Nettipetoksiin perehtynyt asiantuntija varoittaa: huijarit hyödyntävät väärennettyjä turvallisuusvaroituksia – näin tunnistat huijausyrityksen

DNA:n petostentorjuntapäällikkö Ilkka Tuomisen mukaan viime vuoden aikana määrällisesti eniten tehtiin väärennettyjä turvallisuusvaroituksia. Myös potentiaalisen uhrin perheenjäseniä käytetään surutta hyväksi. Tilanne on kuitenkin muuttunut paremmaksi operaattoreiden saatua lokakuussa käyttöön keskitetyn järjestelmän, jonka avulla huijauspuheluita voidaan tunnistaa aikaisempaa varmemmin. Vuoden 2024 alussa määräykset alkavat vaikuttaa myös tekstiviestiliikenteen suodattamiseen, mikä helpottaa huijausyritysten torjumista.

Asiantuntijat ovat varoitelleet suomalaisia tietoturvariskeistä sekä muista turvallisuuteen liittyvistä huolista viime kuukausina. Tätä hyödyntävät myös verkkorikolliset. DNA:n petostentorjuntapäällikkö Ilkka Tuominen kertoo, että viime vuonna lisääntyivät erityisesti huijaukset, joissa tavalla tai toisella liikutaan turvallisuusteemassa.

”Erilaisista huijauksista varoitellaan paljon, ja valitettavasti huijaritkin käyttävät tätä samaa menetelmää. On esimerkiksi tapauksia, joissa asiakas saa pankin kaltaiselta lähettäjältä tiedon, että hänen turvallisuutensa on vaarantunut ja rahat pitäisi saada siirrettyä turvaan. Koska huijauksista on varoiteltu paljon, suomalaiset tarttuvat herkemmin tällaisiin huijausyrityksiin. Se on huijareidenkin piirissä havaittu toimivaksi taktiikaksi”, Tuominen toteaa.

Myös potentiaalisen uhrin perheenjäseniä käytetään aiempaa useammin hyväksi.

”Valitettavan yleisiä ovat myös tekstiviestihuijaukset, joissa esiinnytään lähisukulaisena ja kerrotaan puhelimen rikkoutumisesta sekä uudesta liittymästä. Näissä tavoitteena on herättää vastaanottajan myötätunto, sillä huijausyritykset vastaanotetaan tasapainottelemalla järjen ja tunteen välillä. Huijari saattaa yrittää esiintyä esimerkiksi “tyttärenä” ja sitä kautta herättää vastaanottajassa tunteen, että viestiin pitää reagoida nopeasti.

Näin tunnistat huijauksen

Koska huijarit yrittävät nyt vedota nimenomaan tunteisiin ja saada kiireessä ihmisen toimimaan nopeasti ja impulsiivisesti, Tuominen kehottaa ennen pulssia nostattavaan viestiin vastaamista laittamaan hetkeksi puhelimen alas.

”Näissä tilanteissa pitäisi saada maltti mukaan tilanteeseen. Kannattaa ihan aluksi laskea vaikkapa perinteisesti kymmeneen, jolloin pahin alkushokki menee ohi. Lähde purkamaan tilannetta rauhallisesti pala kerrallaan. Jos tilanne epäilyttää, kysy neuvoa kaverilta. Arvioi aina myös sitä, mistä viesti tai yhteydenotto tulee. Arvioi esimerkiksi sitä onko nettiosoitteen muoto sellainen, jota pankki tai paketin lähettäjä käyttäisi. Tai jos esimerkiksi saat viestin, että lähisukulaisen liittymä on puhelimen rikkoutumisen vuoksi vaihtunut, kokeile ihan aluksi soittaa lähisukulaisen ”vanhaan” numeroon. Eli siihen, mikä löytyy valmiiksi yhteystiedoistasi. Jos numero hälyttää, liittymä ei ole vaihtunut ja viestin lähettäjä on huijari”, Tuominen ohjeistaa.

