HAM Helsingin taidemuseo

Man Yau: Passage, HAM galleriet 13.1–3.3.2024

Dela

Man Yaus installation är en allegorisk komposition som återger den klassiska europeiska trädgården, känd för sin symmetri och noggrant reglerade, konstgjorda ”natur”.

Man Yau: Wheel of Fortune, 2024 (detalj). © Man Yau.
Man Yau: Wheel of Fortune, 2024 (detalj). © Man Yau.

Jag iakttar torkade kronblad i mitt arbetsrum. Jag skulle vilja drömma om något annat, men det jag har för avsikt att göra har sitt ursprung i minnen och förnimmelser där mina fingrar vrids åt fel håll och det finns sår på mina handflator.

Kronbladen är så tunna att man bara kan klippa bort lite av dem åt gången. Om man tar en för stor bit förstörs den en gång levande växtdelens bladnerver, celler och klyvöppningar. När alla kronblad hittat sin plats uppstår bilder som smälter samman till en noggrant kontrollerad trädgård.

Man måste tvinga dem att hållas samman.

Utställningens centrala utgångspunkt är att ge uttryck för hur det är att bli exotiserad: känslan av att samtidigt vara exponerad och trängd.

Trädgården är en symbol för hur man skapar estetiskt tilltalande omständigheter och skenbart vackra landskap där naturen och människokroppen objektifieras och behandlas som föremål eller dekorationer. Illustrationerna som ingår i installationens rumsavdelare är gjorda av torkade blommor som pressats mellan glas. De föreställer till exempel korsetter, chopiner och viktorianska staket. På Tengujopapper har Yau tryckt ett repetitivt mönster i chinoiserie-stil och dessutom tecknat kroppsdelar som tvingas eller förvrids.

Den kinetiska skulpturen påminner om ett lyckohjul. Dess åtta sektorer representerar olika öden med allt från kärlek till olycka. Verket är motoriserat och stannar aldrig.

---

Man Yau (f. 1991) är en bildkonstnär som är bosatt i Helsingfors. I sin skulpturkonst behandlar hon identitet och upplevelsen av att vara exotiserad. Hon lånar bekanta former och situationer, och förenar dem med politiserat material som till exempel porslin och silke. Värderingar och historia som förknippas med vardagsföremål har en central betydelse i hennes konstnärliga arbete. Genom att omarbeta deras form undersöker Yau värderingar i narrativ som präglas av ras, kön och det allmänt accepterade.

Utställningen har fått stöd av Alfred Kordelins stiftelse samt Greta och Alfred Runebergs Stiftelse.

Tack: Lasimasi Oy, LIITOS, Kalasataman Seripaja ry, Karhinen Oy och Syväsen Kukka. Dessutom vill konstnären varmt tacka Eetu Huhtala, Emilia Tanner och Jaakko Pietilä som varit med om att förverkliga utställningen.

Utställningarna i HAM galleriet år 2024 har fått stöd från Museiverket.

Man Yau: Passage, HAM gallery 13.1–3.3.2024

Ytterligare information: 

Amanuens Satu Metsola, HAM, 040 635 6891, satu.metsola@hamhelsinki.fi

Ett evenemang för media kommer inte att ordnas.

Utställningens vernissage på fredagen 12.1.2024 kl. 17–19.

Nyckelord

Bilder

Man Yau: Wheel of Fortune, 2024 (detalj). © Man Yau.
Man Yau: Wheel of Fortune, 2024 (detalj). © Man Yau.
Ladda ned bild
Man Yau: Maze, 2024 (detalj). © Man Yau.
Man Yau: Maze, 2024 (detalj). © Man Yau.
Ladda ned bild
Man Yau: Maze, 2024 (detalj från processen). © Man Yau.
Man Yau: Maze, 2024 (detalj från processen). © Man Yau.
Ladda ned bild
Man Yau: Maze, 2024 (detalj). © Man Yau.
Man Yau: Maze, 2024 (detalj). © Man Yau.
Ladda ned bild
Man Yau: Wheel of Fortune, 2024 (detalj). © Man Yau.
Man Yau: Wheel of Fortune, 2024 (detalj). © Man Yau.
Ladda ned bild

Länkar

HAM galleriet

HAM galleriet är HAMs utställningslokal med fokus på att visa upp aktuell och ny samtidskonst.

Tennispalatset, Södra Järnvägsgatan 8, 00100 Helsingfors
Öppettider: tis 10–17.30, ons–sön 11.30–19, mån stängt

Andra språk

Följ HAM Helsingin taidemuseo

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från HAM Helsingin taidemuseo

Konsten tar med sig idéer om växande, omtanke och närvaro till nya daghem25.4.2024 12:30:00 EEST | Tiedote

Brukarna på tre nyligen färdigställda daghem har fått nya offentliga konstverk att glädjas åt. Kirsi Kivivirta har skapet ett verk för daghemmet Soittaja i Gamlas, Sanna Kannisto för daghemmet Nuotti i Bocksbacka och Bogna Wisniewska för daghemmet Longinoja i Nedre Malm. Konstverken har beröringspunkter med växande, lyssnande och i vid bemärkelse med samspelet mellan människan och hennes livsmiljö.

Taide tuo kasvun, välittämisen ja läsnäolon teemoja uusiin päiväkoteihin25.4.2024 12:30:00 EEST | Tiedote

Kolmen vastavalmistuneen helsinkiläisen päiväkodin käyttäjät ovat saaneet ilokseen uutta julkista taidetta. Kirsi Kivivirralta on valmistunut teos Päiväkoti Soittajaan Kannelmäkeen, Sanna Kannistolta Päiväkoti Nuottiin Pukinmäkeen ja Bogna Wisniewskalta Longinojan päiväkotiin Malmille. Taideteoksista löytyy yhteyksiä kasvuun, kuuntelemiseen ja laajemminkin ihmisen ja elinympäristön väliseen vuorovaikutukseen.

Art brings themes of growth, caring, and presence to newly built daycare centers25.4.2024 12:30:00 EEST | Press release

Three newly built daycare centers in Helsinki have received new public art, to the delight of their users. Kirsi Kivivirta has created a work for Daycare Soittaja in Kannelmäki, Sanna Kannisto for Daycare Nuotti in Pukinmäki, and Bogna Wisniewska for Daycare Longinoja in Malmi. The works address themes of growth, listening, and the broader interaction between humans and their environment.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye