SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Prisman lelumyynnissä käynnissä harvinainen jouluilmiö: lähes puolet myydyistä pehmoleluista samaa merkkiä – “onhan tämä aika poikkeuksellista”

Jaa

Squishmallows-pehmoleluista näyttäisi tulevan tämän joulun kovimpia leluhittejä, Prisman myyntidata kertoo. Tänä syksynä peräti 47 prosenttia Prismassa myytävistä pehmoleluista on nimenomaan kyseistä tuotesarjaa. Samalla on nähtävissä, että viime vuosina suosittujen leluaseiden myynti on pudonnut 35 prosenttia viime vuoteen verrattuna.

SOK

Prisman kodintekniikan, viihteen ja lelujen myyntipäällikkö Petrus Lesonen kertoo, ettei äkkiseltään muista näin isoa hittiä joulun alla yhdessä lelukategoriassa kuin Squishmallows-pehmoista on tänä jouluna tulossa. 

”Onhan tämä aika poikkeuksellista. Voi melkeinpä sanoa, että jos lapsi saa pehmeän paketin jouluna, on 50 prosentin mahdollisuus, että se on Squishmallow. Uskon, että niiden suosio perustunee tuotteiden keräiltävyyteen, erilaisia hahmoja on maailmanlaajuisesti kaiken kaikkiaan yli tuhat. Suosioon vaikuttaa tietysti myös söpö ulkomuoto,” Lesonen toteaa. 

Muita syksyn selkeitä suosikkeja ovat olleet Netflix-sarja Gabbyn Nukkekotiin perustuvat lelut sekä seurapeli SMART10, jota on myyty kolme kertaa viime vuotta enemmän. Lesonen on myös pistänyt merkille, että perinteiset lelut kiinnostavat kuluttajia: ”Vaikka interaktiiviset lelut sekä Legot ovat suosittuja joululahjoja, yllätykseksi perinteiset leikit kiinnostavat myös. Tästä esimerkki on Kleinin Miele puinen leikkikeittiö, joka on ollut suosittu etenkin verkkokaupassa.” 

Leluaseiden suosi laski selvästi 

Lelujen myynnissä on nähty myös toinen merkittävä muutos, sillä aiempina vuosina tasaisesti myyneiden leluaseiden suosio on selvässä laskussa. 

”Leikkiaseiden suosio on pudonnut jopa 35 prosenttia edellisestä vuodesta. Tähän arvioimme vaikuttavan vanhempien halu olla tuomatta sotaleikkejä lastenhuoneisiin, kun sota muutoin on tullut lähemmäksi kaikkien arkea,” Lesonen analysoi. 

Lisäksi pudotusta on jonkin verran myös viime vuonna suosittujen lautapelien keskuudessa. ”Pudotus ei ole yhtä suurta, mutta viime vuoden hittilautapeleistä Dragomini ja Bezzerwizzer eivät tänä vuonna puhuttele samalla tavalla kuluttajia”, Lesonen toteaa. 

Kidults-ilmiö ja aikuisten lelut yhä voimissaan 

Viime vuosina on puhuttu myös kidults-ilmiöstä, eli aikuisten itselleen hankkimista leluista. Lesosen mukaan tämä ilmiö on yhä nähtävissä myös Prisman lelumyynnissä. 

”Arvokkaimmat Legot, kuten LEGO Lamborghini Huracán Tecnica ja LEGO Orkidea ovat sellaisia, jotka nyt selvästi kiinnostavat nimenomaan aikuisille itselleen ostettuna. Samoin Harry Potter -Legot purevat selvästi milleniaaleihin.” 

Toinen esiin nouseva kategoria on lautapelit. ”Se on jopa positiivisesti yllättävää, että vaikka interaktiiviset lelut ja digitaaliset pelit ovat suosittuja, myös lauta- ja seurapelien suosio jaksaa kasvaa vuodesta toiseen. Monissa perheissä lautapelit kuuluvat nimenomaan jouluun ja niitä pelataan koko perheen kera yhdessä esimerkiksi joulupäivänä tai Tapaninpäivänä”, Lesonen toteaa. 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Petrus Lesonen

Myyntipäällikkö (kodintekniikka, viihde, lelut)

petrus.lesonen@sok.fi

Puh. 010 76 80454

SOK viestintä

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Puh:050 472 2745viestinta@sok.fi

Kuvat

Linkit

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​

Tarjoamme arjen palveluita päivittäistavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä, rautakaupassa ja oman pankkimme kautta. ​

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

#parempipaikkaelää

Prisma

Prisma on S-ryhmän perheystävällinen hypermarket, jossa on pysyvästi edullinen hintataso ja monipuolinen tuotevalikoima. Prismassa voit hoitaa kaikki kodin hankinnat yhdellä kauppamatkalla. Laajan päivittäistavaravalikoiman lisäksi Prismassa on kattava tarjonta kodin, vapaa-ajan ja pukeutumisen tuotteita. Prisma.fi-verkkokaupassa voit ostaa tuotteita ja tutustua osaan myymälöiden käyttötavaravalikoimasta. Suomessa on tällä hetkellä 76 Prismaa. www.prisma.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Prisma julkaisee täysin uuden ulkoilubrändin - mukana muun muassa kuksa, värikkäitä kuorivaatteita ja risukeitin13.5.2024 08:50:00 EEST | Tiedote

Prisman omien tuotemerkkien valikoima täydentyy 13. toukokuuta, kun hypermarketketju ja Suomen suosituin muotikauppa lanseeraa oman ulkoiluun ja retkeilyyn keskittyvän Luode12-ulkoilubrändin. Kaikissa Prisma-myymälöissä ja Prisma.fi-verkkokaupassa myyntiin tulevan Luode12-tuoteperheen ensimmäiseen mallistoon sisältyy muun muassa teknisiä vaatteita, retkeilyvarusteita sekä tämän kesän pakko-ostos: punkeilta suojaavat sukat.

Tutkimus: Suurin osa suomalaisista haluaisi liikkua luonnossa nykyistä enemmän - yksi liikuntamuoto on selvä suosikki6.5.2024 08:40:00 EEST | Tiedote

Prisma toteutti osana outdoor-valikoimansa kehittämistä kyselytutkimuksen, johon vastasi 2500 eri-ikäistä suomalaista ympäri maan. Tutkimuksessa nousi selvästi esiin se, etteivät suomalaiset koe ulkoilevansa tarpeeksi ja etenkin nuorten ulkoiluista ollaan huolissaan. Suurimpana esteenä ulkoilulle koettiin kiire ja ajan puute. Suosituin liikkumismuoto oli kävely tai sauvakävely. Sosiaalista mediaa metsään ei haluta.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye