Korkeasaari on vapaa-ajankohteiden ykkönen vuonna 2023

Korkeasaaren eläintarha on jälleen lunastanut ykkössijan Taloustutkimuksen vapaa-ajankeskusten imagotutkimuksessa. Vuonna 2022 Korkeasaari sijoittui toiseksi pidettyään kärkipaikkaa vuosina 2020–2021. Korkeasaaren suosittelutodennäköisyys on toiseksi paras 31 tutkitun vapaa-ajankohteen joukossa.

Korkeasaaren Kissalaakso. Kuva: Annika Sorjonen / Korkeasaaren eläintarha

Korkeasaari kipusi yleisarvosanalla 8,26 Taloustutkimuksen vapaa-ajankeskuksia vertailevan tutkimuksen ykköseksi. Vuonna 2023 vierailleiden antama arvosana 8,64 ylitti kaikkien vastaajien antaman yleisarvosanan. Korkeasaari sai parhaat arviot sopivuudesta koko perheelle, monipuolisuudesta ja sijainnista. Lisäksi tutkimuksessa vertailtiin hintatasoa, siisteyttä, kohteen kuntoa, ravintolapalveluita, henkilökunnan palvelualttiutta, uudistuvaa ja kehittyvää kohdetta sekä uutena arvioitavana tekijänä vastuullisuutta.

Vastaajien tärkeimmäksi arvostaman valintakriteerin, hinnan, suhteen Korkeasaari pärjää hyvin ja mielikuva on toimialan parhaimmasta päästä.
”Huomioimme vaihtelun asiakkaiden maksukyvyssä mm. edullisemmalla iltahinnoittelulla kesäsesonkina sekä järjestämällä ilmaispäiviä kerran kuussa sesongin ulkopuolella. Haluamme, että kaikilla on mahdollisuus vierailla Korkeasaaressa tulotasosta riippumatta”, kertoo markkinointijohtaja Susanna Silvonen.

Kun vastaajilta kysyttiin, suosittelisitko vierailukohdetta ystävällesi tai kollegallesi (Net Promoter Score, NPS), vastaajista 45 % antoi asteikolla 0-10 arvosanaksi 9-10, eli suosittelisi Korkeasaarta vahvasti. Suositteluhalukkuudessa Korkeasaari nousi näin toiselle sijalle.

Kysyttäessä mihin vapaa-ajankohteeseen menisi mieluiten seuraavan vuoden aikana, mikäli saisi valita vapaasti, Korkeasaari nousi jaetulle ykkössijalle. Kysymykseen missä kohteessa vastaaja suunnittelee vierailevansa seuraavan vuoden aikana, Korkeasaari mainitiin ensimmäisenä. Sekä toiveiden että suunnitelmien kohdalla oli selkeää suhteellista kasvua viime vuoteen verrattuna.
”Olemme iloisia saamastamme tunnustuksesta ja tavattoman ylpeitä meidän upeasta työyhteisöstä, johon Korkeasaaren vetovoimaisuus tukeutuu”, jatkaa Silvonen.

Tutkimuksessa Taloustutkimus selvitti vapaa-ajankeskusten tunnettuutta ja imagoa internet-paneelin kautta. 2506 vastaajan otos on painotettu sukupuolen, iän ja asuinpaikkakunnan mukaan väestöjakaumaa vastaavaksi.

Korkeasaaren Kissalaakso. Kuva: Annika Sorjonen / Korkeasaaren eläintarha
Lataa
Lapsia katselemassa pikkumangusteja Korkeasaaren Africasia-talossa. Kuva: Annika Sorjonen / Korkeasaaren eläintarha
Lataa