Kymi Librin uusi kirjoituskilpailu vie hautausmaalle

Kävelyretki hautausmaalle tai sankarihaudoille saa miettimään elämän ja kuoleman suuria kysymyksiä ja ihmiskunnan historiaa. Teksti hautapaadessa tai erikoinen hautamonumentti saa kuvittelemaan, mikä tarina on kiven takana. Nyt on aika kirjoittaa se!

Kilpailun päätuomari Timo Pokki.

Kymi Libri -kirjamessujen kannatusyhdistys PRO Kaakon kirjamessut ry on vuodesta 2018 lähtien järjestänyt kahden vuoden välein valtakunnallisen, kaikille avoimen kirjoituskilpailun. Parhaista teksteistä kootaan yhteistyössä Reuna-kustantamon kanssa antologia ja voittajat julkistetaan kesäisillä kirjamessuilla.

Ensimmäisen, jokiaiheisen kilpailun voitti Leena Lepistö tarinalla Tonavan aallot. Seuraavaksi teemana oli rata, ja parhaaksi tarinaksi äänestettiin Olli Sarpon Rakastaja. Sen jälkeen etsittiin tivoliaiheisia tarinoita, ja raatiin teki vaikutuksen Riitta Myöhäsen novelli Yllätyksiä sotatiellä: Ilta tivolissa.

Helmikuussa 2024 käynnistyy seuraava kilpailu, jonka otsikko on Hautausmaalla. Tarinassa voidaan olla joukkohaudan äärellä, tutkimassa vainajien nimiä, hautajaismenoissa tai vaikkapa kiviveistämössä. Ympäristö voi olla ihmisten, eläinten tai tunteiden hautausmaa missä päin maailmaa tahansa. Genre on vapaa, ja aihe sopii perinteisen proosan lisäksi kauhufantasiaan tai rikostarinaan.

Kirjoituskilpailun esiraadin työskentelyä johtaa kirjailija, kirjoituskouluttaja Irja Sinivaara. Raati valitsee tarinat antologiaan ja shortlistille kuusi ehdokasta, joista voittajan valitsee teologian tohtori Timo Pokki.

Tekstit tulee lähettää 30.9.2024 mennessä sähköpostin liitteenä osoitteeseen kilpailu@reunalla.fi. Samasta osoitteesta saa tarkat osallistumisohjeet.

Julkaistut antologiat

Joki – 33 kokijaa, toimituskunta Mervi Vyyryläinen ja Harri Kivelä

REUNA 2019, 156 sivua, TARJOUS 5,00 (ovh 26,90)

ISBN: 978-952-355-158-9

Rata – 20 kertojaa, toimituskunta Toini Lehto ja AP Kivinen

REUNA 2021, 119 sivua, TARJOUS 10,00 (ovh 26,90)

ISBN: 978-952-355-074-2

Tivoli – 20 kävijää, toimituskunta Olli Sarpo, Kini Laine, Tuula Ulvi ja Jukka Vartiainen

REUNA 2023, 110 sivua, TARJOUS 15,00 (ovh 26,90)

ISBN: 978-952-355-158-9

Tilaukset tilaus@reunalla.fi tai verkkokauppa reunalla.fi

Esiraatia vetää Irja Sinivaara.