Nokian sosiaali- ja terveysaseman hammashoitolan kokeilussa tähdätään hoitojaksojen lyhentämiseen ja nopeampaan hoitoon pääsyyn
Nokian sosiaali- ja terveysaseman hammashoitolassa alkaa maaliskuussa kokeilu, jossa samalla käyntikerralla voidaan tehdä useampia toimenpiteitä. Kokeiluun valmistautuminen vaikuttaa kiireettömän hammashoidon ajanvarauksiin Nokialla alkuvuodesta.
– Kansallisesti jo laajassa käytössä olevalla "Kerralla enemmän" -mallilla on tarkoitus parantaa hoidon saatavuutta, nopeuttaa hoitoon pääsyä ja lyhentää hoitojaksojen kestoa suun terveydenhoidossa, kertoo suun perushoidon vastuualuejohtaja Tanja Ketola-Kinnula Pirkanmaan hyvinvointialueelta.
– Myös asiakkaiden näkökulmasta hoitokertojen väheneminen on positiivista, ja yksittäisellä käynnillä ammattilaisten aika tulee käytettyä tehokkaasti.
Uuden mallin käyttöönoton takia ajanvarausjärjestelmän rakennetta uusitaan, jolloin kiireettömän hoidon aikoja ei pystytä alkuvuodesta antamaan. Yhteydenottoihin vastataan ja ajat annetaan, kun järjestelmä on taas käytettävissä.
Yhdella kerralla monta toimepidettä
Kerralla enemmän -mallissa asiakkaalle varataan alustava vastaanottoaika, jota voidaan tarkentaa tekstiviestillä puoli tuntia ennen varattua aikaa. Vastaanottoajan kesto riippuu siitä, millaisia toimenpiteitä asiakas tarvitsee. Samalla käynnillä asiakas voi saada esimerkiksi hammaslääkärin ja suuhygienistin hoitoa. Asiakkaan kanssa sovitaan aina, mitä kaikkea yhdellä käyntikerralla tehdään. Joskus hoito voidaan saada valmiiksi jopa yhdellä käynnillä.
Tarvittaessa asiakkaalle varataan uusi aika. Kerralla enemmän -mallissa asiakas ei voi valita tietyn ammattilaisen vastaanottoa ja työntekijät saattavat vaihdella eri käyntikerroilla. Asiakasmaksu muodostuu sen mukaan, mitä toimenpiteitä yksittäisellä käyntikerralla tehdään. Yksittäisen käynnin lasku voi olla tavanomaista suurempi, mutta toisaalta käyntien ja perittävien käyntimaksujen määrä vähenee. Asiakkaat voivat tarvittaessa maksaa laskun useammassa erässä tai pyytää lisää maksuaikaa.
Uuden mallin rinnalla myös tavanomaisilla vastaanottokäynneillä hoidetaan edelleen joitakin asiakasryhmiä ja hoitokokonaisuuksia, esimerkiksi hammasproteesien työvaiheita.
Kokeilun rahoitus on saatu Sosiaali- ja terveysministeriön Hoppu 2 -hankkeesta. Pilottihanketta on valmisteltu syksyn ajan. Kokonaisuuteen sisältyvät sekä palvelumalli että siihen liittyvän toiminnanohjausmallin hankinta, jonka toimittajaksi on valittu Hygga Oy.
Yhteyshenkilöt
Vastuualuejohtaja Tanja Ketola-KinnulaSuun perushoidon vastuualue, suun terveydenhoidon toimialue
Puh:044 473 9966tanja.ketola-kinnula@pirha.fiTietoja julkaisijasta
Pirkanmaan hyvinvointialue järjestää julkiset sosiaali- ja terveys- sekä pelastuspalvelut yli puolelle miljoonalle pirkanmaalaiselle. Lue lisää pirha.fi.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pirkanmaan hyvinvointialue
Diabeteslaitteiden rekisteröinti ja jakelu uudistuu Pirkanmaan hyvinvointialueella17.5.2024 15:49:00 EEST | Tiedote
Pirkanmaan hyvinvointialueella otetaan käyttöön Fimlabin Omamittaussovellus, jota käytetään potilaalle kotiin luovutettavien diabeteslaitteiden rekisterinä. Kotiin luovutettavia diabeteksen omaseurannassa käytettäviä laitteita ovat esimerkiksi verensokerimittarit, sensorit ja insuliinipumput.
Ikaalisten arkipäivien kiirevastaanotto siirtyy Hämeenkyröön 3.6.202417.5.2024 12:02:44 EEST | Tiedote
Kesäkuun alusta lähtien ikaalislaiset voivat kiireellisissä asioissa ottaa yhteyttä digiklinikalle tai soittaa Hämeenkyrön kiirevastaanoton hoidon tarpeen arviointiin numeroon 03 384 5010 (ma–pe klo 8–16). Hoidon tarpeen arvion perusteella asiakas ohjataan Hämeenkyrön kiirevastaanotolle tai Ikaalisten lähiasemalle.
Kiireellisten terveysasioiden hoitoon muutoksia Urjalassa ja Akaassa 1.6.202416.5.2024 08:44:16 EEST | Tiedote
Urjalan lähiasemalla hoidetaan 1.6.2024 alkaen kiireellisiä asioita vain ajanvarauksella.
Aluehallitus käsittelee henkilöstökertomusta 20.5.16.5.2024 07:30:00 EEST | Tiedote
Aluehallituksella on kokous maanantaina 20.5. klo 13.30 talousseminaarin jälkeen. Kokouksessa käsitellään muun muassa viime vuoden henkilöstökertomusta.
Muutoksia Kangasalan ja Pälkäneen asemien asiakaspalvelupisteisiin15.5.2024 14:04:12 EEST | Tiedote
Kangasalla Vatialan, Ruutanan ja Sahalahden lähiasemilla asiakaspalvelupiste on 27.5.2024 alkaen avoinna kerran viikossa ja Pälkäneen lähiasemalla arkiaamupäivisin. Muutos ei vaikuta vastaanottojen toimintaan eikä asemien puhelinpalvelun aukioloaikoihin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme