Selvitys: Päästörajoitukset vauhdittaisivat Helsingin autokannan sähköistymistä
Helsingin hiilineutraaliustavoitteen saavuttaminen edellyttää uusia vaikuttavia toimenpiteitä. Tuoreen selvityksen perusteella CO2-päästöttömän liikenteen alueet olisivat tehokas tapa Helsingin liikenteen päästöjen vähentämiseen. Onnistumisen edellytyksenä olisi riittävän pitkä siirtymäaika.

Liikenteen päästöt ovat yksi suurimmista haasteista Helsingin hiilineutraaliustavoitteelle, jonka kaupunginvaltuusto on asettanut vuodelle 2030. Siksi Helsinki on selvittänyt alustavasti keinoja, joilla liikenteen päästöjä olisi mahdollista vähentää.
Yksi vaikuttavimmista toimenpiteistä kaupungin selvittämässä keinovalikoimassa olisivat ympäristövyöhykkeet, joita otettaisiin käyttöön vaiheittain. Päästövähennysten kannalta tehokasta olisi myös, jos Helsingissä päätettäisiin kokonaan luopua hiilidioksidipäästöjä tuottavien henkilöautojen käytöstä vuodesta 2035 lähtien.
Helsingin kaupunki on teettänyt Aalto-yliopiston taloustieteen tutkimusryhmällä selvityksen siitä, miten päästörajoitusvyöhykkeet ja ilmastopäästöjä tuottavien autojen kielto vaikuttaisivat erilaisiin autonomistajiin.
“Autokannan sähköistyminen on kiihtynyt Helsingissä. Vaikka vasta noin kolme prosenttia autoista on sähköautoja, selvityksen perusteella jo nykytahdilla osuus voi nousta yli 40 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä, ja vuonna 2035 osuus voi olla 65 prosenttia. Selvityksen mukaan rajoituksilla ja muulla kaupungin vahvalla ohjauksella voitaisiin vauhdittaa käynnissä olevaa kehitystä huomattavasti”, sanoo kaupunkiympäristön toimialajohtaja Ville Lehmuskoski.
Aallon selvityksen perusteella ympäristövyöhykkeet ja päätös siirtymisestä CO2-päästöttömään henkilöautoliikenteeseen vuonna 2035 olisivat ohjauskeinoja, jotka antaisivat asukkaille ja yrityksille riittävästi aikaa sopeutua liikenteen päästöjen vähentämiseen. Muutoksen onnistumisen kannalta olisi tärkeää, että kaupunki edistäisi esimerkiksi latausinfrastruktuurin kehittämistä ja sitoutuisi muutokseen hyvissä ajoin. Tämä rohkaisisi kuluttajia siirtymään sähköautoihin.
“Pitkä siirtymäaika antaisi asukkaille ja yrityksille aikaa varautua muutokseen ja mahdollistaisi myös markkinoiden sopeutumisen”, professori Matti Liski Aalto-yliopistosta sanoo.
Helsinki kutsuu asukkaat ja yritykset arvioimaan ratkaisuja
Aalto-yliopiston selvitys on ensimmäinen arvio liikenteen mahdollisten päästövähennystoimenpiteiden vaikutuksista, eikä sen pohjalta voida vielä päätellä, ovatko toimenpiteet kokonaisuudessaan toteutuskelpoisia. Kaupunki jatkaa niiden arviointia muun muassa saavutettavuuden, ympäristön, elinkeinoelämän ja asukasryhmien kannalta keväällä 2024. Virkavalmisteluna syntyvät johtopäätökset valmistuvat ja esitellään poliittisille päättäjille vuoden 2024 aikana.
Autojen päästörajoitusten lisäksi tarkastellaan myös muita toimenpiteitä: muun muassa julkisen vesiliikenteen sähköistämistä, kävelyn ja pyöräilyn edistämistä sekä pysäköinnin ja katuverkon kehittämistä.
Ruuhkamaksut ja muut vastaavat seudulliset ratkaisut eivät ole aktiivisesti mukana selvityksessä, koska niistä päättäminen ei ole Helsingin omassa päätösvallassa, ja toimia tarvitaan nopeasti. On kuitenkin selvää, että mitä enemmän päästöjä vähennetään seudullisin ja kansallisin keinoin, sitä vähemmän tarvitaan erillisiä Helsingin toimenpiteitä.
Kaupunki on avoin myös muille ideoille. Niin asukkaiden kuin elinkeinoelämän näkemyksiä tullaan kartoittamaan.
“Kaikki ideat liikenteen päästöjen vähentämiseksi ovat nyt tervetulleita. Fakta on kuitenkin se, että helpot keinot on jo käytetty. Kaupungille on tärkeää, että toimenpiteiden suunnittelussa ja toteutuksessa huomioidaan, että siirtymä on erilaisille helsinkiläisille mahdollisimman reilu”, Ville Lehmuskoski sanoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Ville Lehmuskoski, toimialajohtaja (Helsingin kaupunkiympäristön toimiala)
puh. 09 310 37100
ville.lehmuskoski@hel.fi
Reetta Putkonen, liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö
puh. 09 310 37079
reetta.putkonen@hel.fi
Aalto-yliopiston selvitys:
Matti Liski, taloustieteen professori
Aalto-yliopisto
puh. 040 353 8173
matti.liski@aalto.fi
Kuvat

Liitteet
Linkit
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611
http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Återstående delar av Bölebanan planeras i Västra Böle17.9.2025 10:52:47 EEST | Pressmeddelande
Planeringen av den näst sista delen av Bölebanan har inletts. Synpunkter på utkastet till trafikplan för det avsnitt som går genom Västra Böle kan lämnas via nätet och vid det evenemang för allmänheten som ordnas den 1 oktober. Byggstarten är planerad till 2027.
Länsi-Pasilaan suunnitellaan Pasilanbaanan puuttuvaa osiota17.9.2025 10:52:47 EEST | Tiedote
Pasilanbaanan toiseksi viimeisen osuuden suunnittelu on alkanut. Länsi-Pasilan läpi kulkevan osion liikennesuunnitelmaluonnosta voi kommentoida verkossa ja 1. lokakuuta järjestettävässä yleisötilaisuudessa. Rakentamisen on suunniteltu käynnistyvän vuonna 2027.
Kaupunkiympäristölautakunnan päätöstiedote 16.9.202516.9.2025 17:57:38 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunkiympäristölautakunta kokoontui tiistaina 16.9.2025. Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen.
Planeringstävlingen för Hermanstadsstrandens biodiversitetspark har börjat16.9.2025 15:40:32 EEST | Pressmeddelande
Den internationella tävlingen för planeringen av landskapsarkitekturen i Hermanstads strandpark har börjat. Parken mellan Fiskehamnen och Arabiastranden planeras enligt villkoren för den biologiska mångfalden. Den internationella tävlingen siktar direkt på genomförandet, och målet är att kunna bygga parken 2028.
Hermanninrannan biodiversiteettipuiston suunnittelukilpailu on käynnistynyt16.9.2025 15:40:32 EEST | Tiedote
Hermanninrannan rantapuiston kansainvälinen maisema-arkkitehtuurin suunnittelukilpailu on käynnistynyt. Kalasataman ja Arabianrannan väliin sijoittuva puisto suunnitellaan luonnon monimuotoisuuden ehdoilla. Kansainvälisessä kilpailussa tähdätään suoraan toteutukseen, ja tavoitteena on päästä toteuttamaan puistoa vuonna 2028.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme