Veslatec förvärvar en pionjär inom lyftutrustning – stark internationalisering i sikte

I december köpte Veslatec Oy upp lyftutrustningstillverkaren Nordlift Oy. Genom företagsförvärvet stärker Veslatec sin position på den internationella marknaden och utvidgar samtidigt sitt produktsortiment.

Aki Norrbacka, Jani Poikkimäki och Tom Bergström i Veslatecs fabrik.
– Nordlifts lyftutrustning gör Veslatecs affärsverksamhet ännu mer internationell, tack vare omfattande export till Norden och Centraleuropa, säger Veslatecs utvecklingschef Aki Norrbacka (till vänster), försäljningschef Jani Poikkimäki (i mitten) samt vd Tom Bergström. FOTO: Markus Loppi/Herea

Vasaföretaget Veslatec har förvärvat lyftutrustningstillverkaren Nordlift Oy den 11 december 2023.  I och med företagsaffären blir Sodankyläföretaget Nordlift Veslatecs dotterbolag.

Nordlift Oy är ett pionjärföretag inom lyftutrustning. Företaget är känt internationellt för sina speciallyftare samt för att dess lyftare kan lyfta hela tåg. Genom förvärvet stärker Veslatec sin position på den internationella marknaden och breddar sitt produktsortiment.

– Nordlift är mer konkurrenskraftig på den internationella marknaden eftersom hela produktionen kan skötas i de egna fabrikerna. Nordlift har expertis inom planering, svetsning, montering och testning av lyftutrustning, medan Veslatec behärskar laserskärning och vidarebehandling, sammanfattar Veslatecs vd Tom Bergström.

Tack vare företagsförvärvet stärker Veslatec sin internationella affärsverksamhet. Nordlift hade en omsättning på 2,3 miljoner euro förra året och mer än hälften av affärsverksamheten kom från export. För Veslatecs del var motsvarande andel cirka 17 procent av en omsättning på 7,5 miljoner euro.

– Nordlift tar oss ut i världen. Vårt eget försäljningskontor i Tyskland hanterar handeln i Europa och internationellt. Slutkunderna finns över hela världen, säger Bergström.

Matti Ranttila, som fungerat som vd för Nordlift, kommer att fortsätta som delägare och rådgivare i ytterligare två år. Bland flertalet intressenter stack Veslatec ut med sin breda kompetens och produktionskapacitet.

– Jag tror starkt på Veslatecs förmåga att tillverka och exportera Nordlifts högkvalitativa produkter till globala marknader. Produktutvecklingen har pågått i årtionden och produkterna är redan etablerade internationellt. Jag kan med gott samvete överlämna mitt livsverk till de yngre, säger Ranttila.

– Vi är mycket måna om att fortsätta utveckla vår egen produktverksamhet med kundernas önskemål i första rummet. Vårt mål är att i allt högre grad skräddarsy lyftutrustning på ett projektbaserat sätt, avslutar Bergström.

Veslatec Oy grundades år 1989 och har cirka 40 anställda. Förra årets omsättning var cirka 7,5 miljoner euro. Företagets huvudsakliga verksamhetsområden är tillverkning av metallprodukter, bearbetning av metallprodukter och laserskärning. Veslatec är baserat i Vasa, med ytterligare en fabrik i Björneborg och ett planerings- och försäljningskontor i Asikkala.

Nordlift Oy har tillverkat lyftutrustning sedan år 1977. Nordlifts omsättning år 2022 var cirka 2,3 miljoner euro. Företaget tillverkar i huvudsak lyft- och transportutrustning. Nordlifts kunder inkluderar statliga aktörer och tunga industriföretag både i Finland och internationellt. Företaget är baserat i Sodankylä.

Veslatec

Veslatec-logo

Andra språk

Följ Herea Oy

Senaste pressmeddelandena från Herea Oy

Genombrott för Vasaföretaget Adiabatix: betydande leverans för kärnkraftverk till ett av världens största energibolag5.12.2023 06:00:00 EET | Tiedote

Vaasalaiselle Adiabatixille läpimurto: merkittävä ydinvoima-alan toimitus yhdelle maailman suurimmista energiayhtiöistä5.12.2023 06:00:00 EET | Tiedote

Vaasalainen Adiabatix on sopinut yhdessä ranskalaisen partnerinsa Altradin kanssa merkittävästä toimituksesta yhdelle maailman suurimmista energiayhtiöistä, ranskalaiselle EDF:lle. Toimituksessa on kyse Adiabatixin kehittämästä RMI (Reflective Metallic Insulation) -eristeratkaisusta, joka on suunniteltu parantamaan ydinvoimaloiden turvallisuutta. Adiabatix toimittaa EDF:lle RMI-eristeratkaisut 20:een Ranskassa sijaitsevaan ydinreaktoriin. Ensimmäiset toimitukset tehdään vuonna 2025, ja projekti valmistuu vuoden 2030 loppuun mennessä.

Forskare har upptäckt en helt ny bakterieordning som kan vara avgörande för att förbättra produktionen av biogas4.10.2023 06:30:00 EEST | Tiedote

Darwinibacteriales, som precis fått sitt namn, är en av de vanligast förekommande grupperna av mikroorganismer som ingår i den anaeroba nedbrytningen, dvs. den nedbrytning av organiskt material som skapar biogas. Upptäckten gjordes av forskare från det EU-finansierade projektet Micro4Biogas, inom vilket man analyserade 80 prover från 45 biogasanläggningar över hela Europa för att studera och förbättra produktionen av detta förnybara bränsle. Upptäckten har offentliggjorts för vetenskapssamfundet i två artiklar som publicerats på förpubliceringsarkivet bioRxiv i väntan på peer review-granskning.

Tutkijat löytäneet uuden bakteerilahkon – mahdollinen avain biokaasutuotannon kehittämiseen4.10.2023 06:30:00 EEST | Tiedote

Vastikään Darwinbacterialeksi nimetty lahko on yksi runsaimmin esiintyvistä biokaasua synnyttävässä mädätysprosessissa osallisena olevista mikro-organismien taksonomisista ryhmistä. Löydön tekivät EU:n rahoittaman Micro4Biogas-projektin tutkijat. Tutkijat analysoivat 80 näytettä 45 biokaasulaitoksesta ympäri Eurooppaa. Analysoinnin tarkoituksena oli tutkia ja kehittää kyseisen uusiutuvan polttoaineen tuotantoa. Löydöstä on tiedotettu tiedeyhteisölle kahdessa tutkimuksessa, jotka julkaistiin biologian alan ennakkojulkaisuarkisto bioRxiv:ssa. Tutkimukset odottavat vertaisarviointia.