Kaupunkiliikenteen ratakorjaamo saa uudet tilat Kivikosta – sopimus allekirjoitettu

Jaa

Koskelan varikon uudistuessa lähivuosina ratakorjaamolle rakennetaan uudet tilat Kivikkoon. Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy ja Skanska ovat nyt sopineet ratakorjaamon rakentamisesta. Ratakorjaamo tukee pääkaupunkiseudun raitioliikenteen sujuvaa toimintaa.

Havainnekuva Kivikkoon rakennettavasta ratakorjaamosta.
Havainnekuva Kivikkoon rakennettavasta ratakorjaamosta.

Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy ja Skanska ovat allekirjoittaneet 18.1.2024 sopimuksen Kivikkoon tulevien ratakorjaamon tuotanto- ja varastointitilojen suunnittelusta ja rakentamisesta. Hanke käynnistyy suunnittelulla tammikuun aikana, ja rakentamisen ennakoidaan alkavan huhtikuussa 2024. Tavoitteena on, että ratakorjaamo valmistuu ja tuotanto voidaan käynnistää keväällä 2025.

Nykyinen raitioteiden rakentamista ja kunnossapitoa palveleva ratakorjaamo sijaitsee Koskelan varikolla, jonka uudistuessa lähivuosien aikana ratakorjaamon toiminta siirretään Kivikkoon uusiin tiloihin osoitteeseen Kivikonlaita 18–20.

Kivikon ratakorjaamolle rakennetaan tuotantotilat raiteiden ja vaihteiden rakentamiselle sekä muita ratakunnossapidon ja raiteiden rakentamisen tukitoimintoja, kuten ulkovarastoja sekä tilat ratarakenteiden kierrättämistä varten. Uusi ratakorjaamo tulee olemaan konepajamainen tuotantolaitos, joka koostuu tuotantohallista, toimistosiivestä ja varastoalueista. Varastoalueet yhdistyvät tuotantohalleihin pitkillä siltanosturiradoilla.

”Pääkaupunkiseudun sujuvan raitiovaunuliikenteen kannalta oma ratakorjaamo on hyvin tärkeä. Ratakorjaamossa voidaan tuottaa joustavasti ja ilman suuria viiveitä tarvittavia varaosia ja komponentteja, kuten vaihteita, ristikoita ja kiskojanoja Helsingin raitioliikenteen tarpeisiin äkillisissäkin radan rikkoutumistilanteissa”, kertoo projektijohtaja Riku Raitala Kaupunkiliikenne Oy:sta.

Kaupunkiliikenne on asettanut ympäristövastuullisuustavoitteita hankkeelle, ja esimerkiksi rakennuksen elinkaaren aikaisen hiilijalanjäljen tulee olla vähintään –5 % verrattuna tilaajan määrittämään perustasoon. Suunnitteluvaiheen aikana määritellään hankkeen lopulliset ratkaisut.

”Paneuduimme innostuneesti ja rohkeasti ympäristövastuullisten rakennusratkaisujen selvittämiseen ja kehittämiseen, ja tätä työtä jatketaan edelleen suunnitteluvaiheessa. On hienoa, että tilaaja asettaa kunnianhimoisia tavoitteita, jotka edistävät vähäpäästöisempien hankkeiden toteuttamista”, sanoo tulosyksikön johtaja Urmas Soots Skanskasta.

Kaupunkiliikenne ja Skanska ovat tehneet yhteistyötä varikkohankkeiden parissa jo useita vuosia. Ruskeasuon raitiovaunu- ja bussivarikon rakennustyöt valmistuvat toukokuussa 2024, ja Koskelan varikon kehitysvaihe on käynnistynyt syksyllä 2023.

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Havainnekuva Kivikon ratakorjaamosta.
Havainnekuva Kivikon ratakorjaamosta.
Lataa
Havainnekuva Kivikon ratakorjaamosta.
Havainnekuva Kivikon ratakorjaamosta.
Lataa

Me Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:ssä mahdollistamme pääkaupunkiseudun kestävän kasvun rakentamalla tulevaisuuden raideverkostokaupunkia ja pitämällä sen liikkeessä. Vastaamme joukkoliikenneinfran rakentamisesta sekä metrojunien ja raitiovaunujen liikennöinnistä, kunnossapidosta ja kehittämisestä laadukkaasti ja kustannustehokkaasti. Järjestämme kaupunkipyöräpalvelun ja liikennöimme Suomenlinnan lauttoja tytäryhtiömme kautta. Kannamme vastuun koko toimintamme elinkaaren päästöistä ja teemme valintoja, jotka muuttavat koko alan toimintaa, koska haluamme olla kestävien kaupunkien paras liikuttaja ja kehittäjä ­­­­­­­­­­­ ̶­  nyt ja tulevaisuudessa. 

Skanska on yksi maailman johtavista rakennus- ja projektikehityspalveluita tarjoavista yrityksistä. Toimimme valituilla kotimarkkina-alueilla Pohjoismaissa, Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Yhdessä asiakkaidemme ja monimuotoisten tiimiemme kanssa luomme innovatiivisia ja vastuullisia ratkaisuja, jotka edistävät terveellistä elämää yli sukupolvien. Suomessa toimintamme kattaa rakentamispalvelut sekä asuntojen ja toimitilojen projektikehityksen. Skanska työllisti vuoden 2022 lopussa noin 2 000 henkilöä Suomessa. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy

Kaupunkiliikenne lisää rasvausta pikaratikan reitin varrelle11.4.2024 09:27:57 EEST | Tiedote

Kaupunkiliikenne Oy on saamansa palautteen ja tekemiensä mittausten perusteella todennut, että joissakin kohteissa pikaratikka 15 reitin varrella pikaratikan tuottama ääni on poikkeuksellisen kova. Koettuun meluongelmaan tullaan puuttumaan ja sitä pyritään ratkaisemaan useiden toimenpiteiden kautta, joista yksi on systemaattinen kiskojen rasvauksen tehostaminen ongelmakohdissa sekä automaattirasvauslaitteiden asennus.

Kontulan metroaseman peruskorjauksella parannetaan aseman käytettävyyttä ja viihtyisyyttä9.4.2024 15:02:32 EEST | Tiedote

Kaupunkiliikenne Oy aloittaa Kontulan metroaseman laituritason perusparannushankkeen tänä keväänä. Parannushankkeen tuloksena matkustajien liikkuminen asemalla helpottuu ja aseman viihtyisyys lisääntyy. Työt alkavat valmistelevilla töillä toukokuun puolivälissä. Tänä kesänä toteutettavat työt sijoittuvat suurelta osin aseman laiturialueelle, jonka vuoksi metroliikenne Kontulassa joudutaan keskeyttämään keskikesällä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye