Köpcentret Myllys försäljningssiffror översteg för första gången 250 miljoner euro

Mylly nådde 2023 ett nytt försäljningsrekord: Den sammanlagda försäljningen i köpcentrets alla butiker uppgick till 255 miljoner euro. Detta innebär en tillväxt på 4 procent jämfört med föregående år. Även antalet besökare steg till 5,5 miljoner, vilket är en ökning på 7 procent. Den genomsnittliga köpesumman var fortsatt hög – 46,61 euro.

Antalet besökare nådde nästan upp till nivån från rekordåret 2019, då Mylly hade 5,7 miljoner besökare. Den genomsnittliga köpesumman i Mylly var 46,61 euro, medan genomsnittet i finländska köpcentrum i allmänhet är cirka 20 euro.

– Dessa fantastiska siffror visar att vi har lyckats göra Mylly till en plats folk gärna kommer till för att shoppa och tillbringa tid, konstaterar Myllys verkställande direktör Mari Hantula.

Långsiktig verksamhet och omfattande investeringar

Köpcentret Mylly har under årens lopp systematiskt utvecklats för att betjäna kunderna och affärerna bättre. Dessutom genomförs olika undersökningar för att följa upp hur väl förändringarna och investeringarna fungerar. Exempelvis har Mylly nu tre år i rad knipit förstaplatsen bland stora köpcentrum i den oberoende undersökningen Luottamus & Maine.

– Förändringar och investeringar i affärerna är verkliga livstecken för ett köpcentrum, och de vittnar om en vilja och förmåga att utvecklas. År 2023 förnyade flera butiker i Mylly sitt koncept och sina lokaler. Till exempel Prisma genomförde en enorm förändring. Renoveringen av Myllytorget blev färdig precis före julruschen, och vi hade redan tidigare förnyat och tillfört wc-lokaler, berättar konceptchef Meri Hakulinen.

Nytillskott i Mylly under 2023 var bland annat modebutikerna Sinsay, Cropp och House, kosmetikabutiken Yeppo samt restaurangerna Friends & Brgrs och Hanko Aasia samt Robert’s Coffee. Dessutom förnyade Pentik, New Hairstore, Specsavers och Ruohonjuuri sina butiker och koncept liksom även kaféerna Arnolds, Spice Ice och Kulman Kuppila.

Mylly är nästan helt uthyrd – användningsgraden är just nu 98 procent.

– I ett köpcentrum av den här storleken innebär en sådan siffra att butikslokalerna i praktiken är fyllda. Dock pågår ständigt förändringar som kräver att vi organiserar om saker internt, säger Mari Hantula.

Ständigt arbete för att utveckla köpcentret

Arbetet med att göra om Myllytorget till en modern mötesplats och evenemangsarena inleddes i augusti 2023 och blev klart inför julen. Pricken över i vad gäller torgets nya utseende är de inhemskt designade och producerade möblerna, som anländer den här veckan.

Utanför Mylly händer det också saker – under våren kommer fler än 800 solpaneler att monteras på köpcentrets fasad. Köpcentret har sedan tidigare tillgång till solenergi via 1 200 paneler på taket, som monterades i augusti 2023.

En annan investering som kommer att genomföras 2024 är att köpcentrets alla skyltar förnyas.

– Det är ett omfattande projekt, med tanke på att byggnaden har en yta på 91 000 kvadratmeter och en längd på cirka en halv kilometer. Visst finns det ett antal viktiga kundmötesplatser på vägen, skrattar Meri Hakulinen.

Mari Hantula anser att 2023 års siffror visar att de långsiktiga åtgärderna har hanterats väl.

– Vi fortsätter att utveckla köpcentret enligt vår strategi, med kundernas och hyresgästernas synpunkter i åtanke. Samtidigt befäster vi Myllys ställning som det kommersiellt starkaste köpcentret i västra Finland, säger Mari Hantula.

Mylly är världens mest mirakulösa köpcentrum i Reso. Köpcentrumet är det största i Egentliga Finland och har över fem miljoner besökare om året. 150 affärer, 3 000 parkeringsplatser och en handelsyta på 91 000 m2 garanterar det största utbudet av affärer och tjänster i regionen.

Andra språk