyyttä että vähentää ympäristö- ja terveyshaittoja – tämä olisi win-win-ratkaisu, johon vaadittaisiin vain ripaus rohkeutta, Sofia Virta vinkkaa.

Vaihtoehtobudjettia työstäessään Vihreät perehtyi huolella asiantuntijaraportteihin ja ekonomistien ehdotuksiin yritysverotuksesta ja kasvua haittaavista verotuista. Siksi Vihreät oikaisisi listaamattomien yhtiöiden osinkoverotusta, laajentaisi TKI-verokannustimen käyttöä myös suurempiin, kasvua hakeviin yrityksiin ja nostaisi alv-verovapauden alarajaa nykyisestä.

– Tavoitteenamme on laaja ja kilpailukykyinen veropohja sekä toimivat markkinat. Julkiset satsaukset on laitettava sinne, mihin markkinat eivät yksin yllä ja mistä kasvua saadaan, eli esimerkiksi innovaatiotoiminnan kapeikkoihin.

Vihreiden mielestä valtion tulee osaltaan luoda ennakoitavat edellytykset Suomen talouden uudistumiselle ja reilulle kilpailulle, jotta suomalaiset ihmiset ja yritykset pystyvät tarttumaan muun muassa vihreän siirtymän, teknologian kehityksen ja luovan talouden tuomiin mahdollisuuksiin.

– Vihreä siirtymä on mahdollisuus, jonka ohittaminen olisi typeryyttä – se tapahtuu jo joka tapauksessa, mutta enää on kyse siitä mihin siitä syntyvät talous- ja hyvinvointihyödyt sijoittuvat, Virta huomauttaa.

Fatim Diarra ja Anna Kontula jättivät eriävän mielipiteen perustuslakivaliokunnan käännytyslakilausuntoon5.7.2024 17:34:28 EEST | Tiedote

Diarran ja Kontulan mukaan hallintovaliokunnan lakiesitykseen tekemät muutokset eivät ole riittäviä. Kansanedustajien mukaan perustuslakivaliokunnan lausunto perustuu kestämättömään tulkintaan ihmisoikeussopimusten, EU-oikeuden ja kansallisen lainsäädännön keskinäisestä suhteesta. Lakiesitys on ilmeisessä ristiriidassa ainakin ehdottoman palautuskiellon, oikeuden elämään, kidutuksen ja muun epäinhimillisen kohtelun kiellon, joukkokarkoitusten kiellon sekä muiden perus- ja ihmisoikeuksien kanssa.