HFD:s president: Ifrågasättandet av maktens tredelning tär på förtroendet för rättsstaten
”Den finländska rättsstaten mår väl och utsikterna för dess utveckling är goda. Trots det måste vi ständigt vara på vår vakt så att inte rättsstaten börjar förvittras och det samhälleliga förtroendet försämras”, framhäver presidenten i högsta förvaltningsdomstolen Kari Kuusiniemi under förvaltningsdomstolarnas överdomardagar idag i Helsingfors.
Kuusiniemi som talade om maktfördelningen och rättsstatens försvar framförde sin oro över vissa fenomen under senare tid och särskilt den politiska diskussionen i anslutning till dem och hänvisade bland annat till politikernas offentliga kommentarer om att garantera gränssäkerheten och den allmänna diskussionen om högsta förvaltningsdomstolens beslut om björnjakt.
”Att ifrågasätta grundprinciperna om maktens tredelning är ägnat att förvittra förtroendet för rättsstaten. Rättsstaten bygger på att maktbruket är kontrollerat och de olika statsaktörernas olika uppgifter och ansvar möjliggör kontroll av maktbalansen. Jag finner det ytterst oroande att politiska aktörer på obetänkta grunder ifrågasätter den här känsliga rättsstatliga balansen.” framhäver president Kuusiniemi.
Kuusiniemi lyfter fram till exempel det i offentligheten framförda kravet att säga upp biträdande justitiekanslern, som på förhand kontrollerar lagenligheten av statsrådet beslut. ”Jag finner kravet på att man borde säga upp en laglighetsövervakare vars ståndpunkt inte gillas av den antagna medborgaropinionen eller de politiska beslutsfattarna, vars verksamhet hen ska övervaka, extremt farligt. För domstolarnas del väcker den press som politikerna sätter på justitiekanslersinstitutionen särskilt många farhågor. Justitiekanslern i statsrådet har som uppgift också att övervaka domstolarnas allmänna verksamhet. Ifall justitiekanslern inte bibehåller sitt oberoende och sin integritet, utan underkastar sig de politiska beslutsfattarnas önskemål kan detta återspegla sig även på domstolarna.”
Som ett annat exempel framför Kuusiniemi högsta förvaltningsdomstolens beslut i oktober om att inte godkänna dispensbeslut för björnjakt (HFD 2023:100 och HFD 2023:99).
”Man kan vara av olika åsikt om slutresultatet i besluten och hur övertygande beslutsskälen är, men att ifrågasätta domstolens syften, att stämpla domarna och ifrågasätta deras integritet hör inte till den diskussion som förs mellan olika statsmaktsrepresentanter. I en rättsstat är beslutsverksamheten i förvaltningen underkastad oberoende domstolars rättsliga kontroll. Ingen förvaltningsmyndighet kan ges sådan makt att dess tillståndsbeslut inte skulle kunna upphävas i domstol. Detta har ändå krävts i offentligheten.”
I de finska domstolarna råder en stark tradition att respektera lagstiftaren. I den ingår såväl respekt för lagens bokstav som för lagens syfte. Lagstiftningen kan ändras men även då med de begränsningar EU-rätten, grundlagen och skyddet av minoriteter ställer.
”Rättsstaten är inte majoritetens diktatur. Jag hoppas att åtminstone representanterna för olika statsorgan skulle undvika att ifrågasätta de rättsstatliga funktionerna och strukturerna. Att undergräva förtroendet och så misstro särskilt under ett osäkert världsläge tjänar inte Finlands intressen.”