”Koska nyt ollaan myös erityisen herkillä turvallisuusasioiden suhteen, huijausviesti saattaa sisältää niin räikeän valheen turvallisuusriskistä, että käyttäjä klikkaa linkkejä ennen kuin on lukenut viestin ajatuksella loppuun. On tärkeää tunnistaa se oma pikainen tunnereaktio, pysyä rauhallisena ja ottaa hetkeksi etäisyyttä asiaan. Kannattaa myös tarvittaessa kysyä neuvoa tilanteen ulkopuoliselta luotettavalta henkilöltä.”

10 miljoonaa estettyä huijaussoittoa

Tällä hetkellä Suomeen kohdistetaan todella paljon huijausyrityksiä, mistä kertoo muun muassa se, että DNA esti viime vuoden aikana 10 miljoonaa huijaussoittoa.

Traficom antoi vuoden 2022 keväällä operaattoreille velvoitteen suitsia suomalaisesta numerosta tulevia huijaussoittoja. Määräysten mobiilinumeroita koskeva osuus otettiin käyttöön lokakuun alussa. Tämä antoi operaattoreille uusia työkaluja auttaa suomalaisia säästymään huijauksilta.

“Huijauspuhelujen määrä vaihtelee kuukausittain, ja esimerkiksi viime lokakuussa pysäytettiin yli 2,6 miljoonaa huijauspuhelua”, Tuominen toteaa.

Huijarit käyttävät puhelujen lisäksi myös runsaasti tekstiviestihuijauksia. Tuomisen mukaan myös näitä päästään jatkossa suitsimaan paremmin. Valitettavasti myös eri kanavien yhdistelmiä esiintyy. Samaa keksittyä “turvallisuusriskiä” käsittelevä puhelu ja tekstiviesti eivät siis vahvista tapahtunutta, vaan ovat saman huijaritahon lähestymisyrityksiä.

”Traficomin määräysmuutokset selkeyttävät pelikenttää ja rajoittavat huijareiden mahdollisuuksia. Vuoden 2024 alussa määräykset alkavat vaikuttaa myös tekstiviestiliikenteen suodattamiseen. Nyt meillä on entistä paremmat mahdollisuudet auttaa asiakkaitamme, vaikkemme valitettavasti kaikkia huijausyrityksiä pystykään estämään. Jokaisen on siis syytä pysyä valppaana ja pitää huolta omasta tietoturvastaan”, Tuominen sanoo.

Ilkka Tuominen, petostentorjuntapäällikkö, DNA Oyj, puh. 0440442030, ilkka.tuominen@dna.fi

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2022 liikevaihtomme oli 997 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 700 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi - http://www.dna.fi, X:ssä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

Muut kielet

DNA:n käyttämä 5G-verkko yltää nyt Etelä-Karjalassa liki joka kolkkaan11.4.2024 09:55:00 EEST | Tiedote

DNA:n käyttämän 5G-verkon rakennustyöt Etelä-Karjalassa ovat saavuttaneet pisteen, jossa 5G-verkon peitto yltää maakunnassa liki kaikkialle ja asukkaiden tavoittavuus lähestyy 100 prosentin tasoa heidän asuinpaikkojensa perusteella. Koko maan tasolla kuuluvuudessa on kuitenkin yhä alueellista vaihtelua, minkä vuoksi verkkoa parannetaan jatkuvasti. Tavoite on erityisesti maantieteellisen peiton vahvistaminen ja kasvattaminen. Laskennallisesti 5G-verkko tavoittaa noin 96 prosenttia suomalaisista koko maassa, yhteensä yli 250 paikkakunnalla. 5G-rakentamisen myötä paranevat myös 4G-yhteydet.

DNA’s 5G network now reaches almost every corner of South Karelia11.4.2024 09:55:00 EEST | Press release

DNA’s 5G network in South Karelia now reaches nearly all parts of the region, and coverage of the population is approaching 100% based on residents’ location. At the national level, however, there are still regional variations in coverage, which is why the network is constantly being improved. In particular, DNA’s goal is to reinforce and increase geographic coverage. The 5G network has a theoretical coverage of around 96% of Finland’s population in more than 250 localities. The construction of 5G infrastructure also improves 4G connections.