Mikä on Suomen paras audiomainos? Uudistunut Kaiku-audiomainonnan kilpailu alkaa tänään

Suomen ainoa audiomainonnan kilpailu Kaiku alkoi tänään. Radiomainoskilpailusta audiomainoskilpailuksi muuttuneeseen Kaikuun voi tänä vuonna osallistua äänimainoksilla, jotka on kuultu kotimaisten radiokanavien lisäksi radioyhtiöiden omistamilla alustoilla viimeisen vuoden aikana.

Kaiku-audiomainonnan kilpailu
Kaiku-audiomainonnan kilpailu alkoi tänään.

RadioMedian vuosittaisen Kaiku-kilpailun tarkoituksena on kehittää suomalaisen audio- ja radiomainonnan tasoa, kohottaa tekijöiden ammattitaitoa sekä lisätä suomalaisen audiomainonnan arvostusta. Kilpailuun saa osallistua mainoksilla, jotka on ensiesitetty vähintään yhdellä kotimaisella radiokanavalla, tai tänä vuonna myös radioyhtiön omistamalla alustalla 14.11.2022–31.12.2023.

Alustojen mukaan ottamisen lisäksi Kaiku-kilpailun kategorioihin on tullut uusi Audiokonsepti-sarja, jossa mitataan määrätietoista ja kokonaisvaltaista audion konseptointia. Aiempi musa/jingle on muutettu mainosmusiikki-kategoriaksi. Tänä vuonna jaetaan myös Vuoden korvamato -erikoispalkinto. Sääntöjä on myös muutettu niin, että työn voi nyt ilmoittaa niin moneen kategoriaan kuin se sopii.

Kaiku-kilpailussa on tänä vuonna yhdeksän kategoriaa: Tuotteet, Palvelut, Paikallinen, Yhteiskunnallinen, Yrityskuva, Mainosmusiikki (ennen musa/jingle), Yritysvastuu, Teho sekä Audiokonsepti (uusi!).

”Alustojen mukaan ottaminen Kaikuun saattaa kuulostaa pieneltä muutokselta, mutta se on iso askel koko audiomainonnan kentän laajemmassa huomioimisessa”, kommentoi RadioMedian toimitusjohtaja Stefan Möller. ”Toinen tekninen uudistus on se, että tästä vuodesta lähtien jokaisessa kategoriassa valitaan aina voittaja. Ideana on, että Kaiku on audiomainonnan vuosittainen urheilukilpailu, jossa maalikamera aina löytää voittajan. Paras voittakoon!”

Palkittavista päättää Kaiku-tuomaristo, jota tänä vuonna vetää kirjailija, copywriter ja ohjaaja Markku Rönkkö. Rönkkö on ollut Kaikun päätuomarina ennenkin, sillä hän hoiti RetroKaiku-kisan päätuomarin roolia vuonna 2014.

”Audiomainonta on äänitaiteen tavaramuoto, jossa voi luoda ikimuistoisia kuulokuvia. Mielenkiinnolla odotan mitä odottamatonta mutta olennaista, merkityksellistä ja mieleenpainuvaa maan parhaat voimat ovat tänä vuonna matkaan saattaneet”, päätuomari Rönkkö kommentoi.

Kilpailuun ilmoittautuminen alkaa tänään 4.12.2023 ja päättyy 17.1.2024. Shortlista julkaistaan helmikuussa 2024. Parhaat mainokset palkitaan KaikuGaalassa keskiviikkoiltana 13.3.2024 Valkoisessa Salissa Helsingissä.

Lue lisää Kaiku-audiomainonnan kilpailusta: https://kaikukilpailu.fi

Inka Forss, projektipäällikkö, RadioMedia
040 165 7010, inka.forss@radiomedia.fi

Stefan Möller, toimitusjohtaja, RadioMedia
0400 508 877, stefan.moller@radiomedia.fi

Kaiku-audiomainonnan kilpailu
Uudistunut Kaiku-audiomainonnan kilpailu alkaa tänään
Kaiku-audiomainoskilpailun päätuomari Markku Rönkkö
”Audiomainonta on äänitaiteen tavaramuoto, jossa voi luoda ikimuistoisia kuulokuvia. Mielenkiinnolla odotan mitä odottamatonta mutta olennaista, merkityksellistä ja mieleenpainuvaa maan parhaat voimat ovat tänä vuonna matkaan saattaneet”, Kaiku-audiomainoskilpailun päätuomari Markku Rönkkö kommentoi.
RadioMedian toimittaja Stefan Möller