Destia voitti Espoon kaupunkiradan alueurakka 3:n

Destia on voittanut Väylävirastolta Espoon kaupunkiradan alueurakan 3, joka sijoittuu hankkeessa välille Koivuhovi – Espoon keskus. Nelivuotisessa, noin 80 miljoonan arvoisessa urakassa Destia rakentaa 4,5 kilometriä uutta kaksoisraidetta sekä korjaa ja rakentaa yhteensä yhdeksän siltaa. Urakkaan sisältyy myös louhinta- ja pohjanvahvistustöitä, valaistusteknisiä töitä sekä jalankulun ja pyöräilyn väylien sekä melusuojausten rakentamista. Destia toteuttaa myös Koivuhovin ja Tuomarilan asema-alueiden parannustöitä sekä urakka-alueeseen liittyviä katu-, vesihuolto- ja vihertöitä.

Espoon kaupunkiradan urakka-aluetta. Kuva: Väylävirasto

”Espoon kaupunkirata mahdollistaa alueen liikennejärjestelmän kokonaisvaltaisen kehityksen. Hanke sijoittuu kasvaville alueille, joissa liikkuu päivittäin merkittävä määrä ihmisiä ja meille on tärkeää, että alueen käyttäjät otetaan kokonaisvaltaisesti huomioon. Destialta löytyy vahvaa kokemusta sekä rata- että kaupunkirakentamisesta, jota edellytämme hankkeemme urakoitsijoilta”, sanoo Väyläviraston projektipäällikkö Tomi Rosenvall.

Espoon kaupunkirata -hankkeen neljässä alueurakassa rakennetaan Leppävaaran ja Kauklahden välille kaksi lisäraidetta ja uusitaan kuusi juna-asemaa. Lisäraiteet erottavat valmistuttuaan alueen lähi- ja kaukojunaliikenteen omille raiteilleen, mikä mahdollistaa Turun suunnan kaukoliikenteen sekä Karjaan, Kirkkonummen ja Espoon lähiliikenteen kehittämisen. Raideliikenteen määrän kasvua tukeva hanke mahdollistaa entistä tiheämmän, säännöllisen ja kaukoliikenteestä riippumattoman lähijunaliikenteen alueella, minkä lisäksi myös kaukoliikenteestä tulee aikaisempaa sujuvampaa.

Hankkeen yhteydessä kehitetään myös jalankulun ja pyöräilyn yhteyksiä alueella. Turvallinen ja esteetön reitti lyhentää kokonaismatkaa, minkä lisäksi asemanseudun kulkuyhteyksien parantaminen sekä aikaisempaa kattavampi pyöräpysäköinti lisää liityntämahdollisuuksia raideliikenteen sekä jalankulun ja pyöräilyn välille.

”Espoon kaupunkirata on monipuolinen hanke, jossa pääsemme näyttämään kattavasti osaamistamme urakan eri vaiheissa aina laajoista maanrakennustöistä raideasennuksiin. Hanke tukee kestävien liikkumismuotojen kasvua pääkaupunkiseudulla. Lähes päästöttömänä liikennemuotona raideliikenne tukee ilmastonmuutoksen torjumista, ja samalla sillä on positiivinen vaikutus yhteiskunnan kehitykseen ja talouteen”, sanoo Destian Väylä- ja asiantuntijapalvelut -liiketoimintaryhmän johtaja Mikko Möttönen.

Destia aloittaa alueurakan 3 rakennustyöt maaliskuussa 2024. Urakan arvioitu valmistumisaika on vuoden 2027 lopulla.

Väylävirasto

Väylävirasto vastaa valtion tieverkon, rautateiden ja vesiväylien kehittämisestä sekä kunnossapidosta.

Destia

Destia on Suomen suurin infra-alan palveluyhtiö ja osa kansainvälistä Colas-konsernia. Luomme hyvän yhteiskunnan perustaa suunnittelemalla, rakentamalla ja ylläpitämällä huomisen liikenne- ja energiainfraa. Teemme sen noin 1 700 destialaisen ainutlaatuisella infran tajulla. Vuonna 2022 liikevaihtomme oli noin 600 miljoonaa euroa. www.destia.fi

Lisätietoja:

Mika Kallioväli, projektijohtaja, Destia, mika.kalliovali@destia.fi, puh. +358 40 043 0490
Destian viestintä: tiedotus@destia.fi

Raitioteiden merkitys kaupunkikehitykseen on suurempi kuin pelkkä kiskopari kertoo Destian tuore katsaus10.10.2023 10:41:40 EEST | Tiedote

Raitiotiet ovat paljon enemmän kuin vain liikennemuoto muiden joukossa. Niiden rakentamisella kyetään vaikuttamaan liikennejärjestelmään, yhdyskuntarakenteeseen ja kaupunkikehitykseen. Raidehankkeet tuovat kaupunkeihin merkittäviä määriä investointeja, mikä on havaittu esimerkiksi Tampereella ja Norjan Bergenissä. Destian tuore green paper -julkaisu käy läpi raidehankkeiden trendejä Euroopassa ja tarjoaa ajateltavaa kotimaan kaupunkipäättäjille.

Destia rakentaa Fingridille uutta Järvilinja-voimajohtoa Pohjois-Savossa2.10.2023 11:19:05 EEST | Tiedote

Destia on solminut Fingridin kanssa sopimuksen uuden voimajohtoyhteyden rakentamisesta osana Järvilinja-urakkaa, joka kasvattaa Suomen sähkönsiirtokapasiteettia pohjoisestä etelään ja mahdollistaa tärkeiden tuuli- ja aurinkovoimahankkeiden sekä teollisuusinvestointien liittämisen kantaverkkoon. Destia tulee toteuttamaan noin 82 kilometriä pitkän 400/110 kV:n voimajohdon, joka sijoittuu Lapinlahden, Siilinjärven ja Kuopion alueelle.