Uusi Tampere uudistuu – ainutlaatuinen tapahtumien sarja tuo Tavara-asemalle omaehtoisia artisteja koko kesän ajan!

Violetinvärinen banneri, jossa on ylhäällä Uusi Tampereen logo ja lisäksi teksti "Tapahtumakesä 2024".

Rakastetun kaupunkifestivaalin Uusi Tampereen raikkaat musiikkielämykset levittäytyvät nyt läpi kesän. Festivaali muuntautuu tapahtumien sarjaksi, joka tuo Tavara-asemalle kotimaisen indien isot nimet ja kiehtovat uudet artistit viitenä perjantaina kesä–elokuussa.

Jokaisessa Uusi Tampere -illassa pääsee näkemään useita keikkoja ja nauttimaan muista vaihtuvista elämyksistä yli satavuotiaan talon pihapiirissä. Mukana on kahden pääesiintyjän lisäksi yksi tai useampi nouseva artistitulokas ja ajankohtaisia DJ-vieraita.

– Uusi Tampere etsii nimensäkin mukaisesti aina uusia, virkistäviä muotoja. Siksi olemme kuratoineet tulevalle kesälle viisi illanviettoa, joihin voi piipahtaa matalammalla kynnyksellä kuin perinteisille festivaaleille. Uskomme, että tällaiset kevyet tapahtumat ovat yksi tulevaisuuden tavoista kuluttaa musiikkia ja kiinnostavat esimerkiksi nuoria aikuisia enemmän kuin yhden artistin keikat. Vastaavaa kokonaisuutta ei ole tietääkseni aikaisemmin Tampereella toteutettu, kuvailee tapahtumaa järjestävän Tampereen Kulttuurikamarin ohjelmapäällikkö Janne Laurila.

Omaehtoisen musiikin huipputekijöitä

Uusi Tampereen tapahtumakesään on kiinnitetty jo useita kotimaisen pop- ja rap-musiikin uudistajia. Keikkailtojen sarjan aloittavat kesäkuussa suomalaisen räppiskenen omaperäisiin helmiin lukeutuva Eevil Stöö ja taidokkaana riimittelijänä tunnettu Stepa. Samana iltana Tavara-asemalle tuovat show’nsa myös DJ Kridlokk ja Senya.  Myöhemmin kesäkuussa indie-musiikin ystäviä hemmotellaan herkän tulkitsijan pehmoainon konsertilla sekä discon, housen ja elektropopin elementtejä yhdistelevän Mallan DJ Livellä.

Heinäkuussa Tavara-asemalla nähdään muun muassa harvoin ja valitusti yhdessä keikkailevat Paperi T ja Ruusut. Yleisöä villitsevät myös The New York Timesin hehkuttama, tyylikkäästä melankoliastaan tunnettu Maustetytöt, kriitikoiden ja yleisön suosikiksi noussut Litku Klemetti sekä tummanpuhuvan folkin mestari Viitasen Piia.

Elokuussa Tavara-aseman lavalle nousee ikoninen, laajennetulla kokoonpanolla keikkaileva Scandinavian Music Group & Ikuiset ystävät. Samana iltana tapahtumatalossa konsertoivat myös suomalaisen taidepopin supertähti Yona ja oivaltavasti rokkia kevyempiin elementteihin sekoittava Rebekka Holi. Tiettyjen Uusi Tampere -iltojen esiintyjälistat täydentyvät vielä kevään kuluessa.

– Olemme saaneet mukaan raikkaan yhdistelmän omaehtoisen musiikin kärkitekijöitä ja uransa murrosvaiheessa olevia, suurelle yleisölle kenties vielä uusia nimiä. Jokainen kokonaisuus on tarkkaan kuratoitu yhtenäinen ilta ja uskon musiikin ystävien löytävän helposti omansa. Itseänihän luonnollisesti kiinnostavat nämä kaikki! Laurila kertoo.

Palkittu tapahtumatalo inspiroi muodonmuutosta

Uusi Tampere -iltoja vietetään tunnelmallisen Tavara-aseman syleilyssä ja historiallisen korttelin suojaisalla sisäpihalla. Jokainen kesäperjantai sisältää livemusiikin lisäksi vaihtuvia elämyksiä, kuten herkullista ruokaa ja kaupungin parhaat bileet DJ-musiikin tahdissa.

– Halusimme tehdä rakastetusta kaupunkifestivaalista entistä enemmän uuden kotipaikkansa näköisen, minkä vuoksi Uusi Tampereesta voi nyt nauttia pienempinä annoksina koko kesän ajan. Vuoden tapahtumapaikkana palkittu Tavara-asema taipuu upeasti tällaisiin yhteisöllisiin illanviettoihin. Historiallinen talo onkin inspiroinut Uusi Tampereen muodonmuutosta. Uskomme, että indie-musiikin ystäville kuratoitu tapahtumasarja saa lämpimän vastaanoton, kiteyttää Tampereen Kulttuurikamarin markkinointi- ja myyntipäällikkö Kristiina Paananen.

Tapahtumakesän liput myyntiin pian

Kesän 2024 Uusi Tampere -iltoja vietetään Tavara-aseman korttelissa 14.6., 28.6., 12.7., 26.7. ja 2.8. Tapahtumien liput tulevat myyntiin  Tikettiin perjantaina 15.12. kello 10.00. Mukana on myös rajoitettu erä early bird -paketteja, joilla pääsee joulukampanjahintaan kaikkiin kesän Uusi Tampere -iltoihin.

Uusiin ja kiinnostaviin artisteihin keskittyvää Uusi Tamperetta on vietetty Tampereella vuodesta 2017 lähtien. Viime kesänä tapahtuma löysi uuden kodin konsertti- ja tapahtumatalo Tavara-asemalta, joka avasi ovensa tammikuussa 2023.

Tapahtumakesän ensimmäisten keikkojen julkaisua juhlitaan tulevana perjantaina 15.12. Tavara-asemalla  UT Presents: Malla + Aavikko -illassa, jossa kotimaisen klubimusiikin kirkkain kärki tanssittaa juhlakansaa.

Uusi Tampereen järjestää Tampereen Kulttuurikamari Oy. Tapahtumasarjaa mukana toteuttamassa ovat muun muassa Radio Helsinki, Olvi, ravintola PSTA, Getaway Room Escape ja Tiketti.

Uusi Tampereen tapahtumakesä 2024

Pe 14.6.    EEVIL STÖÖ & STEPA, DJ KRIDLOKK, SENYA + dj:t

Pe 28.6.    PEHMOAINO, MALLA DJ LIVE, tba + dj:t

Pe 12.7.    RUUSUT, PAPERI T, tba + dj:t

Pe 26.7.    MAUSTETYTÖT, LITKU KLEMETTI, VIITASEN PIIA + dj:t

Pe 2.8.      SCANDINAVIAN MUSIC GROUP & IKUISET YSTÄVÄT, YONA, REBEKKA HOLI + dj:t

www.uusitampere.fi

Uusi Tampereen mediapankki

Kotimaista räppiä uudistava Paperi T konsertoi Tavara-asemalla 12.7. yhdessä Ruusut-yhtyeen kanssa. Kyseisen tapahtumaillan esiintyjälista täydentyy vielä kevään kuluessa. Kuva: Tero Ahonen.
Tyylikkäästä melankoliastaan tunnettu Maustetytöt nousee Tavara-aseman lavalle heinäkuun lopulla. Samana iltana Uusi Tampereessa esiintyvät myös Litku Klemetti ja Viitasen Piia. Kuva: Aki Roukala
Uusi Tampere järjestetään nyt toista kertaa Tampereen rautatieaseman kupeessa sijaitsevalla Tavara-asemalla, joka palkittiin hiljattain vuoden tapahtumapaikkana. Kuva: Miikka Varila
Urallaan lukuisia palkintoja kerännyt laulaja-lauluntekijä Yona tähdittää kesän viimeistä Uusi Tampere -iltaa. Kuva: Nadi Hammouda

Tampereen Kulttuurikamari Oy hallinnoi legendaarisen Tullikamarin ja tammikuussa 2023 avautuneen Tavara-aseman toimintaa. Tullikamarin punatiiliset tapahtuma- ja konserttisalit Pakkahuone ja Klubi tarjoavat vuosittain estradin noin 600 artistin keikoille aivan Tampereen rautatieaseman kupeessa. Tapahtumien määrä on kasvanut komeasti, kun Tullikamarin jugend-tyylinen pikkusisarus Tavara-asema on täydentänyt kehittyvän asemanseudun kulttuuritarjontaa omalla, raikkaalla kattauksellaan. Tampereen Kulttuurikamari järjestää myös Uusi Tampereen tapahtumakesää ja Valtteri-kaupunkifestivaalia.

www.tullikamari.fi

www.tavara-asema.fi