Miehet ostavat juhlavaatteensa nyt marketista: Prisman myynti kasvoi jo viisinkertaiseksi - tutkimus paljasti kuinka usein kauluspaita päivitetään
Aiemmin moni on saattanut vierastaa ajatusta ostaa puku marketista, mutta Prisman tuoreiden myyntilukujen valossa tähän on tulossa muutos: miesten juhlapukeutumisen myynti marketissa on kasvanut jopa 5-kertaisesti viime vuoteen verrattuna ja Prismasta on tullut miesten pukeutumisen suosituin kauppa tutkimusten valossa. Prisman asiakasomistajille teettämästä tutkimuksesta selviää myös, että tälle juhlakaudelle miesten suosituin juhlatyyli on smart casual.

Prisman pukeutumisen myyntipäällikkö Jonna Halme-Räsänen kertoo, että juhlapukeutumisen tuotteiden hankkiminen marketista on muodostunut arkipäiväiseksi ja jopa trendikkääksi valinnaksi.
“Kaikkien juhlapukeutumisen tuotteiden, esimerkiksi puvuntakkien, liivien, housujen ja pukupaitojen myynti on noussut yli 50 prosenttia edellisvuoteen verrattuna ja se on myös kolminkertaistunut verrattuna koronaa edeltävään aikaan. Miesten juhlapukeutumisessa pitkään trendinä ollut “smart casual” juhlapukeutuminen näkyy myös Prismassa edelleen kasvavana ilmiönä”, Halme-Räsänen kertoo.
Smart casual juhlapukeutumisessa yhdistellään hieman arkisempia, mutta silti siistejä vaatteita keskenään. Irtotakin ja kauluspaidan kanssa puetaan siistit housut, esimerkiksi tummat farkut tai chinot. Pukeutumisen muunneltavuus eri tilaisuuksien mukaan arjesta juhlaan korostuu. Töiden jälkeen muokataan päivän asua lisäämällä irtotakki ja esimerkiksi solmuke.
Prisman teettämään tutkimukseen vastasi yli 4500 suomalaista, joista 23 prosenttia oli miehiä. Vastausten perusteella vaikka juhlapukeutumista haetaan yhä useammin marketin hyllyltä, yhdestä asiasta ei tingitä: Vain kaksi prosenttia kertoo ostavansa pukunsa verkkokaupasta. Eli myymälässä halutaan yhä sovittaa vaatteita ja varmistaa istuvuus ennen ostopäätöstä.
Tumma puku luottovaatteena
Ei tule yllätyksenä, että klassinen tumma puku nousee myös miesten luottovaatteeksi juhlista puhuttaessa. Tumma puku on perinteinen valinta erilaisiin tilaisuuksiin ja kuluttajat arvostavat puvun monikäyttöisyyttä ja helpoutta säilyttää tyylikkyys eri tilanteissa. Myös puvun pitkäikäisyys on tärkeä valintakriteeri, ja kuluttajat mieltävät nykyään marketista ostettavat vaatteet laadukkaiksi ja kestäviksi.
“Juhlapukeutumisen väreistä ykkösenä on edelleen suomalaisille tyypillisenä musta. Valkoinen ja sininen väri tulevat heti perässä, mutta niiden suosio miesten juhlapukeutumisessa on laskenut viime vuoteen verrattuna”, Halme-Räsänen kertoo.
Lisäksi Prisman tekemän kyselytutkimuksen mukaan miehet arvostavat tyylikkäitä kenkiä (32 %), solmioita ja rusetteja (24 %) sekä hyvin istuvia farkkuja (35 %) ja istuvaa t-paitaa (19 %). Erityisesti solmukkeet ovat myös nousseet suosituksi ja niitä onkin myyty marras-joulukuussa yli 60 prosenttia viime vuoteen verrattuna.
Kauluspaita päivitetään kerran vuodessa
Kyselytutkimuksen mukaan 70 prosenttia suomalaismiehistä ostaa uuden kauluspaidan kerran vuodessa, mikä osoittaa miesten kasvavaa kiinnostusta juhlavampien vaatteiden hankkimiseen. Halme-Räsänen näkee, että Prisman vetovoimatekijöinä miesten pukeutumisessa on myymälän saavutettavuus, ostamisen helppous, valikoima ja edullisuus.
“Prisman miesten juhlamuodin osalta myyntidatasta nähdään selvästi se, että miehet päivittävät nyt erityisesti pukupaitansa ja sekä solmionsa tai solmukkeensa. Pukupaitoja on tänä syksynä myyty yli 20 kertainen määrä verrattuna viime syksyyn”, Halme-Räsänen kommentoi.
