Monet hidasteet helpottavat, mutta Suomen talous kääntyy taantumasta vain nollakasvuun

Hypon talouskatsaus 1/2024: Suomen talouskasvu kääntyy taantumasta, mutta jää nollaan tänä vuonna, vaikka monet viime vuonna kasvua hidastaneet esteet hellittävätkin: Inflaatio helpottaa, korot laskevat ja reaalipalkat nousevat sekä asuntokaupan jumi avautuu. Rakentaminen kuitenkin hidastuu nopeasti ja konkurssien määrä kasvaa jyrkästi.

Hypo-talo Helsingin Bulevardilla.
Hypo-talo Helsingin Bulevardilla. Hypo ja Juha Tanhua Ei rajoituksia, kun lähteet mainitaan.

”Rakennusalan konkursseja nähdään enemmän kuin kymmeneen vuoteen. Samaan aikaan palkkasumma on ollut kasvussa kaikilla muilla toimialoilla rakentamista lukuun ottamatta ja yritysten kokonaismäärä on toki myös kasvanut selvästi finanssikriisin ajoista etenkin palvelualoilla”, Hypon ekonomisti Juho Keskinen sanoo.

Kun koronakriisi iski naisvaltaisille palvelualoille, rokottaa korkojen nousu, ailahteleva inflaatio ja euroalueen taantuma nyt etenkin miesvaltaisia teollisuusaloja. Konkurssien määrä on syytä suhteuttaa yritysten määrään, sillä esimerkiksi palveluyritysten määrä on kasvanut vuoden 2013 noin 23 000 kappaleesta noin 32 000:een. Rakennusyritysten kasvu on ollut suhteellisesti pienempi: 50 000:sta 61 000 kappaleeseen.

Hypon talousennuste tälle vuodelle on 0,0 %, mutta kasvu nousee 2,0 %:iin vuonna 2025.  Työttömyys kasvaa tänä vuonna ja ulkomaankauppa kangertelee, mutta valtaosa väestöstä vaurastuu, kun inflaatio helpottaa.

Ansiotason nousussa jopa historiallinen muutos

”Korkojen odotettu laskusuunta johtaa siihen, että monissa perheissä asuntolainan korontarkistuspäivä tuo helpotusta arkeen. Lainoja on myös lyhennetty, jolloin velkamäärä pienenee. Kun hallituksen indeksitarkistusten jäädytys ei koske eläkeläisiä, pärjäävät he ja työnsä säilyttävät, säntillisesti asuntolainaansa lyhentäneet palkansaajat tänä vuonna parhaiten. Ansiotason nousu ylittää tällä hetkellä inflaation jopa historiallisen suuresti”, Hypon Keskinen arvioi.

Palkansaajien ostovoima on kääntynyt tuntuvaan kasvuun ja eläkkeet erkanevat inflaatiosta ylöspäin vielä palkkojakin enemmän.
Ahdingossa olevan rakennusalan lisäksi konkurssit ovat kohonneet myös palvelualoilla. Osa palvelualan yrityksistä toimii toki kiinteistöalalla, mutta myöskään hallinto- ja tukipalvelutoiminta, informaatio ja viestintä tai vapaa-ajan taide- ja virkistyspalvelut eivät ole välttyneet konkursseilta, jotka kääntyivät kasvuun jo koronakriisin aikana.

Suomen Hypoteekkiyhdistys

Osavuosikatsauksen 1.1.–30.9.2023 mukaan Hypo-konsernin tase oli 3,5 miljardia euroa, ydinvakavaraisuus 14,0 %, luottokanta 2,8 miljardia euroa, talletukset 1,5 miljardia euroa, järjestämättömät luotot 0,2 % ja liikevoitto 7,3 miljoonaa euroa. Asiakkaita konsernilla on yli 23 000.