Enligt Finlands Röda Kors utredning är vänverksamhetens frivilliga den enda mänskliga kontakten för vissa personer

Finlands Röda Kors färska rapport om vänverksamheten visar att situationen för dem som söker stöd är svårare än tidigare: människor är ensammare än förut och mår sämre.

Vänverksamheten på nätet når unga som behöver hjälp.
Vänverksamheten på nätet når unga som behöver hjälp. Foto: Joonas Brandt/Finlands Röda Kors

Nästan var tionde deltagare i enkäten om Finlands Röda Kors vänverksamhets effekt anger att de inte umgås med någon annan än den frivilliga vännen. Personerna som svarade så är i olika åldrar och olika livssituationer.

Hälften av vänverksamhetens kunder som deltog i enkäten träffar inga andra vänner utöver den frivilliga vännen.

– Resultaten av vår färska enkät antyder att den frivilliga vännen ibland är rentav den enda mänskliga kontakten i enkätdeltagarnas liv. Många av svaren vittnar om ett litet antal mänskliga relationer och en djup känsla av ensamhet, säger Finlands Röda Kors koordinator för social välfärd Maaret Alaranta.

Situationen hos dem som söker hjälp är svårare än tidigare

Idén med Finlands Röda Kors vänverksamhet är att erbjuda möten med låg tröskel och att därigenom lindra känslan av ensamhet. Utbildade frivilliga fungerar som vänner för ensamma, antingen ansikte mot ansikte eller på nätet. Den färska rapporten visar ändå att situationen hos dem som söker hjälp är svårare jämfört med resultaten från 2019. Människor som söker stöd och hjälp är ensammare än tidigare och mår sämre psykiskt. Av dem som söker stöd upplever 75 procent ensamhet, vilket är 15 procent mer än år 2019.

– Att söka stöd kräver någon form av initiativförmåga och funktionsförmåga av den som upplever ensamhet. Ju längre och kraftigare ensamheten har pågått, desto mer är den förknippad med tankeförvrängningar, varvid personen börjar förhålla sig negativt till interaktionssituationer. I sådana fall skulle det även behövas professionellt stöd parallellt med vänverksamheten, säger Alaranta.

Vänverksamheten på nätet når i synnerhet hjälpbehövande unga och män, som upplever det som svårt att söka stöd ansikte mot ansikte.

– De som sökt hjälp i vänverksamheten på nätet upplever ännu djupare ensamhet än deltagarna i vänverksamheten som sker ansikte mot ansikte, och många av dem har psykiska problem.

Vänverksamhetens frivilliga har en stor inverkan på deltagarnas välbefinnande och känsla av ensamhet

Av vänverksamhetens kunder som svarade på Finlands Röda Kors enkät ansåg 70 procent att vänverksamheten är viktig eller mycket viktig för dem. Av deltagarna upplevde 67 procent att mötena med den frivilliga vännen piggar upp och att de ser fram emot träffarna.

– Enkätresultaten bekräftar att vi med vänverksamheten når ensamma och andra som är i en svår situation, såsom personer som upplever svag hälsa. De frivilliga har en viktig roll i stärkandet av människors välbefinnande och lindrandet av ensamheten, säger Alaranta.

Närmare en tredjedel av deltagarna anser att den frivilliga vännen ökar känslan av trygghet. Därtill säger en tredjedel av deltagarna att de tack vare den frivilliga vännen fått mod och aktiverat sig även på andra sätt i livet.

– Ensamheten har fördjupats och utvidgats till att beröra allt fler. Utan de frivilligas arbete för att hjälpa ensamma skulle läget vara ännu sämre. Ansvaret för att minska ensamheten kan dock inte vila enbart på frivilligas och organisationers axlar. Ensamheten är ett så stort samhälleligt problem att den inte minskar om den inte beaktas i det politiska beslutsfattandet och på alla nivåer i samhället.

Finlands Röda Kors utvärderade sin vänverksamhets effekt med en elektronisk enkät. Enkäten om vänverksamhetens effekt genomfördes 2023 och besvarades av 437 kunder inom vänverksamheten.

Mer information:

Rapporten är bifogad.

Maaret Alaranta, koordinator för social välfärd, Finlands Röda Kors, tfn 040 358 3257

Ada Bergroth, kommunikationssakkunnig, Finlands Röda Kors, tfn 040 610 9447

Dokument

Andra språk

Följ Suomen Punainen Risti SPR

Senaste pressmeddelandena från Suomen Punainen Risti SPR

Röda Korsets utmärkelse Humanitär handräckning går till Ujuni Ahmed och Elina Hirvonen för att de skrev boken Tytöille, jotka ajattelevat olevansa yksin7.5.2024 06:10:00 EEST | Tiedote

Röda Korset ger utmärkelsen Humanitär handräckning till Ujuni Ahmed och Elina Hirvonen, som skrev boken Tytöille, jotka ajattelevat olevansa yksin, för att de öppnade en viktig debatt och gav en gripande beskrivning av de ungdomar och barn som hamnat utom räckhåll för många tjänster och stöter på många problem.

Punaisen Ristin Inhimillinen kädenojennus -tunnustus Ujuni Ahmedille ja Elina Hirvoselle Tytöille, jotka ajattelevat olevansa yksin -kirjan tekemisestä7.5.2024 06:10:00 EEST | Tiedote

Suomen Punainen Risti myöntää tunnustuksen Tytöille, jotka ajattelevat olevansa yksin -kirjan tekijöille Ujuni Ahmedille ja Elina Hirvoselle tärkeästä keskustelunavauksesta ja koskettavasta kuvauksesta nuorista ja lapsista, jotka ovat jääneet monien palveluiden saavuttamattomiin ja kohtaavat monia ongelmia.