Kontakter
Jaana Lappalainenviestintäpäällikkö / kommunikationschefkorkein hallinto-oikeus / högsta förvaltningsdomstolen
Tel:029 5640 259etunimi.m.sukunimi@oikeus.fiLänkar
Inom förvaltningen utövas den högsta domsrätten av högsta förvaltningsdomstolen (HFD). De flesta ärenden högsta förvaltningsdomstolen avgör är besvär över förvaltningsdomstolsbeslut. Högsta förvaltningsdomstolens beslut kan inte överklagas. www.hfd.fi
Följ Korkein hallinto-oikeus
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Korkein hallinto-oikeus
KHO:n muu päätös, joka koskee valitusta hallituksen esityksen eduskunnalle antamisesta23.12.2025 09:18:46 EET | Päätös
Korkein hallinto-oikeus on antanut tänään päätöksen, joka koskee valitusta valtioneuvoston päätöksestä antaa hallituksen esitys eduskunnalle laiksi metsästyslain muuttamisesta. Luonnonsuojeluliitto Tapiola ry haki korkeimmalta hallinto-oikeudelta muutosta valtioneuvoston 20.11.2025 tekemään päätökseen MMM/2025/128. Korkein hallinto-oikeus ei tutki valitusta. Ratkaisun perustelut ovat luettavissa korkeimman hallinto-oikeuden päätöksestä korkeimman hallinto-oikeuden internetsivustolla. KHO 23.12.2025 T 3030
KHO:n muu päätös, joka koskee julkista hankintaa (verikeskustietojärjestelmän tavarahankinta)22.12.2025 09:50:48 EET | Päätös
Korkein hallinto-oikeus on tänään antanut päätöksen verikeskustietojärjestelmän tavarahankintaa koskevassa asiassa. Päätös on julkaistu muuna päätöksenä ja se on kokonaisuudessaan luettavissa korkeimman hallinto-oikeuden internetsivustolla. KHO 22.12.2025 T 3024
KHO:n muu päätös, joka koskee ympäristölupaa (Koivusaaren ruoppausmassojen käsittelykenttä, Helsinki)22.12.2025 09:46:03 EET | Päätös
Korkein hallinto-oikeus on tänään antanut päätöksen Koivusaaren ruoppausmassojen käsittelykenttää koskevassa asiassa. Päätös on julkaistu muuna päätöksenä ja se on kokonaisuudessaan luettavissa korkeimman hallinto-oikeuden internetsivustolla. KHO 22.12.2025 T 3015
KHO:n ennakkopäätös, joka koskee ympäristövaikutusten arviointimenettelyä (Koivusaari, Helsinki)22.12.2025 09:38:38 EET | Päätös
Lupaviranomainen oli myöntänyt kaupungille luvan vesirakentamishankkeeseen, jonka tarkoituksena oli uuden kaupunginosan esirakentamistöiden toteuttaminen. Hankkeeseen sisältyi muun muassa merialueen ruoppausta ja täyttöä, joka osin toteutettaisiin hyödyntämällä jätemateriaaleja. Hankkeeseen liittyi myös samalla hankealueella toteutettava pilaantuneiden ruoppausmassojen stabilointi (kierrätyskenttä), johon oli erikseen myönnetty ympäristölupa.
KHO:n ennakkopäätös, joka koskee vesilain soveltamista22.12.2025 09:29:28 EET | Päätös
Pohjavedenotto oli perustunut kiinteistön omistajan ja vesiosuuskunnan välillä vanhan vesilain (264/1961) voimassa ollessa tehtyyn vuokrasopimukseen. Vuokrakauden päättyessä vanha vesilaki oli kumottu ja vesilaki (587/2011) oli tullut voimaan. Kiinteistönomistajan ja vesiosuuskunnan välillä ei ollut tehty uutta sopimusta. Aluehallintovirasto oli tämän jälkeen myöntänyt vesiosuuskunnalle vanhan vesilain nojalla toistaiseksi voimassa olevan oikeuden pohjaveden ottamiseen kiinteistöllä sijaitsevasta vedenottamosta sekä pysyvän käyttöoikeuden vedenottamoa ja sen rakenteita ja laitteita varten tarvittavaan alueeseen. Korkein hallinto-oikeus katsoi, että vedenottamon alueen käytön oikeudellisen perusteen muututtua asiassa ei ollut enää kysymys samasta vanhan vesilain aikaan laillisesti aloitetusta vesitaloushankkeesta. Vesiosuuskunnan hakemukseen oli tämän vuoksi ja vesilain siirtymäsäännös huomioon ottaen sovellettava voimassa olevaa vesilakia. Korkeimman hallinto-oikeuden päätös on kokonai
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum