Historiallisia rock-keikkoja ja valovoimaisia poptähtiä – Tavara-asemalla ja Tullikamarilla esiintyy yli 130 huippuartistia!

Tamperelaisissa tapahtumataloissa konsertoivat keväällä muun muassa Ellinoora, Portion Boys, Popeda, Jesse Markin, Kaseva ja Antti Autio. Tavara-asemalle rantautuu myös tatuointifestivaali ja ensimmäinen lastenvaatteisiin keskittyvä Second Hand -tapahtuma.

Valkoiselle taustalle on sommiteltu mustavalkoiset valokuvat Ellinoorasta, Aki Tykistä, Erja Lyytisestä ja Popedasta. Bannerin reunoilla näkyy mustia ja punaisia graafisia elementtejä. Keskellä kuvaa ovat Tullikamarin ja Tavara-aseman logot sekä teksti "Kevät 2024".
Tavara-aseman ja Tullikamarin kevätohjelmiston tähtinä nähdään muun muassa Ellinoora, Aki Tykki, Erja Lyytinen ja Popeda.

Tavara-asema ja Tullikamari hemmottelevat musiikin ystäviä ennätyksellisen laajalla ohjelmistolla. Tapahtumataloissa nähdään kevään ja kesän aikana yli 130 huippuartistia, ja uusia täydennyksiä keikkakalenteriin tehdään koko ajan.

Vuoden tapahtumapaikkanakin palkitulla Tavara-asemalla yleisöä villitsevät muun muassa rakastettu lauluntekijä Antti Autio, uutta musiikkia julkaiseva Saimaa ja positiivista energiaa säteilevä Portion Boys. Legendaarisen Tullikamarin lavalle taas nousevat upeaääninen Ellinoora, kansainvälistä suosiotakin saavuttanut Jesse Markin ja brittiläinen rocksuuruus The Darkness.

– Taloissamme järjestettiin vuonna 2023 loppuunmyytyjä tapahtumia todella paljon, ja sama tahti näyttää jatkuvan. Täysille saleille esiintyvät muun muassa Suomen menestyneimpiin artisteihin kuuluva Kaija Koo, sukupolvensa ääneksi tituleerattu ibe ja pitkästä aikaa keikkaileva Don Huonot. Voisikin sanoa, että Tampere vahvistaa asemiaan elävän musiikin ykköskaupunkina, toteaa Tampereen Kulttuurikamarin ohjelmapäällikkö Janne Laurila.

Legendojen kiertueita ja kansainvälisiä kulttibändejä

Tapahtumatalojen kevättä tähdittävät myös monet muut suosikkiyhtyeet ja kiinnostavat artistitulokkaat. Hiljattain 1-vuotissyntymäpäiviään juhlineella Tavara-asemalla esiintyvät muun muassa Suvi Teräsniska, Pete Parkkonen, Erja Lyytinen, Neljä Ruusua, Atomirotta, Klamydia, Ursus Factory, A. W. Yrjänä, Huora, 22-Pistepirkko ja Michael Monroe.

– Luvassa on myös historiallisten rock-iltojen sarja. Tavara-asemalla nähdään lyhyen ajan sisään Hectorin loppuunmyyty Herra Mirandos -konsertti, Kasevan 50-vuotisjuhlakeikka ja Popedan ensiesiintyminen Olli Hermanin kanssa, Laurila listaa.

Tullikamarin saleissa Pakkahuoneella ja Klubilla taas konsertoivat esimerkiksi Janna, JVG, Erika Vikman, Lasten Hautausmaa, Uniklubi, Jonne Aaron, F, MELO, Aknestik, Aki Tykki sekä Johanna Kurkela ja Johanna Iivanainen. Odotettuja kansainvälisiä vieraita ovat Ruotsin ykkösyhtyeisiin 70-luvulla lukeutunut Kebnekajse (SWE) ja kulttimainetta nauttiva postrock-kokoonpano Godspeed You! Black Emperor (CAN).

Tampereelle saapuvat myös bluesrockin mestari Walter Trout (USA), sukupolvensa merkittävimpiin jazz-muusikoihin lukeutuvat Timo Lassy ja Jukka Eskola sekä timbayhtye Papucho y Su Manana Club (CUB). Tuimaa poljentoa ohjelmistoon tuovat goottimetallin kärkinimi Cradle of Filth (GRB), saksalainen metallijyrä U.D.O. (DEU) ja viikinkimetallin supertähti Peyton Parrish (USA) – unohtamatta kotimaisia jytistelyn mestareita Mokomasta Turmion Kätilöihin.

Uusia yökerhoja ja koko perheen kulttuuririentoja

Juhlakansaa tanssittavat myös uudenkarheat yökerhot. Tavara-asemalla hurjan suosion saavuttaneet K40-discot ovat saaneet rinnalleen kotimaisen diskomusiikin helmiä esittelevän Sata Salamaa -illan ja elektroniseen musiikkiin keskittyvän TEKNOASEMAN. Tullikamarilla Big Popia ja muita klassikkoyökerhoja täydentää queer-teemainen Club Nylon.

Tavara-asema tekee myös uusia aluevaltauksia. Tapahtumatalossa kokoonnutaan heti helmikuun alussa kaksipäiväiseen Tampere Tattoo & Art Festiin. Luvassa on lisäksi perheen pienimmille sopiva konsertti Benny Törnroos & Muumipeikon tähtihetki, ja suosittu Tavara-asema Second Hand keskittyy maaliskuussa lasten vaatteisiin.

– Vastaamme yleisön toiveisiin, ja Tavara-asema Second Hand saa rinnalleen lapsille suunnatun teematapahtuman – tuttu aikuisten Second Hand jatkuu jälleen toukokuussa! Jatkamme myös molemmissa taloissa aktiivista saavutettavuustyötä. Kehitämme parhaillaan uusia tapahtumia ja toimintamalleja, joista pääsemme kertomaan kevään aikana lisää, summaa Tampereen Kulttuurikamarin markkinointi- ja myyntipäällikkö Kristiina Paananen.

Tapahtumakesä tuo Tampereelle Suomi-indien tähdet

Tavara-asemalla kesän kohokohdaksi nousee uudistunut Uusi Tampere. Festivaali on muuntautunut tapahtumien sarjaksi, joka tuo kaupunkiin omaehtoisen musiikin huiput viitenä iltana kesä–elokuussa. Uusi Tampere -iltoja tähdittävät Eevil Stöö & Stepa, DJ Kridlokk, Malla, pehmoaino, Ruusut, Paperi T, Maustetytöt, Litku Klemetti, Scandinavian Music Group & Ikuiset ystävät ja Yona. Jokaisessa illassa on mukana myös uusi, kiinnostava artistitulokas ja nimekäs DJ sekä vaihtuvia ruokaelämyksiä.

Tullikamarilla taas vietetään tuttua kaupunkilaisten juhannusjuhlaa Valtteri Festivalia, jonka artistit julkistetaan myöhemmin keväällä. Kesän huipentaa elokuussa Pakkahuoneella järjestettävä konsertti, jossa Rockin SM-kisojen 1984 kärkikolmikko Peer Günt, Kolmas Nainen ja Keba nousee pitkästä aikaa samalle lavalle.

Tähän mennessä julkaistu vuoden 2024 ohjelmisto:

Tullikamari

Tavara-asema

Kuvat:

Mediapankki

TAVARA-ASEMA:

2.–3.2. Tampere Tattoo & Art Fest

9.2. TesseracT (GBR) + Unprocessed (DEU) + The Callous Daoboys (USA)

10.2. Viisukarsintabileet

17.2. Benny Törnroos & Muumipeikon tähtihetki

17.2. K40-disco: DJ:t Antti & Tomi

18.2. Touchdown Europe Tour 2024: U.D.O. (DEU), Frozen Crown (ITA)

23.2. Neljä Ruusua Akustinen Unelma (loppuunmyyty)

1.3. Pete Parkkonen

2.3. Portion Boys

8.3. 22-Pistepirkko, Tiger (SWE), Kristiina

9.3. Lasten Second Hand

9.3. Sata Salamaa – Suomidiskon helmet

14.3. Erja Lyytinen – Diamonds On The Road

15.3. Suvi Teräsniska

22.3. Hector: Herra Mirandos 50 vuotta! (loppuunmyyty)

23.3. Atomirotta

28.3. K40-disco: DJ:t Sami & Antti

30.3. Popeda (loppuunmyyty)

31.3. Popeda – lisäkeikka

4.4. A.W. Yrjänä, Samae Koskinen

5.4. Kaseva: “Eilen, tänään” – 50 vuotta, Amuri

13.4. ibe: KAI SITÄ JOSKUS ON TÖITÄKIN TEHTÄVÄ -tour (lisäkeikka, loppuunmyyty)

13.4. ibe: KAI SITÄ JOSKUS ON TÖITÄKIN TEHTÄVÄ -tour (loppuunmyyty)

18.4. Michael Monroe

19.4. Klamydia, Perkele (SWE)

20.4. Huora: levynjulkaisu, Tyrantti

26.4. Saimaa: levynjulkaisu

27.4. Antti Autio

30.4. K40-disco vappu: DJ:t Antti & Whispilä

4.5. Tavara-asema Second Hand

4.5. Ursus Factory, Kissa

17.5. TEKNOASEMA

14.6. Uusi Tampere: Eevil Stöö & Stepa, DJ Kridlokk, Senya

15.6. K40-disco: DJ:t Sami & Antti

28.6. Uusi Tampere: Malla DJ Live, pehmoaino, TBA

6.7. NEONYA!! PARTY: FASTER X HARDER

12.7. Uusi Tampere: Ruusut, Paperi T, TBA

20.7. K40-disco: DJ:t Sami & Antti

26.7. Uusi Tampere: Maustetytöt, Litku Klemetti, Viitasen Piia

2.8. Uusi Tampere: Scandinavian Music Group & Ikuiset Ystävät, Yona, Rebekka Holi

TULLIKAMARI (Pakkahuone & Klubi):

2.2. Jukka Nousiainen Trio, Joni Ekman Group (Klubi)

3.2. Dead By April (SWE), One Morning Left, Self Deception (SWE) (PH)

9.2. Uniklubi: Rakkautta ja Piikkilankaa 20 vuotta (Klubi, loppuunmyyty)

10.2. Vesterinen yhtyeineen: Hetken ikuinen (PH, loppuunmyyty)

14.2. Johanna Kurkela & Johanna Iivanainen: Altamullan Road (PH)

16.2. Cradle of Filth (GBR), Wednesday 13 (USA), Sick’N’Beautiful (ITA) (PH, loppuunmyyty)

17.2. Lama, Nyrkkitappelu (Klubi, loppuunmyyty)

17.2. Tuhdimmat Tahdit Presents: Jonne Aaron, TBA (PH)

21.2. Peyton Parrish (USA) (PH)

23.2. Insomnium, Hexvessel (PH)

24.2. Ellinoora (PH)

29.2. Aknestik: Toiset sata vuotta kaivossa, The Southgates (Klubi)

1.3. MELO, D1 Dani & Rosluv (Klubi)

4.3. Dead Boys (USA), Wasted (Klubi)

7.3. John Lindberg Trio (SWE), Rockhouse Strutters, Gary Hilland Trio & DJ Slim Mike (Klubi)

8.3. Lassy-Eskola: Nordic Stew (Klubi)

9.3. Janna, Annukka (Klubi)

15.3. Grey Beard & Tuskalive esittävät: Sonata Arctica – Clear Cold Beyond Finland Tour 2024 + Support: Temple Balls (PH)

16.3. Lasten Hautausmaa 10 vuotta, Keltainen Kissa, Ite Eerola (Klubi)

20.3. GTR-tour 2024 (Klubi)

22.3. Mokoma (PH)

22.3. The Kinky Thing – A Tribute To Kingston Wall: II (Klubi)

23.3. Jesper Lindell (SWE), Jere Ijäs & Monacon Työväen Palloilijat (Klubi)

27.3. Finntroll, Rytmihäiriö (PH)

28.3. Turmion Kätilöt, Sigh (JPN), Marianas Rest (PH)

29.3. Sami Yaffa (Klubi)

30.3. Pelle Miljoona & Pispala Punks (Klubi)

31.3. Aivovuoto, goodboys, MC Koo (Klubi)

4.4. F: Self-helpless-julkaisukeikka, Matriarkaatti (Klubi)

5.4. Viikate (Klubi)

6.4. JVG: Vuodet ollu tuulisii -tour (PH)

9.4. Kebnekajse (SWE), Antero Mentu (Klubi)

10.4. Godspeed You! Black Emperor (CAN) (PH)

12.4. Aki Tykki, V. Härkönen (Klubi)

13.4. Don Huonot: Mustaa ja valkoista (PH, loppuunmyyty)

17.4. Walter Trout (USA) (PH)

18.4. Fatboy (SWE), Stenari & Snake Oil Company (Klubi)

19.4. Truckfighters (SWE), Skyjoggers, Bottenhavet (SWE) (Klubi)

20.4. Kaija Koo (PH, loppuunmyyty)

23.4. VV, Zetra (PH)

26.4. Luukas Oja, Suite Green (Klubi)

27.4. Erika Vikman (PH)

27.4. Corroded (SWE) (Klubi)

4.5. Jesse Markin (PH)

4.5. Club For Five – Turn Back Time (Klubi)

10.5. Papucho y Su Manana Club (CUB) (Klubi)

7.6. Tampere Guitar Festival: Timo Kämäräinen & Tampere Big Band Play Pat Metheny (Klubi)

11.6. The Darkness (Pakkahuone)

13.6. The Delta Bombers (USA) (Klubi)

21.–22.6. Valtteri Festival

5.7. NEONYA!! PARTY: FASTER X HARDER (Klubi)

24.8. Rock SM 1984 Revisited: Peer Günt, Kolmas Nainen, Keba

Tullikamarin päivätanssit ja yökerhot keväälle 2024 kootusti nettisivuilla.

Kuvassa Popedan jäsenet harmaata taustaa vasten. Keskellä yhtyeen uusi solisti Olli Herman.
Uudistunut Popeda heittää maaliskuussa Tavara-asemalla ensimmäiset keikkansa solisti Olli Hermanin kanssa. Kuva: Sam Jamsen
Artisti Janna kuvattuna punasävyisessä huoneessa.
Uransa aikana peräti 15 kulta- ja platinalevyä saavuttanut Janna nähdään keväällä Tullikamarin Klubilla. Kuva: Saara Taussi
Saimaa-yhtyeen jäsenet seisovat syksyisessä maisemassa vanhan punaisen puutalon edustalla. Talossa on värikkäät ikkunalasit. Taustalla näkyy lehtipuita, joissa on keltaiset lehdet.
Hurmoksellisena live-esiintyjänä tunnettu Saimaa saapuu Tavara-asemalle huhtikuussa. Kuva: Jussi Karjalainen
Artisti Jesse Markin kuvattuna vaaleanpunaista taustaa vasten.
Räppiä, indietä ja monia muita genrejä musiikissaan yhdistelevä Jesse Markin konsertoi Tullikamarin Pakkahuoneella toukokuussa. Kuva: Terho Ahonen

Tampereen Kulttuurikamari Oy hallinnoi legendaarisen Tullikamarin ja tammikuussa 2023 avautuneen Tavara-aseman toimintaa. Tullikamarin punatiiliset tapahtuma- ja konserttisalit Pakkahuone ja Klubi tarjoavat vuosittain estradin noin 600 artistin keikoille aivan Tampereen rautatieaseman kupeessa. Tapahtumien määrä on kasvanut komeasti, kun Tullikamarin jugend-tyylinen pikkusisarus Tavara-asema on täydentänyt kehittyvän asemanseudun kulttuuritarjontaa omalla, raikkaalla kattauksellaan. Tampereen Kulttuurikamari järjestää myös Uusi Tampereen tapahtumakesää ja Valtteri-kaupunkifestivaalia.

www.tullikamari.fi

www.tavara-asema.fi