Vihreiden Tiina Elo: turkistarhauksen tuominen takaisin investointituen piiriin vastuutonta

Vihreiden kansanedustaja Tiina Elo kritisoi maa- ja metsätalousministeri Essayahin aikeita tuoda turkistarhaus takaisin maatalouden investointituen piiriin. Elon mukaan investointitukeen kaavaillut rahat tulisi käyttää mieluummin turkistarhauksesta luopumisen tukeen.

Kansanedustaja ja maa- ja metsätalousvaliokunnan jäsen Tiina Elo (vihr.) pitää maa- ja metsätalousministeri Sari Essayahin aikeita siirtää turkistarhaus takaisin maatalouden investointituen piiriin vastuuttomana.

– Tämä on hallitukselta jälleen kerran askel täysin väärään suuntaan. Investointituista turkistarhaukselle luovuttiin viime hallituskaudella erityisesti Vihreiden kovan työn tuloksena. Turkistarhaukselle ei alana ole tulevaisuutta, ja siksi hallituksen pitäisi nyt keskittyä alan hallittuun alasajoon tekohengittämisen sijaan, Elo sanoo.

Ylen tietojen mukaan maa- ja metsätalousministeri Essayah pyysi viime viikolla ministeriötä aloittamaan valmistelut tarvittavasta asetusmuutoksesta. Jatkossa turkistarhaajat voisivat saada tukea sillä ehdolla, että raha käytetään tarhojen bioturvallisuuden parantamiseen. Lisäksi tuen saamisen ehtona olisi pysyvyysvaatimus: tukea voitaisiin myöntää vain tiloille, joilla on ”jatkuvan kannattavan toiminnan edellytykset”.

– Erityisen pöyristyttävänä pidän sitä, että tuki velvoittaisi toimimaan seuraavat viisi vuotta.  Turkistarhauksen eettiset ongelmat ovat olleet jo pitkään tiedossa, ja Suomi on yksi harvoja Euroopan maita, joissa se on vielä sallittua. Rahat pitäisi nyt laittaa luopumistukeen, jotta ala voidaan ajaa alas hallitusti, Elo linjaa.

Vihreät on esittänyt turkistarhauksen alasajoa vaihtoehtobudjetissaan. Vihreiden vaihtoehtobudjetissa varataan 10 miljoonaa euroa turkistarhaajille turkistarhauksesta luopumisen tukeen, jotta tarhauksesta luopuminen olisi tuottajille mahdollisimman oikeudenmukaista.

Vihreiden Inka Hopsu: Missä viipyvät Sosiaali- ja terveysalan järjestöjen STEA-rahoituksen päätökset?20.2.2024 16:27:07 EET | Tiedote

Vihreiden kansanedustaja Inka Hopsu kysyi kirjallisessa kysymyksessä hallitukselta, mihin toimenpiteisiin hallitus aikoo ryhtyä, jotta STEA-avustusten päätökset saadaan etenemään mahdollisimman pian ja ne avustuksen saajat, joille avustuspäätösten venyminen tuo taloudellisia vaikeuksia, saavat tukea ennalta arvaamattoman akuutin tilanteensa parantamiseen.

Fatim Diarra: Hallituksen työmarkkinapolitiikka sortaa matalapalkkaisia naisia - “Tilanne on monessa suomalaisessa kodissa kohtuuton”20.2.2024 14:30:00 EET | Tiedote

Vihreiden kansanedustaja Fatim Diarra totesi puheessaan täysistunnossa 20. helmikuuta Petteri Orpon hallituksen rikkoneen sopimisen kulttuurin ajaessaan työmarkkinat lähes ennennäkemättömään umpisolmuun. Hallituksen kova sanelupolitiikka iskee Diarran mukaan etenkin matalapalkkaisilla aloilla työskenteleviin naisiin. Diarra vetoaakin, että kaikki osapuolet nielisivät ylpeytensä ja palaisivat neuvottelupöytään.