Taloyhtiöillä on kaksi vuotta aikaa hankkia asuntoihin palovaroittimet – Paloturvallisuudesta muistutetaan palovaroitinpäivänä 1.12.

Pelastuslain uudistuksen myötä asuntojen palovaroittimien hankinta ja kunnossapito on asuinrakennusten omistajien, kuten taloyhtiöiden, vastuulla. Asuinrakennusten omistajilla on kaksi vuotta aikaa suunnitella, miten velvollisuudet täytetään. Velvoitteen siirto huoneiston haltijalta rakennuksen omistajalle parantaa palovaroittimien kattavuutta ja siten paloturvallisuutta. 1.12. vietetään palovaroitinpäivää, jolloin muistutetaan palovaroittimien hankinnasta ja kunnossapidosta

Palovaroittimet tulee testata kuukausittain ja patterit vaihtaa vuosittain tai palovaroittimen käyttöohjeen mukaan. Kuva: Shutterstock

Uudistettu pelastuslaki siirtää palovaroittimien hankinta- ja kunnossapitovastuun taloyhtiöille ja muille asuinkiinteistöjen omistajille. Vuoden 2026 alussa tulee kaikissa asunnoissa olla riittävä määrä paristokäyttöisiä tai sähköverkkoon kytkettyjä, toimivia palovaroittimia. Myös niiden kunnossapidosta huolehtii kiinteistön omistaja.

”Palovaroittimen hankinnan ja kunnossapidon siirto rakennuksen omistajan vastuulle parantaa merkittävästi paloturvallisuutta. Puolessa kodeista, joissa on ollut tulipalo, ei ole ollut toimivaa palovaroitinta”, muistuttaa Finanssiala ry:n johtava asiantuntija Petri Mero.

Tärkeää on, että palovaroittimet on asennettu kaikkiin asuntoihin, asuntokohtainen määrä on riittävä ja niistä pidetään suunnitellusti huolta. Paristokäyttöisiä palovaroittimia ei siis tarvitse vaihtaa verkkovirralla toimiviksi.

Palovaroittimien lisäksi kodin varustuksessa kannattaa olla esimerkiksi sammutuspeittoja ja käsisammuttimia, joiden on oltava helposti saatavilla. Palovaroittimien hankinta ja kunnossapito ovat vielä kahden vuoden ajan asukkaiden vastuulla. Varoitin kannattaa asentaa kodin jokaiseen makuuhuoneeseen, olohuoneeseen ja eteiseen. Jos asunnossa on useampi kerros, myös kaikkiin kerroksiin portaikon läheisyyteen tulee asentaa palovaroitin.

”Varoittimet tulee testata kuukausittain ja patterit vaihtaa vuosittain tai palovaroittimen käyttöohjeen mukaan. Patterien vaihtoon voi kehittää vaikkapa jonkin muistisäännön, kuten hätänumero 112, patterien vaihto 1.12.”, Mero vinkkaa.

Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön SPEKin tiedote

Lisätietoa julkaisijasta Finanssiala ry

Talousgurut presidentti Stubbille: Ole rohkea! Finalisteilta avoin kirje neuvoineen ja toiveineen virkaan astuvalle tasavallan presidentille1.3.2024 11:58:55 EET | Tiedote

Talousguru-finalistit ovat talousosaajia, jotka etenivät lukioidensa edustajina vuoden 2024 Talousguru-kilpailun finaaliin. Finalistit ovat itse kiinnostuneita talousasioista. Virkaansa astuvalle presidentti Alexander Stubbille osoitettu avoin kirje nostaa esiin terävien lukiolaisten toiveita ja näkemyksiä laajalla skaalalla. Nuoret esittävät muun muassa puoluerajat ylittävää taloustyöryhmää, viennin edistämistoimia sekä muita konsteja, joilla presidentin asemasta voisi myötävaikuttaa Suomen talouden kohenemiseen. Nuoret toivoivat myös presidentin edistävän nuorten riittävää liikkumista.

Liikennevakuutuslain muutos toisi vuokrattavat sähköpotkulaudat vakuutusturvan piiriin – taustalla EU-direktiivi28.2.2024 12:57:12 EET | Tiedote

Hallitus esittää muutoksia lakisääteisen liikennevakuutuksen soveltamisalaan. Lakimuutoksen myötä yksityiskäytössä olevat sähköpotkulaudat ja muut rekisteröimättömät sähköiset liikkumisvälineet on vakuutettava, jos välineen nopeus on yli 25 kilometriä tunnissa tai paino on yli 25 kiloa. Vakuutusvelvollisuus koskisi myös vuokrattavia sähköpotkulautoja painosta riippumatta. Taustalla on EU-direktiivi, jonka mukaan liikennevakuutus on oltava ajoneuvoilla, jotka painavat yli 25 kiloa tai kulkevat yli 25 kilometriä tunnissa.

Positiivinen luottotietorekisteri käyttöön huhtikuussa – ylivelkaantumisen torjuntaa helpottaisi, jos pankki voisi omatoimisesti tarkastaa asiakkaan tiedot27.2.2024 06:30:00 EET | Tiedote

Huhtikuun alusta alkaen luottolaitokset käyttävät positiivista luottotietorekisteriä asiakkaan luottokelpoisuuden arviointiin. Positiivinen luottotietorekisteri helpottaa lainanmyöntämistä ja auttaa ylivelkaantumisen torjunnassa. Finanssialan toive on, että luottolaitos voisi käyttää rekisterin tietoja oma-aloitteisesti ilman asiakkaan aloitetta. Rekisterin oma-aloitteinen käyttö helpottaisi pankkeja maksuongelmien torjumisessa. Huhtikuun alussa aukeaa myös yksityishenkilöiden asiointipalvelu, jossa voi tarkistaa omien luottojensa tiedot ja tehdä omaehtoisen luottokiellon.