DNA:n joulukuun ja koko vuoden 2023 myydyimmät puhelimet, älykellot ja tietokoneet

Kellopuhelinten kysyntä kasvoi entisestään vuonna 2023 ottaen yhä vakiintuneemman aseman DNA:n myydyimpien älykellojen listoilla. Samsung, Apple, ja OnePlus nousivat suosituimmiksi älypuhelimien valmistajiksi vuonna 2023. Suosikkivalmistajaksi ylsi kuitenkin kirkkaasti Apple, joka komeili niin DNA:n vuoden 2023 myydyimpien puhelinten, älykellojen kuin tietokoneiden listojen kärjessä.

DNA:n vuoden 2023 myydyin puhelin, älykello ja tietokone olivat jo kolmatta vuotta peräkkäin kaikki Applen valmistamia (Apple iPhone 13 5G, Apple Watch SE GPS ja Apple MacBook Air 13'' 2020). Puhelinten osalta Apple on pitänyt jo vuodesta 2020 lähtien DNA:n vuoden myydyimmän puhelimen paikkaa – vain kysytyimmän iPhone-puhelimen sukupolvi on vaihtunut vuosittain.

”Apple on niin kuluttajien kuin yritysasiakkaidenkin kestosuosikki. Tästä kertoo paljon se, että syyskuussa myyntiin tullut lippulaivamalli iPhone 15 Pro Max oli jo joulukuussa kuluttaja-asiakkaiden myydyin puhelin. Applen lisäksi myös Samsungin ja OnePlussan puhelimet olivat erityisen kysyttyjä vuonna 2023”, kertoo DNA Kaupan toimitusjohtaja Sami Aavikko.

DNA:n laaja valikoima kiinnosti kuluttajia selkeästi koko vuoden lisäksi myös joululahjaostoksilla, joka näkyi erityisesti ennätyksellisen vilkkaana Black Friday -sesonkina. Puhelinten lisäksi myös älykellot ja aktiivisuusrannekkeet olivat haluttuja lahjatuotteita. Vuoden viimeisellä vuosineljänneksellä myydyimpien tietokoneiden listaa hallitsivat erityisesti korkeakouluopiskelijoiden suosimat Applen MacBookit sekä Acer-valmistajan tietokoneet, kuten vuoden toiseksi myydyin tietokone Acer Aspire 3.

”Puhelin on suosikkilahja vuodesta toiseen, minkä lisäksi lahjapaketeista on löytynyt paljon älykelloja, joiden joulumyynti suuntautui uusimpiin ja halutuimpiin tuotteisiin. Myös tietokoneet, ja pelitarvikkeet ovat olleet suosittuja lahjoja”, Aavikko kertoo.

Applen suosikkien jälkeen kysytyimmäksi älykelloksi nousee kellopuhelin

Apple hallitsee myös vuoden 2023 myydyimpien älykellojen kahta kärkisijaa, Apple Watch SE GPS ja Apple Watch Series 8 GPS -malleillaan. Yleisesti ottaen kiinnostusta herättivät erityisesti yhä monipuolisemmilla ominaisuuksilla varustetut älykellot – mobiilidata- ja maksuominaisuus sekä laaja hyvinvoinnin seuraaminen ovat ominaisuuksia, joita kuluttajat arvostavat yhä enemmän. Toiminnoiltaan monipuolisten älykellojen lisäksi myös lapsille suunnatut kellopuhelimet olivat erityisen suosittuja.

”Aloitimme kellopuhelinten myynnin vuoden 2022 kesällä, josta lähtien näiden suosio on ollut käytännössä jatkuvassa kasvussa. Suositun Xplora-valmistajan kellopuhelimet ovat pysytelleet yhä vahvemmin DNA:n myydyimpien älykellojen ja rannekkeiden listalla. Helppokäyttöiset kellopuhelimet ovat erityisen hyvä vaihtoehto perheen pienemmille aloittaa puhelimen käytön harjoittelu, kun näillä voi ainoastaan soittaa ja lähettää viestejä. Kellopuhelinten kysyntä tulee varmasti jatkumaan myös seuraavana vuonna”, sanoo Aavikko.

”Lisäksi uskon tietoturvan merkityksen korostuvan vuonna 2024 entisestään ja tämä näkyy jo nyt asiakkaidemme ostokäyttäytymisessä. Epävarma maailmantilanne ja kasvava verkkorikollisuus ovat selkeästi lisänneet asiakkaidemme kiinnostusta tietoturvapalveluitamme kohtaan. Tietokoneiden suojaamisen lisäksi asiakkaat tunnistavat yhä paremmin myös puhelinten ja tablettien tietoturvauhilta suojaamisen tärkeyden”, jatkaa Aavikko.

