Lapset mukaan töihin -päivä voi tukea koko paikallista yhteisöä

Barn med på jobbet-dagen kan stärka hela lokalsamhället

Vaaleanpunainen Lapset mukaan töihin -päivän logo.
Yli tuhat työpaikkaa osallistui Lapset mukaan töihin -päivään.

Lapset mukaan töihin -päivää vietettiin Lapsen oikeuksien viikon perjantaina 24.11. Yli tuhat työpaikkaa oli ilmoittautunut mukaan, ja tuhannet lapset pääsivät näkemään, mitä aikuiset tekevät töissä. Aikuisten ja lasten yhteinen päivä vahvisti yhteisöllisyyttä ja toi lapset näkyväksi työpaikoilla. Lapset mukaan töihin -päivän tavoitteena on tukea työelämän perhemyönteisyyttä.

Honkajoen K-Market kutsui kaikki kylän alakoulun oppilaat vierailulle

”Tapahtuma sujui mukavasti ja olemme saaneet paljon positiivista palautetta niin oppilailta kuin opettajiltakin”, kertoo K-Market Honkajoen toinen kauppias Suvi-Pilvi Kiviluoma. Tietysti osallistuminen oli vaatinut suunnittelua, ja oli otettava huomioon sekin, että eri ikäisiä lapsia kiinnostavat erilaiset asiat. Päivän aikana paikallisen alakoulun kaikki viisi luokkaa vierailivat kaupassa vuorollaan.

Kaupan arkeen kuuluu monenlaisia tehtäviä. Kiinnostavia ohjelmanumeroita olivat esimerkiksi tutustuminen takaa täytettävään maitokaappiin ja kaupan oman jauhelihan valmistaminen. Lapset pääsivät myös kokeilemaan alennuslappujen laittamista päivämäärätuotteisiin ja hyllyttämään tuotteita. Myös kuorman purkaminen sattui sopivasti yhteen Lapset mukaan töihin -päivän kanssa.

”Lapset olivat uteliaita ja esittivät hyviä kysymyksiä esimerkiksi myydyimmistä tuotteista ja kauppiaan työstä. Saimme myös paljon uusia tuoteideoita lapsilta.”, Suvi-Pilvi Kiviluoma kertoo.

Aikuisten ja lasten kohtaaminen luo yhteisöllisyyttä ja turvallisuutta

”Lapset mukaan töihin -päivä tukee parhaimmillaan koko paikallista yhteisöä. Lasten ja aikuisten kohdatessa kaikki oppivat uutta. Lapsen näkökulmasta se luo turvallisuutta, kun tuntee paremmin paikallisia aikuisia ja tietää, mitä he tekevät työssään”, sanoo lapsiasiavaltuutettu Elina Pekkarinen.

Lapset ja nuoret ovat olleet vahvasti läsnä Honkajoen K-Marketin toiminnassa. Heillä on ollut paljon työelämään tutustuvia yläkoululaisia harjoittelussa. Kylän lapset ja nuoret ovat heille tuttuja myös asiakkaina, ja kauppa toimii kyläyhteisössä tärkeänä ihmisten kohtaamispaikkana. ”Lapset mukaan töihin -päivä lisäsi aikuisten ja lasten välistä yhteyttä”, kertoo Suvi-Pilvi Kiviluoma.

Lapset mukaan töihin -päivää on uudistettu siten, että mahdollisimman moni lapsi pääsisi vierailemaan työpaikalla. Kaikkien lasten vanhemmat eivät voi ottaa lapsiaan mukaan työpaikoilleen, eivätkä kaikkien lasten vanhemmat ole työelämässä. Työpaikkoja onkin rohkaistu kutsumaan vierailulle enemmän lapsiryhmiä, kuten kokonaisia päiväkotiryhmiä tai koululuokkia.

***

Barn med på jobbet-dagen anordnades under Veckan för barnets rättigheter på fredagen 24.11. Över ett tusen arbetsplatser hade anmält sig, och tusentals barn fick se vad de vuxna gör på arbetet. De vuxnas och barnens gemensamma dag stärkte gemenskapen och gav barnen synlighet på arbetsplatserna. Målsättningen med Barn med på jobbet-dagen är att stödja familjevänligheten inom arbetslivet.

K-Market Honkajoki bjöd in alla lågstadieelever i byn på besök

”Dagen var väldigt trevlig och vi har fått mycket positiv feedback såväl av eleverna som av lärarna”, berättar en av ägarna av K-Market Honkajoki Suvi-Pilvi Kiviluoma. Att delta i Barn med på jobbet-dagen hade naturligtvis krävt planering, och man fick ta hänsyn till att barn i olika åldrar är intresserade av olika saker. Under dagen besökte alla fem klasser av byns lågstadieskola butiken i tur och ordning.

Det finns många slags uppgifter i butikens vardag. Programnummer som barnen tyckte var intressanta var till exempel att fylla på mjölkskåpet bakifrån och att tillverka butikens egen köttfärs. Barnen fick också prova på att markera produkter med kort datum med röda lappar och plocka upp varor på hyllorna. Turligt nog kom det även en varubeställning som skulle packas upp just under Barn med på jobbet-dagen.

”Barnen var nyfikna och ställde bra frågor till exempel om produkter som säljer mest och om butiksarbetet. Vi fick också en hel del nya idéer om produkter till vårt sortiment av barnen”, berättar Suvi-Pilvi Kiviluoma.

Möten mellan vuxna och barn skapar gemenskap och trygghet

”I bästa fall stärker Barn med på jobbet-dagen hela lokalsamhället. När barn och vuxna möts får alla lära sig något nytt. Barnen känner sig tryggare när de lär känna vuxna i sin omgivning bättre och vet vad de gör på sina arbetsplatser”, säger barnombudsmannen Elina Pekkarinen.

Barn och unga har alltid haft en stark närvaro i K-Market Honkajokis verksamhet. Butiken har haft en hel del högstadieelever på praktisk arbetslivsorientering. Barnen och ungdomarna i byn är bekanta också som kunder, och butiken är en viktig mötesplats i bygemenskapen. ”Barn med på jobbet-dagen ökade kontakten mellan barn och vuxna”, berättar Suvi-Pilvi Kiviluoma.

Barn med på jobbet-dagen har förnyats så att så många barn som möjligt skulle få chansen att besöka en arbetsplats. Alla föräldrar kan inte ta sina barn med till sina arbetsplatser, och alla föräldrar är inte heller i arbetslivet. Arbetsplatserna har också uppmanats att bjuda in barngrupper, till exempel daghemsgrupper eller skolklasser, på besök.