Kysely: Joululahjoissa arvostetaan nyt ekologisuutta ja elämyksiä

Museokortti selvitti, mitä asioita joululahjoissa pidetään tärkeimpinä. Asiakaskyselyssä selvisi, että turhan tavaran sijaan lahjoissa arvostetaan elämyksellisyyttä ja aineettomuutta. Lahjan halutaan olevan pitkäkestoinen ja tarpeellinen.

Museokortin asiakaskyselyyn vastanneiden mielestä Museokortti on erinomainen lahjaidea. Se on aineeton, sopii kaikille ja menee taatusti käyttöön. Kuva: Usva Torkki / Museokortti

Asiakaskyselyssä selvitettiin, millainen joululahja ilahduttaa. Kyselystä selvisi, että turhan tavaran sijaan joululahjoissa arvostetaan eniten elämyksellisyyttä ja aineettomuutta. Marraskuussa 2023 toteutettuun kyselyyn vastasi 1 400 Museokortin asiakasta.

Joulu on perinteisesti aikaa, jolloin läheisiä halutaan ilahduttaa lahjoilla. Lahjavalintojen vastuullisuus korostui asiakaskyselyn vastauksissa.

– Toivon lahjaksi mieluummin aineettomia elämyksiä kuin tavaraa, kyselyn vastaaja kertoo.

Ekologisuutta ja kestävää kehitystä tukevat teemat ovat entistä suuremmassa roolissa kuluttajien valinnoissa. Lahjavalinnoilla voi vaikuttaa kulutuskulttuurin muuttamiseen kestävämmäksi.

Kyselyyn vastanneista monet olivat itse saaneet tai antaneet Museokortin lahjaksi. Heistä yli puolet olivat saaneet kortin nimenomaan joululahjaksi.

– Museokortti on hieno, aineeton lahja. Kokemukset ovat parempia kuin mikään tavara, toinen vastaaja kertoo.

null
Kyselyn mukaan joululahjaksi ei haluta turhaa tavaraa. Museokortti on lahja, joka osuu nappiin vastuullisuutta unohtamatta. Usva Torkki / Museokortti Museokortti

Aineeton lahja, joka sopii kaikille ja ilahduttaa aidosti

Asiakaskyselyn vastaajat antoivat Museokortille lahjaideana arvosanaksi 9 asteikolla 1–10. Yli puolet vastaajista arvioi Museokortin täyden kympin lahjaksi. Vuoden mittaista pääsylippua 370 museoon pidetään erittäin hyvänä lahjaideana.

– Museokortti vie kulttuurin, taiteen ja historian pariin. Pitkä voimassaoloaika takaa sen, että lahja ei ole yhdellä kertaa käytetty, asiakaskyselyn vastauksissa mainitaan.

Vastauksista nousee esiin, että Museokorttia pidetään hyvänä lahjana kenelle vain, koska museokohteiden kirjo on niin suuri ja monipuolinen. Kohteiden joukosta löytyy koettavaa nykytaiteesta historiaan ja tieteestä urheiluun.

– Olen antanut Museokortin muutamille läheisille lahjaksi, ja kaikki ovat olleet tyytyväisiä. Minusta Museokortti on monipuolinen lahja, joka sopii kenelle tahansa, kun sitä voi käyttää omien mielenkiinnon kohteiden mukaan, eräs kyselyyn vastanneista kuvailee.

Museokortilla pääsee poikkeamaan kiinnostavimmissa museoissa ja kulttuurikohteissa kaikkialla kotimaassa. Moni vastaajista piti tärkeänä, että erilaisia museokohteita on tarjolla valtakunnallisesti.

– Museokorttia voi hyödyntää laajasti ympäri Suomen. Lahjana se innostaa ja kannustaa kokemaan upeita elämyksiä, eräs vastaaja kuvailee.

Joulu on Museokortin tärkein myyntisesonki – myös kulttuurietuja käytetään loppuvuodesta

Joulu on Museokortin merkittävin myyntisesonki. Joulukuussa 2022 myytiin yli 50 000 Museokorttia. Suurin osa myynnistä on lahjamyyntiä, mutta myös kulttuurietujen käyttö kasvaa merkittävästi joulukuussa. Monet yritykset tarjoavat työntekijöilleen virike- ja kulttuurietuja, joista osa vanhenee vuoden lopussa.

Vuodesta 2023 on jälleen tulossa kaikkien aikojen ennätysten vuosi. Marraskuun loppuun mennessä Museokortilla maksettujen käyntien määrä oli huimat 2,4 miljoonaa, kun vuonna 2022 käyntejä tehtiin koko vuoden aikana 1,7 miljoonaa. Aktiivinen Museokortti löytyy tällä hetkellä noin 330 000 suomalaisen taskusta.

Vilkkaan museovuoden odotetaan näkyvän myös joulun lahjasesongilla. Museokortin voi ostaa lahjaksi joko Museokortin verkkokaupasta tai 370 museokohteesta. Joulutarjouksena Museokortteihin saa nyt kuukauden kaupan päälle. Verkkokaupasta ostettu digitaalinen Museokortti-lahja ehtii perille, vaikka sen tilaisi vasta aattoiltana.

Museokortti (76 €) on vuoden mittainen pääsylippu 370 museoon. Suurimpien ja tunnetuimpien museokohteiden lisäksi Museokortti käy sadoissa paikallisissa aarteissa ympäri maan.

Anna lahja, josta on iloa – tutustu Museokortin joulutarjoukseen

Museokortti-toiminnasta vastaa FMA Creations Oy, joka on kokonaan Suomen museoliitto ry:n omistama ja kuuluu Museoliitto-konserniin. Museokortti-järjestelmällä ei ole museoalan ulkopuolisia edunsaajia.

Viestintä- ja markkinointipäällikkö

Viestinnän asiantuntija