Ammattiliitto JHL laajentaa lakkojaan, junaliikenne halvaantuu 14. joulukuuta vuorokaudeksi

JHL:n työtaistelu käytännössä seisauttaa Suomen junaliikenteen miltei kokonaan vuorokaudeksi, sillä lakossa ovat mukana myös JHL:n raideliikenteessä työskentelevät jäsenet.

Lähijuna Helsingin rautatieasemalla talvelle 2023, hieman lunta maassa, aamunsininen taivas.
Lähijuna Helsingin rautatieasemalla. Antti Tuominen JHL

Järeään lakkoon ryhdyttiin perinpohjaisen harkinnan jälkeen. JHL:n on pakko toimia, koska hallitus ajaa edelleen rajuja heikennyksiä työntekijöiden asemaan ja sosiaaliturvaan, JHL:n va. puheenjohtaja Håkan Ekström painottaa.

– Emme ole nähneet hallitukselta mitään esitystä, joka poistaisi huolemme työehtojen tulevaisuudesta Suomessa. Meidän pitää jatkossakin pystyä hakemaan jäsenillemme reiluja työehtoja neuvotteluiden avulla, Ekström sanoo.

Ammattiliitto JHL on järjestänyt syksyn ja alkutalven aikana useita poliittisia lakkoja, jotka vastustavat hallituksen epäreilua politiikkaa. Suomen hallitus kaavailee rajuja heikennyksiä sosiaaliturvaan ja työntekijöiden perusoikeuksiin. JHL:n lakot ovat osa SAK:n Painava syy -kampanjaa.

Lisätiedot: JHL:n va. puheenjohtaja Håkan Ekström 040 828 2865

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL on hyvinvoinnin ammattilaisia ja opiskelijoita yhdistävä ammattiliitto kunnissa, valtiolla ja yksityisissä hyvinvointipalveluissa. Hyvinvointipalveluja tuottavia jäseniä meillä on noin 165 000. JHL on SAK:n jäsenjärjestö.