SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Miehet ostavat juhlavaatteensa nyt marketista: Prisman myynti kasvoi jo viisinkertaiseksi - tutkimus paljasti kuinka usein kauluspaita päivitetään

Jaa

Aiemmin moni on saattanut vierastaa ajatusta ostaa puku marketista, mutta Prisman tuoreiden myyntilukujen valossa tähän on tulossa muutos: miesten juhlapukeutumisen myynti marketissa on kasvanut jopa 5-kertaisesti viime vuoteen verrattuna ja Prismasta on tullut miesten pukeutumisen suosituin kauppa tutkimusten valossa. Prisman asiakasomistajille teettämästä tutkimuksesta selviää myös, että tälle juhlakaudelle miesten suosituin juhlatyyli on smart casual.

Sami Heiskanen

Prisman pukeutumisen myyntipäällikkö Jonna Halme-Räsänen kertoo, että juhlapukeutumisen tuotteiden hankkiminen marketista on muodostunut arkipäiväiseksi ja jopa trendikkääksi valinnaksi. 

“Kaikkien juhlapukeutumisen tuotteiden, esimerkiksi puvuntakkien, liivien, housujen ja pukupaitojen myynti on noussut yli 50 prosenttia edellisvuoteen verrattuna ja se on myös kolminkertaistunut verrattuna koronaa edeltävään aikaan. Miesten juhlapukeutumisessa pitkään trendinä ollut “smart casual” juhlapukeutuminen näkyy myös Prismassa edelleen kasvavana ilmiönä”, Halme-Räsänen kertoo. 

Smart casual juhlapukeutumisessa yhdistellään hieman arkisempia, mutta silti siistejä vaatteita keskenään. Irtotakin ja kauluspaidan kanssa puetaan siistit housut, esimerkiksi tummat farkut tai chinot. Pukeutumisen muunneltavuus eri tilaisuuksien mukaan arjesta juhlaan korostuu. Töiden jälkeen muokataan päivän asua lisäämällä irtotakki ja esimerkiksi solmuke. 

Prisman teettämään tutkimukseen vastasi yli 4500 suomalaista, joista 23 prosenttia oli miehiä. Vastausten perusteella vaikka juhlapukeutumista haetaan yhä useammin marketin hyllyltä, yhdestä asiasta ei tingitä: Vain kaksi prosenttia kertoo ostavansa pukunsa verkkokaupasta. Eli myymälässä  halutaan yhä sovittaa vaatteita ja varmistaa istuvuus ennen ostopäätöstä.  

Tumma puku luottovaatteena 

Ei tule yllätyksenä, että klassinen tumma puku nousee myös miesten luottovaatteeksi juhlista puhuttaessa. Tumma puku on perinteinen valinta erilaisiin tilaisuuksiin ja kuluttajat arvostavat puvun monikäyttöisyyttä ja helpoutta säilyttää tyylikkyys eri tilanteissa. Myös puvun pitkäikäisyys on tärkeä valintakriteeri, ja kuluttajat mieltävät nykyään marketista ostettavat vaatteet laadukkaiksi ja kestäviksi. 

“Juhlapukeutumisen väreistä ykkösenä on edelleen suomalaisille tyypillisenä musta. Valkoinen ja sininen väri tulevat heti perässä, mutta niiden suosio miesten juhlapukeutumisessa on laskenut viime vuoteen verrattuna”, Halme-Räsänen kertoo. 

Lisäksi Prisman tekemän kyselytutkimuksen mukaan miehet arvostavat tyylikkäitä kenkiä (32 %), solmioita ja rusetteja (24 %) sekä hyvin istuvia farkkuja (35 %) ja istuvaa t-paitaa (19 %). Erityisesti solmukkeet ovat myös nousseet suosituksi ja niitä onkin myyty marras-joulukuussa yli 60 prosenttia viime vuoteen verrattuna. 

Kauluspaita päivitetään kerran vuodessa 

Kyselytutkimuksen mukaan 70 prosenttia suomalaismiehistä ostaa uuden kauluspaidan kerran vuodessa, mikä osoittaa miesten kasvavaa kiinnostusta juhlavampien vaatteiden hankkimiseen. Halme-Räsänen näkee, että Prisman vetovoimatekijöinä miesten pukeutumisessa on myymälän saavutettavuus, ostamisen helppous, valikoima ja edullisuus. 

“Prisman miesten juhlamuodin osalta myyntidatasta nähdään selvästi se, että miehet päivittävät nyt erityisesti pukupaitansa ja sekä solmionsa tai solmukkeensa. Pukupaitoja on tänä syksynä myyty yli 20 kertainen määrä verrattuna viime syksyyn”, Halme-Räsänen kommentoi. 

Suomalaismiehet ovat selvästi omaksuneet uuden asenteen pukeutumiseen. 

*KT-profiilitutkimus miesten pukeutumisesta 2022, miesvastaajia 629. Kantar. 

*Puhetta pukeutumisesta  -tutkimus toteutettiin lokakuussa 2023, ja siihen vastasi 4501 henkilöä ikäjakaumalla alle 24– yli 75-vuotiaat. Heistä 73 prosenttia oli naisia ja 26 prosenttia miehiä. Tutkimus toteutettiin valtakunnallisesti. Feelback. 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Jonna Halme-Räsänen

Myyntipäällikkö, Pukeutuminen

jonna.halme-räsänen@sok.fi

Puh. +358 400 796 140

SOK viestintä

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Puh:050 472 2745viestinta@sok.fi

Kuvat

Sami Heiskanen
Lataa

Linkit

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​

Tarjoamme arjen palveluita päivittäistavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä, rautakaupassa ja oman pankkimme kautta. ​

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

#parempipaikkaelää

Prisma

Prisma on S-ryhmän perheystävällinen hypermarket, jossa on pysyvästi edullinen hintataso ja monipuolinen tuotevalikoima. Prismassa voit hoitaa kaikki kodin hankinnat yhdellä kauppamatkalla. Laajan päivittäistavaravalikoiman lisäksi Prismassa on kattava tarjonta kodin, vapaa-ajan ja pukeutumisen tuotteita. Prisma.fi-verkkokaupassa voit ostaa tuotteita ja tutustua osaan myymälöiden käyttötavaravalikoimasta. Suomessa on tällä hetkellä 76 Prismaa. www.prisma.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä ja Åhléns hankintayhteistyöhön – ruotsalaistavaratalon omien merkkien suosikkituotteet täydentävät jatkossa Sokoksen ja Prisman valikoimaa28.5.2025 15:00:00 EEST | Tiedote

SOK on solminut hankintayhteistyösopimuksen ruotsalaisen Åhléns-tavarataloketjun kanssa. Yhteistyö tuo Sokos-tavarataloihin, Prismoihin sekä sokos.fi- ja prisma.fi-verkkokauppoihin Åhlénsin suosittuja oma merkki -tuotteita naisten ja miesten muodin sekä kodin tuotealueilta. Ensimmäiset maistiaiset uudesta valikoimasta saapuvat myymälöihin kesän alussa.

Yli 1300 suomalaista vastasi: Näin paljon valmistujaislahjaan tulee käyttää rahaa – tällaisia ovat kevään suosikkilahjat28.5.2025 08:35:00 EEST | Tiedote

Kevään valmistujaislahjoihin tulisi käyttää suurimman osan mielestä vähintään 30 euroa, mutta enintään 100 euroa, kertoo Prisman asiakasomistajilleen teettämä tuore kyselytutkimus. Yli 1300 vastaajaa kertoivat myös, mitkä ovat heidän mielestään sopivimmat valmistujaislahjat sekä parhaat omalle kohdalle osuneet lahjat ja huomionosoitukset valmistumisen kunniaksi. Prisman asiantuntija ennakoi, että tänä vuonna suosituimpien lahjojen joukossa ovat astia- ja aterinsarjat.

Prisman data: Suomalaiset innostuivat perinteisestä havukasvista – jopa 30 % kasvu pihoilla ja puutarhoissa15.5.2025 08:40:00 EEST | Tiedote

Kevät on ollut toistaiseksi viileä, mutta se ei ole lannistanut suomalaisia pihojenlaittajia, kertoo Prisman tuore myyntidata. Esimerkiksi lannoitteita on myyty jo 10 prosenttia edellisvuotta enemmän ja terassien käsittelyyn tarkoitettujen puuöljyjen myynti on noussut jopa 50 prosenttia. Datasta käy myös selväksi, että suomalaiset puutarhurit ovat tänä vuonna innostuneet toden teolla tuijista. Samalla uusi jätelaki on näkynyt selvästi kompostikuivikkeen myynnissä.

Prisman ja Sokoksen noutopiste joka kylään – S-ryhmä valjastaa suurimman valttinsa asiakasomistajien eduksi7.5.2025 15:05:37 EEST | Tiedote

Asiakkaat voivat tulevaisuudessa noutaa Prisman ja Sokoksen verkkokaupan ostoksensa S-ryhmän ruokakauppoihin tulevista ässänvihreistä noutolokerikoista ympäri Suomen. S-ryhmässä on kehitetty suosittua käyttötavarakaupan verkkokauppojen myymälänoutoa usean vuoden ajan ja tällä hetkellä myymälänouto toimii Prismoissa ja Sokoksissa. Tulevina vuosina mukaan valjastetaan S-ryhmän ainutlaatuisen laaja toimipaikkaverkosto, jotta asiakkaiden arki helpottuu entisestään. Tarkoituksena on toimittaa tuotteet asiakkaille nopeasti, edullisesti ja harppauksen ekologisemmin.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye