Man Yau: Passage, HAM galleria 13.1.–3.3.2024

Man Yaun näyttelyssä esitettävä installaatio on vertauskuvauksellinen sommitelma klassisesta eurooppalaisesta puutarhasta, joka tunnetaan sen symmetriasta ja tarkkaan säännellystä, keinotekoisesta “luonnosta.”

Man Yau: Wheel of Fortune, 2024 (yksityiskohta). © Man Yau.

Tarkkailen kuivattuja terälehtiä työhuoneellani. Haluaisin unelmoida jostakin muusta, mutta se mitä olen aikeissa tehdä, lähtee muistoista ja tuntemuksistani, joissa sormeni ovat nurin vääntyneet ja kämmenteni iho rikki.

Terälehdet ovat niin ohuita, että niistä voi leikata vain vähän kerrallaan. Liian suuren palan irrottaminen hajottaisi kerran elossa olleen kasvinosan juovineen, soluineen ja ilmarakkoineen. Ja kun jokainen on asetettu paikoilleen, niistä muodostuu kuvia, jotka sulautuvat osaksi tarkkaan säädeltyä puutarhaa.

Ne täytyy pakottaa pysymään koossa.

Näyttelyn keskeisenä lähtökohtana on ilmentää eksotisoinnin kohteena olemista: samanaikaista esillä ja puristuksissa olemisen tunnetta.

Puutarha symboloi tapaa luoda esteettisesti miellyttäviä kehyksiä ja näennäisen kauniita maisemia, joissa luonto ja ihmiskeho käsitellään tavaran tai somisteen kaltaisina objekteina. Installaation tilanjakajat sisältävät erilaisia lasien väliin prässättyjä kuvituksia kuivatuista kukista, kuten esimerkiksi korsetin, chopine-kengät sekä viktoriaaniselle aikakaudelle tyypillisiä aitaelementtejä. Tengujo-paperissa on toistuva chinoiserie-tyylinen kuvio, jonka päälle on piirretty kuvia pakotetuista ja vääntyneistä kehon osista.

Onnenpyörää muistuttava kineettinen veistos koostuu kahdeksasta sektorista, sisältäen erilaisia mahdollisia kohtaloita rakkaudesta epäonneen. Teos on kuitenkin motorisoitu siten, ettei se pysähdy koskaan.

---

Helsingissä asuva Man Yau (s. 1991) käsittelee taiteessaan identiteettiä ja eksotisoiduksi tulemisen kokemusta kuvanveiston keinoin. Hän lainaa veistoksiinsa tunnistettavia muotoja ja tilanteita, yhdistäen niitä politisoituneisiin materiaaleihin, kuten posliiniin tai silkkiin. Hänen työskentelyssään on keskeistä arkisiin esineisiin liitetyt arvot ja historia, joita uudelleen muovaamalla Yau tutkii arvokäsityksiä rodullisissa, sukupuolittuneissa ja yleisesti hyväksytyissä narratiiveissa.

Näyttelyä ovat tukeneet Alfred Kordelinin säätiö sekä Greta ja Alfred Runebergin Säätiö.

Kiitos: Lasimasi Oy, LIITOS, Kalasataman Seripaja ry, Karhinen Oy ja Syväsen Kukka. Lisäksi taiteilija haluaa lämpimästi kiittää tuotantoon osallistuneita Eetu Huhtalaa, Emilia Tanneria ja Jaakko Pietiläistä.

HAM gallerian näyttelyt vuonna 2024 ovat saaneet tukea Museovirastolta.

Man Yau: Passage, HAM galleria 13.1.–3.3.2024

Lisätietoja:

Kuraattori Satu Metsola, HAM, 040 635 6891, satu.metsola@hamhelsinki.fi

Näyttelystä ei järjestetä mediatilaisuutta.

Näyttelyn avajaisia vietetään perjantaina 12.1.2024 klo 17–19.

Man Yau: Wheel of Fortune, 2024 (yksityiskohta). © Man Yau.
Man Yau: Maze, 2024 (yksityiskohta). © Man Yau.
Man Yau: Maze, 2024 (yksityiskohta prosessista). © Man Yau.
Man Yau: Maze, 2024 (yksityiskohta). © Man Yau.

HAM galleria

HAM galleria on HAMin näyttelytila, joka on profiloitunut ajankohtaisen ja uuden nykytaiteen esittelyyn.

Tennispalatsi / Eteläinen Rautatiekatu 8, 00100 Helsinki
Avoinna ti 10–17.30, ke–su 11.30–19, ma suljettu

Muut kielet

Konsten tar med sig idéer om växande, omtanke och närvaro till nya daghem25.4.2024 12:30:00 EEST | Tiedote

Brukarna på tre nyligen färdigställda daghem har fått nya offentliga konstverk att glädjas åt. Kirsi Kivivirta har skapet ett verk för daghemmet Soittaja i Gamlas, Sanna Kannisto för daghemmet Nuotti i Bocksbacka och Bogna Wisniewska för daghemmet Longinoja i Nedre Malm. Konstverken har beröringspunkter med växande, lyssnande och i vid bemärkelse med samspelet mellan människan och hennes livsmiljö.

Taide tuo kasvun, välittämisen ja läsnäolon teemoja uusiin päiväkoteihin25.4.2024 12:30:00 EEST | Tiedote

Kolmen vastavalmistuneen helsinkiläisen päiväkodin käyttäjät ovat saaneet ilokseen uutta julkista taidetta. Kirsi Kivivirralta on valmistunut teos Päiväkoti Soittajaan Kannelmäkeen, Sanna Kannistolta Päiväkoti Nuottiin Pukinmäkeen ja Bogna Wisniewskalta Longinojan päiväkotiin Malmille. Taideteoksista löytyy yhteyksiä kasvuun, kuuntelemiseen ja laajemminkin ihmisen ja elinympäristön väliseen vuorovaikutukseen.

Art brings themes of growth, caring, and presence to newly built daycare centers25.4.2024 12:30:00 EEST | Press release

Three newly built daycare centers in Helsinki have received new public art, to the delight of their users. Kirsi Kivivirta has created a work for Daycare Soittaja in Kannelmäki, Sanna Kannisto for Daycare Nuotti in Pukinmäki, and Bogna Wisniewska for Daycare Longinoja in Malmi. The works address themes of growth, listening, and the broader interaction between humans and their environment.