Myllys reklamvepa blir till hållbara bärkassar med hjälp av lokala aktörer

Köpcentret Mylly och åbobaserade Cuitu samarbetar för att göra bärkassar av en banderoll vars yta är som en större lägenhet. På så sätt främjar Mylly två av sina mål: stödja lokala företag och återvinna överskottsmaterial.

Köpcentret Mylly återvinner en stor reklamvepa, d.v.s. en banderoll, för att tillverka bärkassar.

– Under sommarens modekampanj ”Tyylin Mylly” sattes en stor reklambanderoll på 120 kvadratmeter upp vid Åbo busstation. Eftersom banderollen inte längre kan användas i reklamsyfte beslutade vi att återanvända materialet genom att göra om det till 200 tygkassar, berättar Myllys konceptchef Meri Hakulinen.

Den osedvanliga modekampanjen, där man inte visade upp några kläder, planerades av reklambyrån Grundlage från Åbo. Den ursprungliga reklamen med modellen och åbobon Fidéline Habimana producerades av det kreativa produktionsbolaget simelius simelius från Reso.

Banderollens nya liv

Unga designer för varumärket Cuitu har stått för bärkassarnas design och produktion. Cuitu grundades 2019 i Åbo och är ett företag som designar hållbara accessoarer. Företagets accessoarer har en urban unisex-stil och tillverkas av överskottsmaterial från lokala företag.

– Ett sådant här företagssamarbete är ett utmärkt tillfälle att skapa nya användningsområden för överblivet material. Vi tycker också att det är kul att ta fram nya varianter av populära designer när vi får in material som vi inte använt tidigare. De här samarbetena ger upphov till intressanta produktberättelser, och samtidigt blir vårt varumärke bekant för nya grupper, säger Cuitus verkställande direktör Evi Oivanen

Myllys hållbara bärkassar tillverkas i Finland av överskottsmaterial från lokala företag. Sömnadsarbetet sköts av ett småföretag som är en del av Osuuskunta Fabriikki 8, beläget i Åbo hamn.

Reklamvepan som ska omvandlas till bärkassar är gjord av ett mycket hållfast material, lämpat för slitsamt bruk. I kassarna används också överskottsmaterial från lokala företag: Handtagen görs av spännband och märket på kassarna kommer från material till dykardräkter.

Kassarna blir företagspresenter och lotteripriser

Mylly kommer att ge ut bärkassarna som företagspresenter och lotteripriser.

– Mellan den 16 och 21 december lottar vi ut sammanlagt 10 exemplar av Myllys unika bärkasse, och du kan vinna en egen kasse genom att delta i lottningarna i Myllys Facebook- och Instagram-kanaler, säger Meri Hakulinen.

Mer information:

Cuitu wearecuitu.com

Bilder

Myllys konceptchef Meri Hakulinen berättar att den unika bärkassen kommer att lottas ut redan före jul. Foto: Elisa Honkasalo.
Ladda ned bild
Den unika bärkassen kommer att lottas ut redan före jul. Foto: Elisa Honkasalo.
Ladda ned bild
I reklamvepan som ska omvandlas till bärkassar syns modellen Fidéline Habimana från Åbo. Foto: Fidéline Habimanas Instagram-konto @fideliciouz.
Ladda ned bild

Mylly är världens mest mirakulösa köpcentrum i Reso. Köpcentret är det största i Egentliga Finland och har nästan fem miljoner besökare om året. 150 affärer, 3 000 parkeringsplatser och en handelsyta på 91 000 m2 garanterar det största utbudet av affärer och tjänster i regionen.

Andra språk