Tampereen Energian kesätyöpaikat auki – palkka näkyvillä jo työpaikkailmoituksessa

Tampereen Energian kesätyöpaikkojen palkkaus selviää jo työpaikkailmoitukselta. Palkka-avoimuutta pilotoitiin ensimmäisen kerran viime kesänä, ja hyväksi havaittu käytäntö saa nyt jatkoa.

Tampereen Energian kesätyöpaikat ovat nyt avoinna. Jokaisen avoimen työpaikan yhteydessä kerrotaan myös tehtävän palkka. Ensimmäisen kerran palkka-avoimuutta kokeiltiin vuosi sitten yhdessä työnhakupalvelussa. Koska kokemukset olivat hyviä, avoimuus päätettiin laajentaa kaikkiin kanaviin.

– Saimme viime vuonna hyvää palautetta hakijoilta. Osa heistä jopa kertoi hakeneensa meille juuri siksi, että kerroimme palkan jo ilmoituksella. Palkka-avoimuus on tämän päivän trendi ja nuoret arvostavat sitä, Tampereen Energian henkilöstöjohtaja Virpi Waldén kertoo.

Parempaa ymmärrystä työelämästä

Sen lisäksi että hakijat arvostavat läpinäkyvyyttä, Virpi Waldén alleviivaa palkka-avoimuuden vastuullisuutta. Tampereen Energialle tulevista kesätyöntekijöistä suurin osa on vasta uransa alkumetreillä, eikä heille ole vielä ehtinyt kertyä syvää ymmärrystä työelämästä tai palkka-asioista.

– Kesätyöt ovat opiskelijoille usein ensimmäinen kokemus työelämästä. Haluamme omalta osaltamme lisätä tietoisuutta ja ymmärrystä siitä, mitä mistäkin työstä maksetaan, Virpi Waldén kertoo.

Palkkojen kertominen on luontevaa, koska niissä ei ole mitään salattavaa, eivätkä ne kalpene muihin verrattaessa.

– Meillä kesätyöntekijöiden palkat pohjautuvat työehtosopimukseen ja ovat verrattavissa niiden vakituisten työntekijöiden palkkoihin, joiden työparina harjoittelijat kesän ajan työskentelevät. Meidän palkkatasomme on asiallinen.

Myös koko konsernin laajuinen palkka-avoimuus etenee

Samaan aikaan kuin hakijat odottavat palkka-avoimuutta yhä enemmän, se on monelle yritykselle iso muutos. Tampereen Energiallakin kesätyöpaikkojen palkkauksen avoimuus on vasta yksi askel kohti koko konsernin kattavaa palkka-avoimuutta.

– Meillä on tasa-arvosuunnitelma, joka tähtää kohti täysimittaista palkka-avoimuutta. Myös laki ohjaa meitä siihen suuntaan. Seuraavaksi tavoitteemme on lisätä avoimuutta eri työtehtäviemme vaativuusluokkien sekä henkilökohtaisten palkanosien tiimoilta. Kesätyöpaikat ovat kuitenkin hyvä kohta aloittaa avoimuus, Virpi Waldén kuvailee Tampereen Energian polkua.

Tampereen Energia toivottaa tervetulleeksi lähes 30 kesätyöntekijää

Tampereen Energia -konserni työllistää kesätyöntekijöitä joka kesä. Kesätyötehtävät ja ilmoitukset vaihtelevat jonkin verran vuosittain, sillä osaan tehtävistä tulee viimekesäinen tuttu tekijä. Tänä vuonna avoimia kesätyöilmoituksia on 10.

Kesätyöpaikat ovat olleet suosittuja, ja vuosittain kesä-energialaiseksi hakee yli 400 nuorta. Tulevana kesänä kesätyöntekijät pääsevät työskentelemään muun muassa kaukolämmön kunnossapidon, sähköverkon rakennuttamisen, data-analytiikan ja varastonhallinnan parissa.

– Tarjoamme harjoittelu- ja kesätyöpaikkoja eri alojen opiskelijoille ympäri konserniamme sekä työntekijä- että toimihenkilötehtäviin. Haluamme mahdollistaa kesätyöntekijälle koulutuspolun alan huippuammattilaiseksi, Virpi Waldén toteaa.

Kesätyöntekijöistä iso osa työllistyykin Tampereen Energialle pidemmälle aikavälille.

– Palautteen perusteella meillä työskentely koetaan mielenkiintoiseksi, ja kesätyöntekijät pääsevät opettelemaan vaativiakin tehtäviä. He ovat tulevaisuuden huippuammattilaisia, joten haluamme pitää heistä hyvää huolta. Toivomme paljon hakemuksia! Waldén summaa.

Myötävoimalla muutamme maailmaa