Suomalaismiehet ovat selvästi omaksuneet uuden asenteen pukeutumiseen.
*KT-profiilitutkimus miesten pukeutumisesta 2022, miesvastaajia 629. Kantar.
*Puhetta pukeutumisesta -tutkimus toteutettiin lokakuussa 2023, ja siihen vastasi 4501 henkilöä ikäjakaumalla alle 24– yli 75-vuotiaat. Heistä 73 prosenttia oli naisia ja 26 prosenttia miehiä. Tutkimus toteutettiin valtakunnallisesti. Feelback.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jonna Halme-Räsänen
Myyntipäällikkö, Pukeutuminen
jonna.halme-räsänen@sok.fi
Puh. +358 400 796 140
SOK viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.
Kuvat

Linkit
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäistavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä, rautakaupassa ja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Prisma
Prisma on S-ryhmän perheystävällinen hypermarket, jossa on pysyvästi edullinen hintataso ja monipuolinen tuotevalikoima. Prismassa voit hoitaa kaikki kodin hankinnat yhdellä kauppamatkalla. Laajan päivittäistavaravalikoiman lisäksi Prismassa on kattava tarjonta kodin, vapaa-ajan ja pukeutumisen tuotteita. Prisma.fi-verkkokaupassa voit ostaa tuotteita ja tutustua osaan myymälöiden käyttötavaravalikoimasta. Suomessa on tällä hetkellä 76 Prismaa. www.prisma.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Ilmanpuhdistimien myynti tuplaantui eikä pöytätuuletin enää kelpaa kaikille – Prisman myyntidata kertoo, mitä koteihin kesällä halutaan15.7.2025 09:14:18 EEST | Tiedote
Suomalaiset panostavat selvästi aiempaa enemmän kotinsa ilmanlaatuun ja viilennykseen kesäisin, kertoo Prisman tuore myyntidata. Datan mukaan ilmanpuhdistimien kysyntä on alkukesällä lähes tuplaantunut ja viilenninkaupoille suomalaiset suuntavat heti ensimmäisinä hellepäivinä. Monille viilennyslaitetta valitessa on nyt erityisen tärkeää, että laitetta voi hallita etänä. Viilentimien lisäksi tapoja torjua hellettä on monia.
S-ryhmän myynti kasvoi tammi–kesäkuussa hieman edellisvuodesta11.7.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–kesäkuussa 2025 oli 7 005,2 miljoonaa euroa. Myynti kasvoi 0,6 prosenttia edellisvuodesta. Kehityksen veturi oli marketkauppa, jonka myyntivire jatkui vahvana.
Suomalaiset innostuivat leipomaan ja sisustamaan – S-ryhmän data kertoo, miten viileästä alkukesästä on nautittu2.7.2025 08:35:00 EEST | Tiedote
Tänä kesänä ei ole vielä suuremmin hellepäiviä nähty, mikä on saanut suomalaiset nauttimaan kesästä tänä vuonna hieman eri tavoilla ja mauilla. S-ryhmän myyntidata kertoo suomalaisten innostuneen muun muassa leivonnasta sekä sisustamisesta. Kelien viileydestä huolimatta moni on päätynyt tekemään ostoksia pakastealtaalle.
Sokos uskoo modernin tavaratalokaupan tulevaisuuteen – panostaa verkkoon ja avaa uuden myymälän Seinäjoelle24.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Sokos-ketju avaa uuden myymälän Seinäjoen Prismakeskukseen. Sokos Seinäjoen avaaminen on luonteva osa Sokoksen monikanavaisen tavaratalokaupan mallia, jossa investoinnit kohdistuvat niin verkkokauppaan kuin kivijalkamyymälöihinkin.
ABC:n data paljastaa: Näissä paikoissa suomalaiset liikkuvat juhannusliikenteessä – löytyykö sinun mökkireittisi varrelta?17.6.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Lähestyvä juhannus tarkoittaa satojen tuhansien suomalaisten lähtemistä tien päälle kohti mökkejään ja muita juhannuksenviettopaikkoja. Liikennemyymäläketju ABC julkaisee nyt juhannuksen kunniaksi tilastojaan siitä, missä suomalaiset yleisimmin matkoillaan asioivat ja mitkä ovat juhannusliikenteen suosituimmat ABC:t. Lisäksi asiantuntija tarjoaa 5 vinkkiä sähköautolla juhannuksen viettoon lähtijöille.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme