Kysely: Suomalaiset kokevat valokuituhankinnassa oman ymmärryksen puutteelliseksi – ”Palvelumonopolit valokuituverkkojen vaarana”
Suomalaiset tekevät valokuituverkon hankintapäätöksiä vajavaisilla tiedoilla, selviää tammikuussa tehdyssä kyselytutkimuksessa. Vain kolmasosa tietää, mitä avoin valokuituverkko tarkoittaa. Ihmisillä ei ole kovin syvällistä käsitystä siitä, miten eri valokuituverkkojen toimintaperiaatteet eroavat toisistaan, vaikka hankinta tehdään vuosikymmeniksi eteenpäin ja verkkojen toimintaperiaatteet sitovat asiakasta vuosikymmeniä.

Valokuitunen Oy:n tammikuussa 2024 YouGovilla teettämän tutkimuksen mukaan suomalaisilla ei ole kovin paljon tietämystä kodin kiinteissä nettiyhteyshankinnoissa. Kuitenkin kuluttajien valokuituhuumasta kertoo esimerkiksi se, että valokuituyhtiöt investoivat lähivuosina valokuituinfraan arvioiden mukaan yhteensä yli kaksi miljardia euroa. Kyselyssä suomalaisista 30 prosenttia sanoo, että valokuituhankinnoissa oman ymmärryksen rajallisuus on ärsyttävää ja haastavaa.
- Nyt rakennetaan yhteiskunnallisesti äärimmäisen merkittävää infraa suuressa mittakaavassa, missä kuluttajan valinnat ohjaavat, millaisia verkkoja Suomeen rakennetaan. Kuluttajat tekevät päätöksiä vajavaisilla tiedoilla ymmärtämättä täysin, miten kauaskantoisia vaikutuksia omilla päätöksillä on, toteaa Valokuitusen toimitusjohtaja Heikki Kaunisto.
Kyselyn mukaan suomalaisilla ei ole kovin paljon tietämystä valokuituverkkojen eriävistä toimintaperiaatteista. Ymmärrys ei ole lisääntynyt verrattuna viime toukokuuhun, kun asiasta kysyttiin edellisen kerran. Silti valokuitukauppa käy kuumana ympäri vuoden.
- Asiakas ostaa valokuidun ymmärtämättä, mihin sitoutuu, kuinka moneksi vuodeksi ja rajoittaako hänen sopimuksensa omaa valinnanvapautta kodin nettipalveluissa.
Avoin valokuituverkko on epäselvä asia kolmasosalle suomalaisista
Vain kolmasosalle suomalaisista on selvää, mitä avoin valokuitu tarkoittaa. Kauniston mukaan nimenomaan valokuituinfrassa yksi keskeisimmistä asioista on ymmärtää, että verkon voi rakentaa joko avoimeksi tai suljetuksi. Tällä rakenteella on merkittävä ero kuluttajalle.
- Avoimessa valokuituverkossa kuluttaja ei ole sidottuna yhden operaattorin hintoihin ja palveluun. Hän voi aina kilpailuttaa nettiliittymää ja vaihtaa palveluntarjoajaa eikä vaihtojen määrälle ole rajoituksia, kun taas suljetussa verkossa tätä mahdollisuutta ei ole. Vaikka valokuitu on infrarakentamista, asiakkaille ei ole yhdentekevää, millä mallilla vuosikymmeniä käytössä oleva infra rakennetaan. Harva suomalainen muistelee kaiholla niitä aikoja, kun sähkösopimuksen pystyi hankkimaan vain oman alueen siirtoyhtiöltä. Valokuituinfraa ei pidä rakentaa palvelumonopolien varaan, Kaunisto sanoo.
Puolelle suomalaisista verkon omistuspohjalla on merkitystä
Kyselyn mukaan enemmän kuin kaksi kolmesta (71 %) suomalaisesta on sitä mieltä, että verkon omistaja on hyvä tietää ennen kuin tekee kotinsa valokuituyhteyden hankkimisesta päätöksen. Kysyttäessä siitä, onko oman kodin nettiyhteyden tarjoavan yrityksen omistuspohjan tietäminen tärkeää, puolet vastanneista piti sitä tärkeänä. Vain joka kymmenes (10 %) ei pidä asiaa merkityksellisenä.
- Kun rakennetaan vuosikymmeniä kestävää kriittistä infraa, on hyvä olla perillä myös verkon omistajasta. Viime vuosien aikana on havahduttu joidenkin valtioiden intresseihin eri sektoreilla ja monet esimerkiksi karttavat tiettyjä elektronisia laitteita valmistusmaan perusteella. Mielestäni valokuituinfran turvallisuutta kannattaa pohtia myös näistä lähtökohdista. En pidä valokuituinfraa mitenkään toisenlaisena asiana. On hyvä, että suomalaiset kiinnittävät näihin asioihin huomiota, Kaunisto summaa.
Lisätietoja kyselystä:
YouGov toteutti kyselytutkimuksen Valokuitunen Oy:n toimeksiannosta. Kyselyssä selvitettiin suomalaisten tietämystä valokuituyhteyksiin ja sellaisen hankintaan liittyvistä asioista sekä mielipiteitä liittyen tietoliikenneyhteyksien tärkeyteen, turvallisuuteen ja omistuspohjaan. Tiedot kerättiin YouGovin kuluttajapaneelissa 2.1 – 4.1.2024. Tutkimuksen kohderyhmään kuuluvat täysi-ikäiset suomalaiset. Lähtöotos muodostettiin ja lopullinen vastaajajoukko painotettiin suomalaista aikuisväestöä edustavaksi iän (18v.+), sukupuolen ja asuinpaikan mukaan. Kokonaisvastaajamäärä on 1003. Keskimääräinen virhemarginaali on noin ±3 %-yksikköä (95%:n luottamustasolla).
Yhteyshenkilöt
Heikki KaunistoToimitusjohtajaValokuitunen Oy
heikki.kaunisto@valokuitunen.fiKirsi JännesViestintäpäällikköValokuitunen Oy
Puh:050 564 4645kirsi.jannes@valokuitunen.fiTietoja julkaisijasta
Valokuitunen Oy rakentaa valokuituyhteyksiä taajamien koteihin ja yrityksiin valtakunnallisesti sinne, missä kysyntää on eniten. Valokuitu on paras saatavilla oleva kiinteä yhteys, joka ei pätki verkon kuormittumisen tai sääolosuhteiden takia. Valokuidulla kotitaloudet saavat tiedonsiirtoyhteydet kerralla kuntoon seuraavaksi vuosikymmeniksi. Kytkemme pientalojen valokuituyhteydet Telian ylläpitämään Avoin Kuitu -runkoverkkoon, jossa asiakas voi nyt ja jatkossa valita nettiliittymänsä usealta eri palveluntarjoajalta. Lähivuosina Valokuitunen investoi satoja miljoonia valokuituverkkoihin Suomessa, jo pelkästään vuoden 2023 aikana investoimme 100 miljoonaa verkkojen rakentamiseen. Valokuitusen verkkojen rakentamisen pääyhteistyökumppani on Eltel. Meidät omistavat suomalainen sijoitusyhtiö CapManin Infra-rahasto ja Telia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Valokuitunen Oy
Tutkimus: Joka viides etätyöläinen herää vain hetkeä ennen palaveria13.8.2025 07:50:00 EEST | Tiedote
Elokuussa suomalaiset palaavat runsain joukoin lomalta töihin, ja monelle etätyö tarjoaa kaivatun pehmeän laskun arkeen. Suomalaisten digiarkea selvittävän tuoreen tutkimuksen mukaan jopa noin viides etätyöläinen herää vain hetkeä ennen aamun ensimmäistä palaveria. Etätyöpäivinä matkoista säästyneen ajan suomalaiset käyttävät useimmin kotitöihin tai latautumiseen.
Tutkimus: Kesällä etäilyä rytmittävät tutut rutiinit, löhöilystä ja herkuista nautitaan vain maltillisesti9.7.2025 06:49:00 EEST | Tiedote
Tuoreen tutkimuksen mukaan kesä tuo suomalaisten etätyöpäiviin joustoa: rutiinit pysyvät, mutta tauoilla tehdään mieluiten kotitöitä, ollaan somessa ja ulkoillaan. Lounas syntyy kätevimmin edellispäivän tähteistä.
Heinävedelle valmistumassa lisää valokuituverkkoa – yhteydet käyttöön syksyllä myös kunnan vuokra-asunnoissa2.7.2025 07:45:00 EEST | Tiedote
Valokuitunen rakentaa Heinävedelle valokuituverkkoa. Verkkoa rakennetaan kunnan omistamiin vuokra-asuntoihin sekä yksityisasiakkaille. Valokuidun runkoverkkoa on kaivettu reilusti yli kilometrin verran kirkonkylällä, ja työt etenevät hyvin. Syksyn aikana alueella alkavat valokuitujen käyttöönotot.
Lapin kirkonkylään rakennetaan laajasti valokuituverkkoa tänä kesänä30.6.2025 07:18:00 EEST | Tiedote
Rauman Lapin kirkonkylä saa tänä vuonna nopeat valokuituyhteydet, kun Valokuitunen rakentaa laajasti avointa valokuituverkkoa kylään. Raumalla on ennestään neljällä alueella Valokuitusen valokuitusaatavuus.
Tutkimus: Kesä siirtää etätyöt parvekkeelle, laiturille tai jopa ulkohuussiin26.6.2025 07:04:00 EEST | Tiedote
Tuore Digiarki-tutkimus paljastaa, että kesä muuttaa suomalaisten etätyörutiineja. Viidennes työssäkäyvistä kertoo lisäävänsä etätyöskentelyä kesäaikaan. Aurinko houkuttelee ahertajat ulkoilmaan ja joka kolmas siirtääkin etätyöpisteensä kodin parvekkeelle tai terassille. Joka kymmenes on tehnyt etätöitä rannalla tai ravintolan terassilla – rohkeimmat ovat vieneet läppärinsä jopa ulkohuussiin asti.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme