Sijoituskatsaus: Helsingin pörssistä tankattiin laatua, korkorahastot pitivät pintansa

Danske Bankin suomalaiset sijoittaja-asiakkaat tankkasivat syys-marraskuussa Helsingin pörssistä laatua pitkään salkkuun. Korkorahastojen suosio jatkuu.

Helsingin pörssin syksyn tuloskausi ei tuonut mukanaan yllätyksiä. Tulokset osuivat pitkälti odotuksiin, mutta isona erona aiempaan oli sijoittajien reaktio yritysten tuloksiin.

”Tällä tuloskaudella kurssireaktiot ovat olleet huomattavan positiivisia. Vielä edellisellä tuloskaudella sijoittajat ovat olleet myyntilaidalla ja keskittyneet enemmän huonoihin uutisiin”, sanoo Danske Bankin salkunhoitaja Ville Kivipelto.

Syys-marraskuussa Danske Bankin suomalaisten sijoittaja-asiakkaiden netto-ostetuimmat osakkeet Helsingin pörssissä olivat Kempower, Nokian Renkaat, Mandatum, Nordea ja Kesko. Nettomyydyimmät osakkeet olivat Sampo, Neste, Nokia, UPM-Kymmene ja SSAB.

”Ostopuolella näkyy paljon yhtiöitä, joiden kurssit ovat laskeneet. Suomalaiset sijoittajat ovat selvästi ostaneet Helsingin pörssistä laatuyhtiöitä pitkään salkkuun”, sanoo Ville Kivipelto.

Toimialoittain tarkasteltuna ei näy merkittäviä eroja. Konepajayritykset pärjäsivät jossain määrin muuta pörssiä heikommin.

”Kuluttajayhtiöiden tulokset ovat olleet yllättävän hyviä”, huomauttaa Ville Kivipelto.

Korkosijoitukset vetävät

Osakesijoitusten lisäksi sijoittajia kiinnostavat korkosijoitukset. Danske Bankin suomalaisten sijoittaja-asiakkaiden netto-ostetuin rahasto syys-marraskuussa oli korkorahasto Danske Invest Korko. Toiseksi netto-ostetuin rahasto oli Danske Invest Teknologia Indeksi ja kolmanneksi netto-ostetuin Danske Invest USA Indeksi.

”Aiempia vuosia korkeammat markkinakorot ovat lisänneet sijoittajien kiinnostusta lyhyen koron rahastoihin. Danske Bank näkee ensi vuodelle houkuttelevia mahdollisuuksia niin osake- kuin korkosijoituksissa”, sanoo Danske Bankin senioristrategi Kaisa Kivipelto.

Danske Bankin tuoreessa sijoitusnäkemyksessä korko- ja osakesijoitukset ovat kumpikin neutraalissa painossa. Osakkeissa pankki pitää yhdysvaltalaiset ja japanilaiset osakkeet ylipainossa vahvempien tuloskasvunäkymien valossa. Yhdysvalloissa myös alueen muusta kurssinoususta taakse jääneitä, suuryhtiöihin nähden matalammin arvostettuja, laadukkaita pienyhtiöitä ei kannata unohtaa, vaikka pienyhtiöihin sisältyy enemmän riskiä.

Eurooppalaisosakkeet puolestaan pysyvät heikkojen talouskasvunäkymien myötä kaksinkertaisessa alipainossa. Osakepoimijaa suosittelemme keskittymään laatuyhtiöihin, jotka usein toimivat hyvin alhaisen kasvun ympäristössä.

Perusoletus on, että vuonna 2024 tullaan näkemään pehmeä talouden lasku. Samaan aikaan keskuspankkien koronnostot ovat saaneet inflaation laskuun. Odotettavissa on, että keskuspankit eivät enää nosta korkoja vaan aloittavat koronlaskut ensi vuonna. Tämä talousympäristö tukisi osakkeiden hyvää kehitystä.

”Jos ensi vuonna olisikin edessä taantuma, niin korkotaso laskisi vielä nykyistä enemmän ja keskuspankit alkaisivat elvyttää. Silloin korkosijoitukset voisivat toimia tasapainottavana elementtinä sijoitussalkussa”, sanoo Kaisa Kivipelto.

SYYS-MARRASKUUN SIJOITUSKATSAUS

Netto-ostetuimmat rahastot ja ETF:t*

Danske Invest Korko

Danske Invest Teknologia Indeksi

Danske Invest USA Indeksi

Seligson & Co OMX Helsinki 25 ETF

Danske Invest Allocation Basic 100 WA

Danske Invest Allocation Basic 50 WA

Danske Invest Allocation Basic 80 WA

iShares Core S&P 500 UCITS ETF (DE)

Danske Invest Japani Osake

Amazon.com

Alphabet Inc

Microsoft Corp.

Advanced Micro Devices Inc.

Sibanye Stillwater Limited ADR (USD)

Lockheed Martin Corp.

Palantir Technologies Inc

Crescent Point Energy Corp.

Ecopetrol SA-Sponsored Adr.

Tesla Inc

Eli Lilly & Co.

Block Inc A

Exxon Mobil Corp.

Riot Platforms Inc

Super Micro Computer Inc.

Matterport Inc

Deutz AG

Mercedes-Benz Group AG

Zalando SE

Rolls-Royce Holdings PLC (DE)

Infineon Technologies AG

Linde PLC

Sixt SE

SAP SE

RWE AG

Allianz SE

Deutsche Lufthansa AG

Siemens AG

adidas AG Reg.

Vonovia SE

Siemens Energy AG

Deutsche Post AG

Porsche Automobil Holding (Pref.)

Alibaba Group Holding Ltd ADR (DE)

*Netto-ostetuimmat osuuslajit, asiakkaiden verkko- tai mobiilipankissa tekemät kaupat, ei sisällä kuukausittaisia rahastosäästösopimuksia, toimeksiantojen kpl-määrät.

**Asiakkaiden verkko- tai mobiilipankissa tekemät kaupat, euromääräinen järjestys.

Danske Bankista

Danske Bank on Suomen kolmanneksi suurin pankki, joka tarjoaa noin miljoonalle suomalaiselle kotitaloudelle, yritykselle ja instituutiolle palveluita laajan asiantuntemuksen sekä innovatiivisten digitaalisten ratkaisujen avulla. Danske Bank A/S, Suomen sivuliike on osa pohjoismaista Danske Bank -konsernia.

Danske Bank on pohjoismainen yleispankki, jolla on vahvat alueelliset juuret ja tiivis yhteys ympäröivään maailmaan. Danske Bank -konsernin pääkonttori sijaitsee Kööpenhaminassa, ja yhtiön osake on listattu Nasdaq Kööpenhaminassa. danskebank.fi