Lapin kauppakamarin Vuoden naisjohtaja palkinto Tanja Joonalle

Lapin Kauppakamari on myöntänyt historiansa ensimmäisen Vuoden naisjohtaja -palkintonsa. Palkinnon myöntämisestä on päättänyt Lapin kauppakamarin toimitusjohtaja Liisa Ansala. Palkinto myönnetään kerran vuodessa ja sen tarkoituksena on nostaa esille onnistumisia johtajuuden kentällä.

Vuoden naisjohtaja -palkinto ojennettiin dosentti Taina Joonalle.

Ensimmäinen Vuoden naisjohtaja palkinto myönnettiin yliopistotutkija, dosentti Tanja Joonalle tunnustuksena naisjohtajuuden kehittämisestä sekä merkittävän tutkimusrahoituksen varmistamisesta Lapin yliopistolle.

Tanja Joona toimii hankekonsortion johtajana REBOUND-hankkeessa. Konsortio on varmistanut miljoonaluokan rahoituksen Suomen akatemian strategisen tutkimuksen neuvostolta. Hankkeessa tutkitaan oikeudenmukaista vihreää siirtymää.

“Tanja Joona on ollut työpanoksellaan hakemassa Lapin yliopistolle merkittävää ulkopuolista kilpailtua tutkimusrahoitusta. REBOUND-hankkeen sisältö vastaa erittäin hyvin myös elinkeinoelämän tarpeita. Joona on ollut myös perustamassa Lapin kauppakamarin naisjohtajaverkostoa”, toteaa Lapin kauppakamarin toimitusjohtaja Liisa Ansala.

Palkinto annettiin naisjohtajaverkoston joulutapaamisessa Arktisella keskuksella 12.12.2023.

Tämän palkinnon myöntäminen ensimmäistä kertaa korostaa hyvän johtajuuden tärkeää roolia, jolla on merkittävä vaikutus työelämän toimivuudelle ja kehittymiselle. Kauppakamari haluaa korostaa naisjohtajuuden roolia myös siksi, että sukupuolten tasa-arvoa ei ole vielä Suomessa saavutettu.

“Lapin kauppakamari haluaa edistää tasa-arvoista ja avointa yrityskulttuuria. Nostamme konkreettisia tekoja ja palkitsemme hyviä suorituksia, jotta motivoisimme kaikkia yrityksiä sekä julkisen sektorin toimijoita toimimaan paremmin. Tämä palkinto symboloi kauppakamarin omaa sitoutumista monimuotoisuuteen työelämässä ja on yksi teko sosiaalisesti vastuullisemman yrityskulttuurin puolesta”, toteaa Ansala.

Lapin kauppakamarin naisjohtajaverkosto on perustettu vuonna 2022.  Se perustettiin tukemaan ja edistämään naisjohtajuutta Lapin alueella. Verkosto järjestää säännöllisesti tapaamisia, ja se toimii tukiverkostona yrityselämän ja julkisen sektorin johtajille.