Tiftö Foundation gör en betydande donation till HAM

Tiftö Foundation, som främjar finländsk nutidskonst, har beviljat Helsingfors konstmuseum HAM ett bidrag på 120 000 euro. Bidraget riktas till Helsingforsbiennalen 2025 och det möjliggör beställningen av ett verk av en konstnär. Bidraget är Tiftö Foundations första donation till ett museum.

Rafaela Seppälä och Arja Miller. Foto: HAM / Minna Kurjenluoma.

Tiftö Foundation är en allmännyttig stiftelse som grundades av Rafaela Seppälä 2019 för att främja finländsk samtidskonst och konstnärers karriärer internationellt. Stiftelsen beviljar diskretionära bidrag till organisationer som bidrar till förverkligandet av stiftelsens syfte. Donationen på 120 000 euro till HAM är avsedd att täcka arvodet och produktionskostnaderna till en konstnär för Helsingforsbiennalen 2025.

"Vår donation till HAM och Helsingforsbiennalen är det första steget i vad vi hoppas ska bli ett långvarigt samarbete för att förverkliga stiftelsens mål att främja finländska konstnärers synlighet utomlands och stödja deras verksamhet. HAM, som ligger i vår hemstad Helsingfors, är en utmärkt språngbräda för finländsk konst, och Helsingforsbiennalen, som är ett ambitiöst evenemang, är en av de viktigaste främjarna av finländsk konst. Vi förväntar oss mycket av det samarbete som nu har inletts", säger Rafaela Seppälä, styrelseordförande för Tiftö Foundation.

"Det är fint att berätta om detta samarbete i slutet av HAMs första år som stiftelse. Tiftö Foundations bidrag är betydelsefullt för oss på många sätt, och det skapar ännu mer tro och entusiasm för HAMs och Helsingforsbiennalens framtid. Vi vill lyfta Helsingforsbiennalen till en av de mest ansedda internationella konstbiennalerna och samtidigt hjälpa till att rikta internationell uppmärksamhet mot den inhemska konstscenen. Tiftö Foundations donation är både ett stöd och en sporre för oss att göra detta", säger Arja Miller, chef för HAM och Helsingforsbiennalen.

Ytterligare information:

Helsingforsbiennalen är ett internationellt evenemang för samtida konst som äger rum vartannat år. Biennalen är ett gemensamt projekt för Helsingfors stad och en del av Helsingfors stadsstrategi 2021–2025. De kuratorerna för 2025 års Helsingforsbiennal är Blanca de la Torre och Kati Kivinen. Biennalen kurateras och produceras av HAM Helsingfors konstmuseum.
helsinkibiennaali.fi

HAM Helsingfors konstmuseum förvaltar och upprätthåller en samling på över 10 000 konstverk, inklusive offentliga konstverk i Helsingfors. HAM presenterar modern och samtida konst i sina inhemska och internationella utställningar, som är centrerade till Tennispalatset. HAM ansvarar också för kuratering och produktion av nutidskonstevenemanget Helsingforsbiennalen. Sedan 2023 verkar HAM som en stiftelse inom Helsingfors stadskoncern.
hamhelsinki.fi

Tiftö Foundation främjar synligheten av finländsk samtidskonst och konstnärernas internationella karriärer. Genom att sammanföra finländska konstnärer och internationella konstproffs, kuratorer och museer strävar stiftelsen efter att skapa internationell uppmärksamhet kring finländsk konst och design. Stiftelsen förvaltar en växande samling av finsk samtidskonst, som den lånar ut till utställningar i Finland och utomlands.  tiftofoundation.fi

Rafaela Seppälä och Arja Miller. Foto: HAM / Minna Kurjenluoma.

Konsten tar med sig idéer om växande, omtanke och närvaro till nya daghem25.4.2024 12:30:00 EEST | Tiedote

Brukarna på tre nyligen färdigställda daghem har fått nya offentliga konstverk att glädjas åt. Kirsi Kivivirta har skapet ett verk för daghemmet Soittaja i Gamlas, Sanna Kannisto för daghemmet Nuotti i Bocksbacka och Bogna Wisniewska för daghemmet Longinoja i Nedre Malm. Konstverken har beröringspunkter med växande, lyssnande och i vid bemärkelse med samspelet mellan människan och hennes livsmiljö.

Taide tuo kasvun, välittämisen ja läsnäolon teemoja uusiin päiväkoteihin25.4.2024 12:30:00 EEST | Tiedote

Kolmen vastavalmistuneen helsinkiläisen päiväkodin käyttäjät ovat saaneet ilokseen uutta julkista taidetta. Kirsi Kivivirralta on valmistunut teos Päiväkoti Soittajaan Kannelmäkeen, Sanna Kannistolta Päiväkoti Nuottiin Pukinmäkeen ja Bogna Wisniewskalta Longinojan päiväkotiin Malmille. Taideteoksista löytyy yhteyksiä kasvuun, kuuntelemiseen ja laajemminkin ihmisen ja elinympäristön väliseen vuorovaikutukseen.

Art brings themes of growth, caring, and presence to newly built daycare centers25.4.2024 12:30:00 EEST | Press release

Three newly built daycare centers in Helsinki have received new public art, to the delight of their users. Kirsi Kivivirta has created a work for Daycare Soittaja in Kannelmäki, Sanna Kannisto for Daycare Nuotti in Pukinmäki, and Bogna Wisniewska for Daycare Longinoja in Malmi. The works address themes of growth, listening, and the broader interaction between humans and their environment.