DNA julkaisee myydyimmät puhelimet ja älykellot -seurannan kuukausittain, aina kuukauden ensimmäisenä arkipäivänä. Lisäksi DNA julkaisee myydyimmät tietokoneet -seurannan jokaisen kvartaalin lopussa samassa yhteydessä. Tiedot perustuvat DNA:n eri myyntikanavissa kerättäviin myyntilukuihin. Aiempien kuukausien myyntitilastot löytyvät täältä.

DNA:n myydyimmät puhelimet joulukuussa 2023

14. Huawei Band 8
  15. Huawei Band 7

DNA:n myydyimmät tietokoneet loka–joulukuussa 2023

1. Apple MacBook Air 13'' (2020)
  2. Acer Aspire 3
  3. ASUS Chromebook CX14
  4. Lenovo IdeaPad 1 15,6"
  5. Apple MacBook Pro 13" (2022)
  6. Acer Nitro 5
  7. ASUS Vivobook Go 15
  8. ASUS TUF Gaming F15
  9. Acer Extensa 15
  10. Acer Chromebook 314 CB314-2H-K1GJ
  11. Lenovo IdeaPad 1 17,3"
  12. Apple MacBook Air 13'' (2022)
  13. Samsung Galaxy Book3
  14. Acer Nitro N50
  15. Acer Aspire 1

DNA:n myydyimmät tietokoneet vuonna 2023

1. Apple MacBook Air 13'' (2020)
  2. Acer Aspire 3
  3. Apple MacBook Air 13'' (2022)
  4. Apple MacBook Pro 13" (2022)
  5. Acer Extensa 15
  6. Lenovo IdeaPad 1 14"
  7. Acer Nitro N50
  8. ASUS Vivobook Go 12
  9. Lenovo IdeaPad 1 15,6"
  10. Acer Nitro 5
  11. HP Laptop 14s
  12. Acer Chromebook CB315-4H-C1K3
  13. ASUS TUF Gaming F15
  14. ASUS Chromebook CX14
  15. ASUS Vivobook X515

Lisätietoja medialle

Toimitusjohtaja Sami Aavikko, DNA Kauppa Oy, puh. 044 044 3069, sami.aavikko@dna.fi
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi

Avainsanat

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2022 liikevaihtomme oli 997 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 700 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi - http://www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj. DNA Kauppa on Suomen laajin matkapuhelimia ja muita mobiilipäätelaitteita sekä matkaviestinliittymiä myyvä ketju, johon kuuluu noin 60 myymälää. DNA Kaupan valikoimissa ovat myös tv- ja laajakaistapalvelut sekä niihin liittyvät päätelaitteet. Ketju on osa DNA-konsernia, jonka liikevaihto vuonna 2022 oli 997 miljoonaa euroa. DNA:lla on 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi - http://www.dna.fi, X:ssä @DNA_fi ja Facebookissa.

DNA:n käyttämä 5G-verkko yltää nyt Etelä-Karjalassa liki joka kolkkaan11.4.2024 09:55:00 EEST | Tiedote

DNA:n käyttämän 5G-verkon rakennustyöt Etelä-Karjalassa ovat saavuttaneet pisteen, jossa 5G-verkon peitto yltää maakunnassa liki kaikkialle ja asukkaiden tavoittavuus lähestyy 100 prosentin tasoa heidän asuinpaikkojensa perusteella. Koko maan tasolla kuuluvuudessa on kuitenkin yhä alueellista vaihtelua, minkä vuoksi verkkoa parannetaan jatkuvasti. Tavoite on erityisesti maantieteellisen peiton vahvistaminen ja kasvattaminen. Laskennallisesti 5G-verkko tavoittaa noin 96 prosenttia suomalaisista koko maassa, yhteensä yli 250 paikkakunnalla. 5G-rakentamisen myötä paranevat myös 4G-yhteydet.

DNA’s 5G network now reaches almost every corner of South Karelia11.4.2024 09:55:00 EEST | Press release

DNA’s 5G network in South Karelia now reaches nearly all parts of the region, and coverage of the population is approaching 100% based on residents’ location. At the national level, however, there are still regional variations in coverage, which is why the network is constantly being improved. In particular, DNA’s goal is to reinforce and increase geographic coverage. The 5G network has a theoretical coverage of around 96% of Finland’s population in more than 250 localities. The construction of 5G infrastructure also improves 4G connections.